Agata Łój z Politechniki Bydgoskiej jest autorką Eksperymentalnego Centrum Wystawienniczego w Gdańsku. Jej projekt, który mógłby stanąć w gdańskim Śródmieściu to przestrzeń bez ograniczeń, miejsce dostosowane do wielowymiarowej ekspozycji dzieł z różnych dziedzin sztuki, skupiające się na promocji twórców.
Projekt Agaty Łój to praca magisterska wykonana pod kierunkiem dr Małgorzaty Kaus na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich.
strona południowo-wschodnia Centrum Wystawienniczego
© Agata Łój
Współczesna sztuka rozszerzyła swoje artystyczne pole na wiele aspektów życia. Ramą dzieła nie jest już tylko drewniana, prostokątna forma, a również powietrze, które przenosi wiązki światła, ściany elewacji budynków, które są tłem dla murali, jak i ludzka skóra prezentująca tatuaże. Skoro działalność artystyczna osiągnęła tak bogate spektrum działalności, w jaki sposób umożliwić jej prezentowanie realizując przy tym wizję twórców? — zastanawia się Agata Łój.
promocja sztuki
Głównym założeniem autorki było przedstawienie wizji budynku dostosowanego do wielowymiarowej ekspozycji dzieł z różnych dziedzin sztuki. Architekta postanowiła, że projektowany przez nią budynek będzie jak instrument dostrajany do potrzeb danej ekspozycji, a autorzy wystaw mogą być również twórcami aranżacji przestrzeni wystawienniczej.
w otoczeniu budynku znajduje się dużo zieleni i meble miejskie
© Agata Łój
Poprzez promowanie działalności artystycznej, budynek ma stwarzać warunki do profesjonalnego wystawiennictwa myśli twórczej początkującym lub zaawansowanym twórcom. Lokalizacja obiektu ma uatrakcyjnić przestrzeń miejską, urozmaicać możliwości spędzania wolnego czasu mieszkańcom i turystom oraz wspomagać integrację społeczną — dodaje autorka.
przenikanie się form i przestrzeni
Ideą jaka towarzyszyła Agacie przy projektowaniu obiektu, było zjawisko przenikania się form i przestrzeni — budynek i jego układ stał się kompozycją powstałą z różnych struktur. Jak twierdzi autorka, zjawisko przenikania jest również symbolicznym nawiązaniem do wpływu sztuki na życie człowieka.
budynek znajduje się w północnej części Śródmieścia w Gdańsku
© Agata Łój
Centrum Wystawiennicze zostało umieszczone północnej części Śródmieścia gdańskiego przy ulicy Wapienniczej. Południowa strona działki jest przedpolem dla elewacji frontowej budynku i jego wejścia głównego. W tej części znajdują się powierzchnie utwardzone przenikające się z terenem biologicznie czynnym. Fragment projektu został uzupełniony przez architektę o meble urbanistyczne oraz niskie nasadzenia roślin. Natomiast duże podziały powierzchni oraz wprowadzenie płytkiej tafli wody sprzyjają możliwościom ekspozycyjnym wystaw zewnętrznych.
wejście główne do projektowanego budynku
© Agata Łój
Wschodnia część działki przebiega wzdłuż ulicy Karpiej. Istniejące drzewa liściaste wyznaczają aleję, która liniami prostymi została połączona z utwardzonymi fragmentami projektowanego terenu. Poprzez kontynuację szlaków pieszych zostało zachowane chronione nabrzeże Kanału Raduni, a istniejące drzewa wprowadzają wysoką zieleń na działkę. Zachodnia strona terenu umiejscawia projektowany budynek w zwartej tkance miejskiej, wprowadzając place niskiej zieleni. Południowy fragment działki to głównie teren biologicznie czynny z wydzielonym miejscem wypoczynkowym oraz schodami terenowymi prowadzącymi do alei na ulicy Karpiej.
centrum wystawiennicze
Przestrzenie wystawiennicze Centrum połączone są ze strefami komunikacyjnymi, tak aby ograniczyć ilość stałych przegród. Wiatrołapy łączą ze sobą przestrzenie wewnętrzne oraz zewnętrzne dając możliwość organizacji wydarzeń różnego charakteru.
wnętrze atrium
© Agata Łój
Otwarte lobby na parterze budynku umożliwia aranżację wystawy już od samego wejścia do obiektu. Wprowadzenie przez projektantkę funkcji typu showroom umożliwia pośrednictwo w sprzedaży dzieł ekspozycyjnych, efektem czego Centrum Wystawiennicze ma możliwość dodatkowego przychodu.
parter i piętro Centrum Wystawienniczego
© Agata Łój
Piętro budynku to kontynuacja przestrzeni wystawienniczych znajdujących się na parterze. Nad lobby znajduje się antresola z widokiem na Filharmonię Bałtycką, Muzeum II Wojny Światowej oraz elementy aranżacji wnętrza. Agata Łój zaproponowała również bar przekąskowy jako miejsce odpoczynku wewnątrz obiektu.
Podziemie budynku składa się z trzech segmentów: techniczo-magazynowego, ogólnodostępnego oraz strefy parkingowej. W strefie parkingowej znajduje się rowerownia z zapleczem sanitarnym, parking automatyczny na osiemnaście samochodów osobowych oraz przestrzeń manewrowa dla pojazdów dostawczych. Strefa ogólnodostępna to dwie pracownie artystyczne z zapleczem sanitarnym oraz szatnie dla uczestników warsztatów.
Poczytajcie także o przestrzeni pracy twórczej w Galerii El autorstwa Julii Zubki oraz Centrum Minimalizmu na Kaszubach, którego autorką jest Joanna Szulfer.