Psychologia koloru we wnętrzu

18 stycznia '22

Kolor może mieć znaczący wpływ na nasze samopoczucie i to, jak odbieramy otoczenie. Nie jest łatwo o odpowiedni dobór kolorystyki, szczególnie gdy chodzi o wystrój wnętrz. Nie jest to przecież ubranie, które można oddać komuś, gdy odcień nie jest już modny lub nam się znudzi. Zmiana kolorystyki, szczególnie jeśli chodzi o ściany to przecież rozpoczynanie remontu od nowa! Sprawdź, co mówią nam kolory, jeśli chodzi o psychologiędobierz je tak, żeby czuć się, jak najlepiej w swoim wnętrzu.

Co to takiego ta psychologia kolorów?

Psychologia kolorów to nauka o tym, jak określone kolory wpływają na ludzkie zachowanie. Różne kolory mają różne znaczenia, konotacje i powiązania psychologiczne, które różnią się np. w zależności od kultur. Wraz z różnicami kulturowymi na psychologię koloru duży wpływ mają osobiste preferencje. Ważne jest szczególnie to, co przeżyliśmy w dzieciństwie. Psychologia kolorów obejmuje wykorzystanie teorii kolorów — praktyczne zastosowanie mieszania i dopasowywania różnych odcieni.

Czerwone wnętrze jest
niezwykle klimatyczne

Czerwone wnętrze jest niezwykle klimatyczne

© Jean Philippe

Czerwony

Czerwień jest świetną opcją do domowych biur i kreatywnych przestrzeni. W salonie lub jadalni czerwień zbliża ludzi i pobudza do rozmowy. W holu wejściowym robi silne pierwsze wrażenie.

• Kojarzy się z energią, wojną, niebezpieczeństwem, siłą, mocą, determinacją, a także pasją, pożądaniem i miłością.

• Poprawia metabolizm człowieka, zwiększa tempo oddychania i podnosi ciśnienie krwi.

• Przyciąga uwagę bardziej niż jakikolwiek inny kolor.

• W przypadku zastosowania tego koloru na dużych obszarach może powodować zmęczenie wzroku.

Optymistyczny żółty,
rozświetli każde wnętrze

Optymistyczny żółty, rozświetli każde wnętrze

© Beazy

Żółty

To świetny wybór do kuchni, jadalni i łazienki. Trzymaj się jasnych odcieni, do rozjaśnienia zaciemnionych zakamarków domu. Stworzy to wrażenie światła i przestrzeni.

• Żółty to kolor umysłu i intelektu, rezonujący z lewą, logiczną stroną mózgu.

• Jest to kolor kreatywności, ton nowych pomysłów i nowych sposobów robienia rzeczy. Karteczki samoprzylepne i podkładki prawne zostały wynalezione w kolorze żółtym z bardzo dobrego powodu!

• Żółty oddaje ciepło światła słonecznego i wywołuje pozytywne nastawienie.

Ożywcza zieleń we wnętrzu

Ożywcza zieleń we wnętrzu

© Jane Duursma

 Zielony

Zieleń pasuje do niemal każdego pomieszczenia w domu. Stymuluje myśli o równowadze, wzroście i odbudowie w psychologii koloru. Natychmiast przywodzi na myśl świat przyrody i zachęca do relaksu, ale ma wystarczająco dużo ciepła, aby promować komfort i poczucie wspólnoty.

• Ciemniejsze zielenie odnoszą się do pieniędzy, bogactwa i prestiżu, podczas gdy jaśniejsze zielenie odnoszą się do odrodzenia, wzrostu i świeżości.

• Kolor natury. Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość i płodność.

• Uważany za korzystny dla umysłu i ciała.

• Spowalnia metabolizm człowieka i działa uspokajająco.

Granatowa ściana dodaje
elegancji

Granatowa ściana dodaje elegancji

© Beazy

 Niebieski

Niebieski ma na nas odwrotny wpływ niż czerwony. Uważany za uspokajający, ten kolor jest często polecany do sypialni i łazienek, w których chcesz stworzyć relaksujące otoczenie.

• Działa uspokajająco, redukując napięcie i lęk, spowalniając tętno i zmniejszając apetyt.

• Odnosi się do zaufania, uczciwości i niezawodności.

• Może wydawać się dojrzały, konserwatywny, nudny lub oznaczać sztywne spojrzenie.

• Głębokie, odważne odcienie skutecznie budują poczucie pewności siebie i są powiązane z takimi cechami, jak lojalność, zaufanie, pokój i sukces.

Fiolet świetnie prezentuje
się w korytarzu czy przedpokoju

Fiolet świetnie prezentuje się w korytarzu czy przedpokoju

© Pexels

Fioletowy

Fiolet ma królewski uroksugeruje luksus, który zapewnia jego obecność. Rozważ jego użycie w garderobie, aby uzyskać wyjątkowy efekt, lub na korytarzu, aby zrobić na gościach świetne wrażenie już przy pierwszej okazji.

• Może być twórczy i indywidualny lub niedojrzały i niepraktyczny.

• kojarzy się z szeregiem pozytywnych emocji, od kreatywności po fantazję i szlachetność.

• Ten ton wzmacnia ludzkie poczucie piękna i ich reakcję na kreatywne pomysły.

 

Opracowanie: Dominika Tyrlik  

 

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
PORTA BY ME – konkurs
Bestsellery
Przyszłość budowana w drewnie
Renowacja starych mebli DIY
Energooszczędne ogrzewanie bez węgla i gazu