Architekci z pracowni WXCA zaprojektowali na warszawskiej Pradze woonerf — podwórzec miejski — przestrzeń, którą dzielić będą piesi, rowerzyści i kierowcy.
Woonerf to niderlandzkie słowo, tłumaczone jako „ulica do mieszkania”, określające rodzaj przestrzeni publicznej, która w bezpieczny sposób łączy funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców.
W najbliższych latach warszawska ulica Środkowa, na odcinku pomiędzy ulicami Kowieńską a Stalową, zamieni się w taką przestrzeń — ulicę o charakterze ciągu pieszo‑jezdnego, gdzie przy zachowaniu funkcji komunikacyjnej, powstanie bezpieczna i zielona strefa sąsiedzkich spotkań. Zagospodarowanie ulicy Środkowej jest elementem większego planu rewitalizacji warszawskiej Pragi.
Zespół z pracowni WXCA w swoim projekcie chciał stworzyć miejsce, które połączy potrzeby różnych grup użytkowników i jednocześnie podkreśli charakter historycznej architektury dzielnicy. Nową jakość ulicy tworzyć będzie przede wszystkim zieleń, która zbuduje przyjazne tło dla aktywności integrujących mieszkańców. Nowe drzewa i krzewy mają być rozmieszczone naprzemiennie po obu stronach ulicy tak, aby jak najlepiej wyeksponować fasady najbardziej wartościowych budynków.
wizualizacja
© WXCA
Obecnie Praga jest jednym z niewielu miejsc, gdzie życie sąsiedzkie toczy się w przestrzeni publicznej. Jednak tutejsze ulice i podwórka są najczęściej pozbawione zieleni i zdominowane przez samochody — mówi Małgorzata Dembowska z WXCA, współautorka projektu. — Dlatego zależało nam na tym, żeby woonerf na ulicy Środkowej miał charakter miejskiego ogrodu z bujną roślinnością — dodaje architektka.
Zaproponowane przez architektów esowanie ciągu pieszo‑jezdnego wpłynie na spowolnienie ruchu kołowego i zwiększenie bezpieczeństwa przechodniów, którzy będą mogli korzystać z całej, szerokiej na pięć metrów i pozbawionej krawężników ulicy. Kierowcy poruszać się będą krętą drogą jednokierunkową (kierunek jazdy od ulicy Strzeleckiej do Stalowej), biegnącą między nowo nasadzoną roślinnością i ukrytymi pomiędzy zielenią miejscami parkingowymi.
Ulica Środkowa całkowicie zmieni swój charakter, ale to, co widać na wizualizacjach, to tylko część projektu. Największym wyzwaniem w tym zadaniu jest pogodzenie nowego zagospodarowania z istniejącą infrastrukturą podziemną — mówi Monika Lemańska z WXCA, współautorka projektu. — Mamy nadzieję, że jak zakończymy ustalenia ze wszystkimi gestorami, powstanie miejsce, którego estetyka będzie silnie oddziaływać na mieszkańców — dodaje.