Konkurs studencki na najciekawszy projekt przestrzeni do mieszkania
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Nowoczesne, komfortowe i proekologiczne. Nowe dworce kolejowe w budowie

06 maja '20

Na początku tego roku w Wielkopolsce rozpoczęły się prace budowlane dwóch niewielkich rozmiarów Innowacyjnych Dworców Systemowych. Nowoczesne stacje w Pobiedziskach Letnisku oraz Biskupicach Wielkopolskich już niedługo przyjmą pierwszych podróżnych.

W województwie wielkopolskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 planowana jest budowa i modernizacja łącznie trzynastu dworców kolejowych. Dwa z nich, czyli Poznań Garbary i Poznań Zachodni zostały już udostępnione po przebudowie, niedługo otwarte dla podróżnych będą także dworce w Pobiedziskach Letnisku oraz Biskupicach Wielkopolskich.

Dworce Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to kolejne dworce w województwie wielkopolskim realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023. Te dwa obiekty to tzw. Innowacyjne Dworce Systemowe, budowane według autorskiego pomysłu PKP S.A. W założeniu mają być one dworcami dostępnymi dla wszystkich pasażerów, nowoczesnymi, komfortowymi i przyjaznymi środowisku — podkreśla Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

minimalistyczna architektura

Dworce w Pobiedzisku Letniskach i Biskupicach Wielkopolskich realizowane są w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Powstające w rejonie węzłów przesiadkowych budynki posiadają prostą formę architektoniczną — zasadniczo składają się z wiaty, pod którą zlokalizowano dwa minipawilony mieszczące części pasażerską oraz komercyjną. Dominantę nowych budynków dworcowych stanowi minimalistyczna wieża zegarowa. W części pasażerskiej mieścić się będą niewielka poczekalnia oraz ogólnodostępne toalety. Pod wiatą, na obu jej końcach, zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów.

dostępność i bezpieczeństwo

Oprócz nowoczesnej i prostej formy architektonicznej dworce będą posiadały wiele usprawnień. Ponieważ są to budynki parterowe, już przy ich projektowaniu wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne, które mogłyby stanowić przeszkodę dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tego każdy z nich będzie posiadał oznakowania w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.

Oprócz waloru szerokiej dostępności Innowacyjne Dworce Systemowe to również budynki bezpieczne. Zostaną na nich zamontowane systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także detekcji pożaru. Ułatwieniem dla podróżnych będą elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.

dworzec Biskupice
Wielkopolskie, wizualizacja © Polskie Koleje Państwowe S.A.

dworzec Biskupice Wielkopolskie, wizualizacja

© Polskie Koleje Państwowe S.A.

proekologiczne rozwiązania

Dworce realizowane w formule IDS to również dworce proekologiczne. Na dachu budynków zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp, która wytworzy około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców). To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów. Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie na dworcach pomp ciepła do ogrzewania budynków, a także systemu BMS (Building Management System). System ten będzie na bieżąco monitorował zużycie mediów oraz pozwoli maksymalnie ograniczać ich zużycie. Proekologiczne będzie również oświetlenie dworca, które nie tylko jest jest energooszczędne (LED), ale także będzie załączać się tylko przy pomocy czujników obecności współpracujących z czujnikami natężenia światła. Na podobnej zasadzie będą funkcjonowały klimatyzacja i ogrzewanie budynków. Tego typu rozwiązania wpłyną korzystnie nie tylko na koszty utrzymania obiektów, ale również do  minimum ograniczą ich negatywny wpływ na środowisko.

W otoczeniu budynków uporządkowane zostaną tereny zielone oraz ułożona nowa nawierzchnia z płyt betonowych i kostek brukowych z wkomponowanymi w nią ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych.

Budowa nowych dworców Pobiedziska Letnisko oraz w Biskupicach Wielkopolskich to koszt odpowiednio niemal 4,5 mln PLN oraz 4,4 mln PLN. Obie inwestycje finansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a ich wykonawcą jest konsorcjum firm Heli Factor i Merx.

 
oprac. red.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE