Kanadyjski magazyn Arc Ace zorganizował międzynarodowy konkurs studencki pt. Nature Inspired Youth Centre, którego wyzwaniem było zaprojektowanie Centrum Młodzieży we wzgórzystym Coquitlam. Proponowany budynek, przeznaczony dla młodych osób w wieku od 14 do 19 lat miał być inspirowany naturą oraz zawierać elementy biofilii. Swoją propozycję pt. Tree House zgłosiła również Maria Feliszewska z Politechniki Śląskiej i otrzymała trzecią nagrodę!
również wnętrza mają organiczne formy
© Maria Feliszewska
Zdaniem konkursowym oprócz zaprojektowania samego budynku, było również połączenie go z naturą — otaczającym teren z trzech stron gęstym lasem, składającym się głównie z czerwonych cedrów i daglezji jodłowej. Powierzchnia projektowa wynosiła 2500 metrów kwadratowych, a uczestnicy mieli użyć w projekcie naturalne materiały, zielone, żywe ściany i dachy oraz kształty o organicznych formach. Ważnym elementem było zaproponowanie programu dla młodzieży — sprzyjającemu rozwojowi, współpracy, nauce, zabawie i uprawianiu sportów.
zadaniem było połączenie budynku z naturą — autorka zdecydowała się na zachowanie wszystkich drzew na działce
© Maria Feliszewska
polscy studenci w finale!
Spośród zgłoszonych projektów, jury przyznało pięć Nagród Głównych. Trzecia i czwarta nagroda powędrowała do studentów z Polski. Tree House projektu Marii Faliszewskiej z Politechniki Śląskiej zdobył trzecią nagrodę, a projekt Underground Center autorstwa Darii Wróbel i Mateusza Zwierzchowskiego z Politechniki Poznańskiej, otrzymał czwartą nagrodę!
budynek został zaprojekowany na podwyższeniu
© Maria Feliszewska
Projekt Tree House oparłam wielu analizach terenu, na podstawie których, bryłę budynku wpisałam w istniejący ekosystem. Jednym z głównych założeń było zachowanie wysokich drzew, którymi działka jest gęsto pokryta. Ze względu na to, bryła obiektu rozlewa się w przestrzeń między drzewami, tworząc nieregularny kształt. Zważając na kubaturę budynku, niektóre z istniejących drzew przechodzą przez całą kondygnację oraz tworzą unikatową przestrzeń wewnątrz. Ze względu na ochronę systemów korzeniowych, zastosowałam fundamenty palowe w całym budynku — opowiada Maria Faliszewska.
© Maria Feliszewska
w zgodzie z naturą
Aby udostępnić użytkownikom parter i umożliwić swobodne przejście do lasu i parku, którymi działka jest otoczona, autorka podniosła budynek o jedną kondygnację. Zabieg ten, jak mówi, był inspirowany architekturą modernistyczną. Dzięki uniesieniu obiektu został zachowany ekosystem na przyziemiu działki, a o jego doświetlenie dbają liczne otwory w kondygnacji. Na poziomie 0 znajdują się jedynie trzony komunikacyjno-socjalne. Jeden z nich znajduje się bliżej drogi dojazdowej, natomiast drugi w pobliżu parku, gdzie bezpośrednio ze ścieżki można wejść do wnętrza budynku. Tam dla młodzieży oraz spacerowiczów udostępnione są siedziska, oraz ścieżka edukacyjna, znajdująca się w zacienionej części tarasu i wykonana z farb fluorescencyjnych.
podział funkcjonalny
© Maria Feliszewska
otwarte przestrzenie i rozwój twórczy
Funkcja budynku została zainspirowana historią Kanady oraz jej rdzennych mieszkańców. Moim dodatkowy celem było uzupełnienie edukacji szkolnej młodzieży o aspekty rzemieślnicze oraz rozwój twórczy — tłumaczy autorka.
Studentka zaproponowała sale do ceramiki, rysunku i majsterkowania. Młodzież może korzystać także z sali muzycznej, teatralnej oraz kawiarni. Znajdują się tu oczywiście sale do nauki i spędzania wolnego czasu w grupach. Wszystkie te przestrzenie są otwarte.
otwarte wnętrze przestrzeni wspólnej
© Maria Feliszewska
Dzieci mają inspirować się nawzajem, uczyć się od siebie oraz przekazywać wiedzę nabytą innym. Nie wyklucza to zarazem zajęć organizowanych przez osoby doświadczone. Aspekt otwartej przestrzeni, zamykanej tymczasowo przez szklane, przesuwne ściany działowe, umożliwia również zachowanie porządku oraz bezpieczeństwa w całym obiekcie — mówi Maria.
dach pełni wiele funkcji
© Maria Feliszewska
dach do obserwacji ptaków
Jedynie niezbędne pomieszczenia, takie jak wspólna kuchnia, sanitariaty, magazyny czy gabinety zostały oddzielone od reszty. Autorka mając na uwadze zdrowie psychiczne młodzieży, zaproponowała gabinety psychologiczne. Dodatkowo wprowadziła również samotnię, która pozwala na swobodną modlitwę, bez względu na wyznanie. Użytkownicy Centrum Młodzieży mogą także korzystać z dachu, który przeznaczony jest do rekreacji. Znajduje się na nim okresowe kino plenerowe, przestrzeń do wspólnego spędzania czasu, ale także obiekty do wyciszenia i obserwacji ptaków.
projekt Tree House
© Maria Feliszewska
Poczytajcie także o projekcie biblioteki z zasobami elektronicznymi, będącej bramą do lasu. Za ten projekt, jego autorka Magdalena Ambroszko z Politechniki Wrocławskiej otrzymała trzecią nagrodę w konkursie 2030 Academic Library, również organizowanym przez Arc Ace.