Agnieszka Chudy i Jędrzej Słomiński z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Szczecińskiego zaprojektowali wieżę widokową na Islandii i zwyciężyli w kategorii architektura w 6. edycji międzynarodowego konkursu dla studentów architektury INSPIRELI AWARDS, pokonując 1286 projektów! To pierwsza edycja, w której Polacy stanęli na podium.
1308 studentów i 500-sobowe jury!
W 6. edycji konkursu brało udział 1308 studentów z 86 krajów z całego świata, którzy nadesłali 1286 projektów. Do finału zakwalifikowano 60 projektów z 29 krajów. Po raz pierwszy we wszystkich edycjach konkursu Polacy stanęli na podium! Międzynarodowy konkurs INSPIRELI AWARDS dla studentów architektury odbywał się w trzech kategoriach: architektura, wnętrza i projektowanie urbanistyczne. Zgłaszane projekty mogą być o dowolnej tematyce, jednak ważne jest, aby zostały wykonane podczas studiów.
I nagroda dla Agnieszki Chudy i Jędrzeja Słomińskiego w kategorii architektura
© INSPIRELI AWARDS
Nadesłane prace oceniało międzynardowe jury skłądające się z ponad 500 architektów! Pośród nich znaleźli się między innymi: Budi Pradono z Indonezji, Vincent Marani z USA, Jurgen Mayer z Niemiec, Robert Konieczny z Polski oraz inni uznani architekci m.in. z Kanady, Czech, Australii, Watykanu, Malezji, Iranu, Włoch, Nowej Kaledonii. Pełną listę znajdziecie na stronie organizatorów.
Polacy stworzyli futurystyczną wieżę widokową
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
pierwsza nagroda dla architektów z Polski
Wyniki 6. edycji konkursu ogłoszono pod koniec października br. podczas livestreamu z Pragi, któr był również emitowany przez portal ArchDaily oraz Amazing Architecture. Przyznano trzy nagrody główne w trzech kategoriach. Maha Aziz z Egiptu otrzymała pierwszą nagrodę za projekt Agora w kategorii projektowanie urbanistyczne. Duet Alena Kokueva i Silviya Al Ubed z Rosji dzięki projektowi sali koncertowej w dawnym kościele, zwyciężyły w kategorii wnętrza. Pierwsza nagroda za projekt architektoniczny powędrowała do Agnieszki Chudy i Jędrzeja Słomińskiego za koncepcję wieży widokowej na Islandii „In between”!
Przykuliście naszą uwagę piękną i magiczną aranżacją przestrzeni, miejsca które stworzyliście. Nie boje się powiedzieć, że stworzyliście miejsce, które ma duszę. „In between” jest perfekcyjne zrealizowany, przekonujący i trudny do przeoczenia. Rozwiązania projektowe działają na widza na kilku poziomach, są powiązane ze środowiskiem i zachowują naturalne otoczenie. Podziwiamy futurystyczny kształt, formowany przez trójkątne elementy, które przywołują na myśl „lodowy pejzaż”. Wybór materiałów jest mocno dostosowany do trudnych warunków atmosferycznych i bierze pod uwagę zrównoważony rozwój [...]. Podsumowując — jest to świetny przykład również małej architektury, której należy się rozpoznawalność. Ten budynek wzbogaciłby i uwydatnił to, co kilka budynków może zaoferować. To jest właśnie siła architektury i waszego zwycięskiego projektu! — uzasadnił wybór przewodniczący jury Martin Dudasko.
obiekt znajduje się w pobliżu jaskiń Grjótagjá
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
futurystyczna wieża widokowa
Agnieszka Chudy i Jędrzej Słomiński umiejscowili swój projekt w okolicy jaskiń Grjótagjá w północnej części Islandii, między płytami tektonicznymi. Jaskinie te mieszczą jedne z najpiękniejszych basenów geotermalnych na świecie i stały się bardzo popularne po pojawieniu się w serialu Gra o Tron. Wszystkie jaskinie znajdują się w blisko siebie, dwie z nich są oddalone zaledwie o pięćdziesiąt metrów.
Poszukiwaliśmy rozwiązań, które zapewnią proste udogodnienia, jak również niesamowitą architekturę. Wraz z rosnącą liczbą turystów przybywających w poszukiwaniu idealnego miejsca na zdjęcie na Instagram, naturalne pola lawy ulegają uszkodzeniu. Dlatego, w celu ochrony naturalnego krajobrazu, zależało nam na tym, aby uczynić szczelinę między płytami tektonicznymi bezpieczniejszą i bardziej dostępną — tłumaczą autorzy.
projekt umieszczono na styku dwóch płyt tektonicznych
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
Młodzi architekci stworzyli projekt przystanku, wieży widokowej „In between”, w którym turyści mogliby się zatrzymać, przed zwiedzaniem jaskiń. Zaprojektowali schody połączone platformami widokowymi umieszczonymi w kluczowych punktach, tak aby zwiedzający nie wchodził na niebezpieczne formacje skalne. Autorzy pomyśleli także o wykorzystaniu basenów geotermalnych — kąpiel w nich byłaby płatna, co umożliwiłoby konserwację urządzeń i możliwość wprowadzenia instrukcji bezpieczeństwa korzystania z jaskiń.
autorzy wprowadzili także modułowe ścieżki
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
In between
Wieża została usytuowana między płytami tektonicznymi kontynentu europejskiego i północnoamerykańskiego. Odwiedzający zostaje poinformowany o tym fakcie przy wejściu, a połączenie dwóch płyt zostało odzwierciedlone w posadzce obiektu. Autorzy pomyśleli także o małym centrum — punkcie informacyjnym, składającym się z jednoosobowego biura, kasy oraz szatni i łazienek. W samej wieży widokowej do dyspozycji gości umieszczono kawiarnię, umożliwiającą spędzenie czasu w oczekiwaniu na wejście do jaskiń oraz podziwianie krajobrazu, wschodów i zachodów słońca. Aby lepiej chronić delikatne środowisko naturalne, jako rozwiązanie projektowe architekci zastosowali modułowe ścieżki w postaci siatkowanych, trójkątnych elementów nawiązujące do elewacji budynku. Moduł ścieżki może być powielony na całym terenie gruntów rolnych Vogar.
wnętrze kawiarni i rzut punktu informacyjnego
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
beton, szkło kwantowe i tuf
Architekci zadbali o chronione tereny Vogar, projektując gotowe elementy konstrukcji i elewacji, które mogą być dostarczone na miejsce drogą powietrzną. Zastosowane materiały do budowy wieży pozwalają wpisać obiekt w kontekst krajobrazu.
Konstrukcja wieży widokowej składa się z dwóch głównych części: betonowej podstawy osadzonej w gruncie z izolacją sejsmiczną oraz stalowej ściany konstrukcyjnej — przygotowanej przed montażem. Izolacja sejsmiczna chroni również przed ruchami tektonicznymi przesuwających się płyt.
konstrukcja wieży widokowej
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
Elewacja została obłożona zwietrzałymi elementami stalowymi, zarówno o gładkiej, jak i, porowatej powierzchni. Wewnętrzne ściany zostały wykonane z mieszanki betonu i tufu wulkanicznego o nieregularnym, ręcznie formowanym kształcie. Do ścian zamontowane są poręcze i platformy dla osób z niepełnosprawnościami. Dach i ściany szczytu wieży są szklone szkłem kwantowym, generującym darmową energię słoneczną i izolującym od czynników zewnętrznych.
Mały budynek punktu informacyjnego ma podobną konstrukcję — betonową podstawę i ściany oraz stalową konstrukcję dachu. Pokrycie dachu jest naturalną mieszanką tufu wulkanicznego, który zapewnia komfort termiczny i nawiązuje do tradycyjnych metod budowania.
Prostota tych materiałów podkreśla piękno surowego otoczenia, które wraz z budynkami zmienia się wraz z upływem czasu.
szkic projektowy
© Agnieszka Chudy, Jędrzej Słomiński
wygrana i co dalej?
Zwycięstwo w INSPIRELI AWARDS to prestiżowe, międzynarodowe osiągnięcie, wyjątkowo ważne dla młodych architektów. Agnieszka Chudy i Jędrzej Słomiński oprócz pucharu „Wings to the Future” otrzymali certyfikat INSPIRELI AWARDS, zostali zaproszeni do rady doradców konkursu, otrzymali członkostwo w American Institute of Architects, a po ukończeniu studiów dołączyli do międzynarodowego jury INSPIRELI AWARDS.
Agnieszka Chudy i Jędrzej Słomiński z nagrodą
fot.: archiwum organizatorów
Poczytajcie także o finałowych pracach 5. edycji konkursu: projekcie ReFactory autorstwa Patrycji Czechowskiej i Katarzyny Winkler z Politechniki Wrocławskiej oraz rewitalizacji afrykańskiego amfiteatru projektu Katarzyny Dybały z Politechniki Śląskiej.
Zapraszamy do udziału w kolejnej, 7. edycji konkursu INSPIRELI AWARDS, rejestracja już ruszyła!