PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Miasto w Operze

07 czerwca '24

80 lat od rozpoczęcia odbudowy stolicy po zniszczeniach II wojny światowej na deskach Teatru Wielkiego — Opery Narodowej zobaczyć będzie można pierwszą operę o Warszawie. Inscenizacja na motywach nagradzanej książki Grzegorza Piątka „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949” swoją premierę będzie miała 19 września 2025 roku.

książka-pomnik

Wydana w 2020 roku nakładem Wydawnictwa W.A.B. książka o powstawaniu miasta z gruzów jest opowieścią o śmiałej wizji odbudowy nowoczesnej metropolii i ludziach, którzy zmierzyli się z tym niezwykle trudnym zadaniem.

„Najlepsze miasto świata” jest książką-pomnikiem, wyjątkowym monumentem dla tych, którzy podjęli się niemożliwego. Jest wreszcie próbą nowego spojrzenia na miasto i historię, którą opowiedziano wielokrotnie, a jednak wciąż pozostaje nieznana — pisał na łamach A&B Błażej Ciarkowski.

Grzegorz Piątek

Grzegorz Piątek, autor książki „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949”

fot.: Jakub Celej © Wydawnictwo W.A.B.

Jak tę znaną, choć wciąż do końca niepoznaną historię opowie planowany spektakl? Wizja proponowana przez Beniamina Bukowskiego, autora libretta, jest na wskroś kobieca — główną bohaterką będzie, rzecz jasna, Warszawa, oglądana oczami dwóch kobiet: architektki Biura Odbudowy Stolicy, postaci wzorowanej na Helenie Syrkus, i amerykańskiej dziennikarki, dla której pierwowzorem jest Anne Louise Strong, pochodząca ze Stanów Zjednoczonych reporterka relacjonująca odwrót nazistów z okupowanej Polski i początki odbudowy wciągniętego w orbitę Związku Radzieckiego kraju.

Przeczytaj więcej: Rozmowa z Beniaminem Bukowskim o powstającej operze o odbudowie Warszawy

 

 
osobisty punkt odniesienia

5 czerwca br. poznaliśmy też wyniki zamkniętego konkursu, w ramach którego rada projektu wyłoniła reżyserkę spektaklu. Będzie nią Barbara Wiśniewska, absolwentka, a dziś wykładowczyni reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej.

Współczesna Warszawa to miasto, które cienką warstwą gruzu i nową zabudową przysypało żywą, pulsującą ranę — podkreślała w konkursowym projekcie reżyserka. — Pod spodem płynie lawa, ropa przerobiona z ciał poległych oraz zaginionych w piwnicach, z których nigdy nie udało się uciec, rozstrzelanych i zapomnianych. Codziennie chodzimy po trupach. […] Krzywda i zniszczenie były tak wielkie, że ich siła po niemal 80. latach nadal rezonuje w mieszkańcach — dodaje.

Barbara Wiśniewska, reżyserka

Barbara Wiśniewska, reżyserka

fot.: Bartek Warzecha | Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości Sinfonia Varsovia

Jak zaznacza pochodząca z Warszawy reżyserka, praca nad inscenizacją tej opery ma dla niej szczególny, osobisty wymiar.

Emanacja tej traumy ma większą siłę, gdy mieszka się tu od urodzenia, żyje w tym mieście od zawsze — podkreśla Wiśniewska. — Gdy matka opowiada historię o swoim dziadku rozstrzelanym na Elektoralnej w pierwszych dniach wojny. Gdy twoja babka opowiada, jak w ramach przydziału do pracy projektowała instalacje elektryczne dla odbudowywanego Mokotowa. Gdy słyszysz o prababce, która opiekowała się dziećmi Instytutu Głuchoniemych na Placu Trzech Krzyży i pomagała ewakuować je stamtąd w trakcie powstania. I oni wszyscy byli stąd. Żyjesz w oparach rodzinnych opowieści i tajemnic, nasiąkasz nimi od najmłodszych lat. Niesiesz w genach tych ludzi, to miasto, tę siłę. Wtedy Warszawa staje się punktem odniesienia. Staje się głęboko osobista.

O oprawę muzyczną spektaklu zadba Cezary Duchnowski, kompozytor i profesor Akademii Muzycznej imienia Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Muzykę wykona Sinfonia Varsovia pod batutą polsko-libańskiego dyrygenta Bassema Akikiego. Za scenografię odpowiedzialna będzie Natalia Kitamikado, a za kostiumy Emil Wysocki. Choreografię przygotuje Maćko Prosak, a charakteryzację — Mateusz Stępniak. Za dramaturgię odpowiedzialny jest Marcin Cecko, za światło Aleksandr Prowaliński, a za projekcje — Bartek Macias.

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE