Jak wnętrza zaspokajają nasze potrzeby emocjonalne?

21 marca '23

Wcześniej przyglądaliśmy się już wnioskom z raportu mówiącym o wpływie przebywania w domu na nasze samopoczucie. Dzisiaj zajmiemy się tematem zaspokajania potrzeb emocjonalnych.

Każdego roku IKEA prosi tysiące osób, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania, a następnie publikuje raport „IKEA. Życie w domu”. Badania w 2022 roku przeprowadzono w 37 krajach, pytając w sumie 37 405 ludzi powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.

Własne cztery ściany

Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną z najważniejszych wartości spośród takich potrzeb jak bezpieczeństwo, prywatność, komfort, przyjemność, własność, spełnienie i przynależność. Widać to również w innych danych. Polska znajduje się w pierwszej piątce krajów z najwyższym odsetkiem mieszkań własnościowych w UE. W porównaniu do średniej światowej Polacy częściej znajdują w nich również komfort i prywatność. Natomiast, co ciekawe, wynajmujący zgłaszają większe poczucie przynależności do lokalizacji, w której mieszkają, niż właściciele.

Dla Polaków ważne jest posiadanie własnego mieszkania lub domu

Dla Polaków ważne jest posiadanie własnego mieszkania lub domu

Fot. Photomix company © Pexels

Pozytywne zmiany

W porównaniu do zeszłego roku 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10% bardziej negatywne, a 50% nie odczuwa różnicy. Z badania wynika, że w tej kwestii to ludzie o wyższych dochodach wykazują większą więź emocjonalną ze swoim domem.

Infografika

Infografika

© Ikea

Indywidualna przestrzeń

Zaspokojenie wszystkich potrzeb uwzględnionych w badaniu jest ważne dla ponad 8 z 10 Polaków. Najczęściej wskazywanymi w badaniu jako najważniejsze były bezpieczeństwo (70%), prywatność (66%) i komfort (58%). Na tle respondentów z innych krajów wyróżniamy się większą potrzebą posiadania (domu lub mieszkania) oraz poczucia przynależności.

W kwestii realizacji swoich zainteresowań rzadziej wymagamy, aby w naszych domach znalazła się przestrzeń na hobby i aktywności z tym związane (Polska 24% vs świat 29%). Mimo to 36% Polaków, zwłaszcza mężczyzn, zadeklarowało, że miejsce na swoje potrzeby i zainteresowania sprawia, że dom odzwierciedla ich osobowość.

Ważne jest dla nas miejsce na hobby

Ważne jest dla nas miejsce na hobby

Fot. Jonathan Borba © UNSPLASH

Całość raportu można przeczytać tutaj

Opracowanie: KATARZYNA SZOSTAK

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
PORTA BY ME – konkurs
Bestsellery
Pompy ciepła NIBE – najniższe koszty ogrzewania i najwyższe dotacje
Natura, unikatowość, indywidualizm. Drzwi wewnętrzne klasy premium.
SPLinx GLOW AQUA – farby i lakiery specjalne dla Kowalskiego