Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”

Projekt Butterfly – jacht jako element projektowania architektonicznego

31 sierpnia '23
w skrócie
  1. Paweł Pankowiak z Politechniki Gdańskiej w ramach pracy magisterskiej wykonał projekt jachtu motorowodnego będący odpowiedzią na  wzrost zapotrzebowania na wysokiej klasy dobra luksusowe.
  2. Forma jachtu została zainspirowana łodziami typu „Lobster Boat” oraz motylem Morpho menelaus.
  3. Butterfly służy do dalekosiężnych wypraw, dzieli się na strefę pasażerską i obsługową oraz może pomieścić 18 pasażerów i 15 członków załogi.
  4. Energię do zasilania jachtu produkuje parametryczna siatka paneli uzbrojonych w perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne.
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B.

Paweł Pankowiak, absolwent architektury Politechniki Gdańskiej zajmuje się projektowaniem jachtów w jednej z trójmiejskich stoczni. Również jego dyplom magisterski dotyczył tej tematyki. Zainspirowany klasyczną formą łodzi typu „Lobster Boat” oraz błękitnym kolorem i fazami ruchu skrzydeł motyla Morpho menelaus zaprojektował luksusowy jacht czarterowy Butterfly.

Prezentowany projekt pt. Jachty pasażerskie jako element projektowania architektonicznego. Projekt jachtu motorowodnego, wykonany pod kierunkiem dr Elżbiety MarczakKatedrze Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych. Praca otrzymała wyróżnienie w konkursie Dyplom Roku SARP O. Wybrzeże i była nominowana do Nagrody im. Zbyszka Zawistowskiego 2023.

Profil jachtu charakteryzuje się smukłą, opadająca w stronę rufy linią poszycia

profil jachtu charakteryzuje się smukłą, opadająca w stronę rufy linią poszycia

© Paweł Pankowiak

W dobie rozwijającej się technologii wzrasta zapotrzebowanie na wysokiej klasy dobra luksusowe w tym te dostarczane przez przemysł stoczniowy. Poczucie niezależności i możliwość odkrywania świata, jaką dają nam jednostki pływające, sprawia, że projektowanie i produkcja jachtów oraz statków odgrywa coraz to istotniejszą rolę w sferze architektury — przekonuje Paweł Pankowiak.

Jacht Butterfly, widok z góry

jach jest odpowiedzią na dobra luksusowe

© Paweł Pankowiak

luksusowy jacht czarterowy

Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest projekt Butterflyprywatnego jachtu czarterowego o 84 metrach długości, służącego do dalekosiężnych wypraw zarówno w ciepłe, jak i chłodne strefy klimatyczne. Jacht przeznaczony jest dla 18 pasażerów i 15 członków załogi. Osiągając stałą prędkość 14 węzłów, ma możliwość, przepłynięcia do pięciu tysięcy mil morskich.

Profil jachtu charakteryzuje się smukłą, opadająca w stronę rufy linią poszycia, ostrym pochylonym dziobem oraz łagodnie uniesioną rufą. Architekturę kształtują przenikające się powierzchnie, które podkreślają podział kondygnacji.

Aksonometria jachtu i inspiracje

aksonometria jachtu i inspiracje

© Paweł Pankowiak

Tak o inspiracjach projektowych mówi autor:

Forma jachtu jest wynikiem przeprowadzonego przeze mnie studium odręcznych rysunków koncepcyjnych, mających na uwadzę oszczędność i minimalizm w tworzeniu bryły przy jednoczesnym zachowaniu założeń funkcjonalnych. W poszukiwaniu idei sięgnąłem do dwóch przenikających się dziedzin: historii i natury, a mianowicie do klasycznych łodzi typu „Lobster Boat”, służących w minionym wieku do połowu homarów oraz do fascynującego świata organizmów żywych, jednego z najpiękniejszych gatunków motyli Morpho menelaus. Te inspiracje pozwoliły określić wspólne mianowniki, jakimi są ulotność, piękno i transformacja.

Jacht Butterfly, szkice koncepcyjne

prace projektowe poprzedziło studium rysunków

© Paweł Pankowiak

strefa pasażerska

Układ funkcjonalny jachtu dzieli się na dwie strategiczne strefy: pasażerskąobsługową, które wzajemnie się przeplatając i uzupełniając, stanowią jeden sprawnie działający układ.

Strefa pasażerska (hotelowa) została zaprojektowana tak, aby umożliwić potencjalnym użytkownikom wykonywanie aktywności czynnych i biernych — tak samo w momencie podróży za dnia, jak i w nocy — dodaje architekt.

Jacht Butterfly, przekrój podłużny i poprzeczny

przekrój podłużny i poprzeczny

© Paweł Pankowiak

Znajdują się tutaj duże przestrzenie rekreacyjne, które przenikają się ze strefą zewnętrzną i wewnętrzną. Autor zastosował obszerne przeszklenia, otwarcia widokowe i mobilne balkony na burtach pozwalające na kontakt z naturą i dające możliwość czerpania radości z otaczających widoków.

Pokład główny - to częściowo zadaszona, reprezentacyjna strefa z centralnie ulokowanym basenem

pokład główny — to częściowo zadaszona, reprezentacyjna strefa z centralnie ulokowanym basenem

© Paweł Pankowiak

Najistotniejszą przestrzenią jest pokład główny — to częściowo zadaszona, reprezentacyjna strefa z centralnie ulokowanym basenem oraz miejscami wypoczynkowymi i zaaranżowaną zielenią, która w płynny sposób przekierowuje użytkowników do wnętrza, gdzie zlokalizowane jest lobby. Wejście na jednostkę odbywa się za pomocą osiowo ulokowanej furty rufowej oraz bocznych wejść w środkowej części jachtu z dodatkowymi schodami ukrytymi w poszyciu kadłuba.

Jacht Butterfly, rzuty

jacht dzieli się na strefy pasażerskie i obsługowe

© Paweł Pankowiak

Bliżej dziobu jachtu architekt zaprojektował sześć apartamentów z prywatnymi łazienkami, w tym jeden przystosowany dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Charakterystyczne otwarte pokłady słoneczne wraz ze strefami wypoczynkowymi i basenami łączą się z lobby, salonem, biblioteką oraz jadalnią, łącząc strefę zewnętrzną w części rufy oraz wewnętrzną na śródokręciu.

Miejsca wypoczynkowe i zieleń na pokładzie głównym

miejsca wypoczynkowe i zieleń na pokładzie głównym

© Paweł Pankowiak

strefa obsługowa

Część załogowa dzieli się na obsługę strefy hotelowej wraz z zapleczem socjalnym oraz na strefę obsługi jachtu, w której znajduje się sterówka, maszynownia oraz pozostałe pomieszczenia techniczne niezbędne do prawidłowego działania jachtu. Na dziobie jednostki autor zaprojektował garaż z dwoma miejscami na pontony oraz pomieszczenia techniczne. Pokład dolny łączy przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów — strefę sportów wodnych oraz SPA, ze strefą obsługi, w skład której wchodzi garaż główny i pomieszczenia dla załogi.

Profil jachtu Butterfly

profil jachtu Butterfly

© Paweł Pankowiak

Energia potrzebna do zasilania jachtu i napędu hybrydowego produkowana jest za pomocą specjalnie zaprogramowanej, parametrycznej siatki paneli uzbrojonych w perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne.

 
oprac.: Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE