Paweł Pankowiak, absolwent architektury Politechniki Gdańskiej zajmuje się projektowaniem jachtów w jednej z trójmiejskich stoczni. Również jego dyplom magisterski dotyczył tej tematyki. Zainspirowany klasyczną formą łodzi typu „Lobster Boat” oraz błękitnym kolorem i fazami ruchu skrzydeł motyla Morpho menelaus zaprojektował luksusowy jacht czarterowy Butterfly.
Prezentowany projekt pt. „Jachty pasażerskie jako element projektowania architektonicznego. Projekt jachtu motorowodnego”, wykonany pod kierunkiem dr Elżbiety Marczak w Katedrze Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych. Praca otrzymała wyróżnienie w konkursie Dyplom Roku SARP O. Wybrzeże i była nominowana do Nagrody im. Zbyszka Zawistowskiego 2023.
profil jachtu charakteryzuje się smukłą, opadająca w stronę rufy linią poszycia
© Paweł Pankowiak
W dobie rozwijającej się technologii wzrasta zapotrzebowanie na wysokiej klasy dobra luksusowe w tym te dostarczane przez przemysł stoczniowy. Poczucie niezależności i możliwość odkrywania świata, jaką dają nam jednostki pływające, sprawia, że projektowanie i produkcja jachtów oraz statków odgrywa coraz to istotniejszą rolę w sferze architektury — przekonuje Paweł Pankowiak.
jach jest odpowiedzią na dobra luksusowe
© Paweł Pankowiak
luksusowy jacht czarterowy
Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest projekt Butterfly — prywatnego jachtu czarterowego o 84 metrach długości, służącego do dalekosiężnych wypraw zarówno w ciepłe, jak i chłodne strefy klimatyczne. Jacht przeznaczony jest dla 18 pasażerów i 15 członków załogi. Osiągając stałą prędkość 14 węzłów, ma możliwość, przepłynięcia do pięciu tysięcy mil morskich.
Profil jachtu charakteryzuje się smukłą, opadająca w stronę rufy linią poszycia, ostrym pochylonym dziobem oraz łagodnie uniesioną rufą. Architekturę kształtują przenikające się powierzchnie, które podkreślają podział kondygnacji.
aksonometria jachtu i inspiracje
© Paweł Pankowiak
Tak o inspiracjach projektowych mówi autor:
Forma jachtu jest wynikiem przeprowadzonego przeze mnie studium odręcznych rysunków koncepcyjnych, mających na uwadzę oszczędność i minimalizm w tworzeniu bryły przy jednoczesnym zachowaniu założeń funkcjonalnych. W poszukiwaniu idei sięgnąłem do dwóch przenikających się dziedzin: historii i natury, a mianowicie do klasycznych łodzi typu „Lobster Boat”, służących w minionym wieku do połowu homarów oraz do fascynującego świata organizmów żywych, jednego z najpiękniejszych gatunków motyli Morpho menelaus. Te inspiracje pozwoliły określić wspólne mianowniki, jakimi są ulotność, piękno i transformacja.
prace projektowe poprzedziło studium rysunków
© Paweł Pankowiak
strefa pasażerska
Układ funkcjonalny jachtu dzieli się na dwie strategiczne strefy: pasażerską i obsługową, które wzajemnie się przeplatając i uzupełniając, stanowią jeden sprawnie działający układ.
Strefa pasażerska (hotelowa) została zaprojektowana tak, aby umożliwić potencjalnym użytkownikom wykonywanie aktywności czynnych i biernych — tak samo w momencie podróży za dnia, jak i w nocy — dodaje architekt.
przekrój podłużny i poprzeczny
© Paweł Pankowiak
Znajdują się tutaj duże przestrzenie rekreacyjne, które przenikają się ze strefą zewnętrzną i wewnętrzną. Autor zastosował obszerne przeszklenia, otwarcia widokowe i mobilne balkony na burtach pozwalające na kontakt z naturą i dające możliwość czerpania radości z otaczających widoków.
pokład główny — to częściowo zadaszona, reprezentacyjna strefa z centralnie ulokowanym basenem
© Paweł Pankowiak
Najistotniejszą przestrzenią jest pokład główny — to częściowo zadaszona, reprezentacyjna strefa z centralnie ulokowanym basenem oraz miejscami wypoczynkowymi i zaaranżowaną zielenią, która w płynny sposób przekierowuje użytkowników do wnętrza, gdzie zlokalizowane jest lobby. Wejście na jednostkę odbywa się za pomocą osiowo ulokowanej furty rufowej oraz bocznych wejść w środkowej części jachtu z dodatkowymi schodami ukrytymi w poszyciu kadłuba.
jacht dzieli się na strefy pasażerskie i obsługowe
© Paweł Pankowiak
Bliżej dziobu jachtu architekt zaprojektował sześć apartamentów z prywatnymi łazienkami, w tym jeden przystosowany dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Charakterystyczne otwarte pokłady słoneczne wraz ze strefami wypoczynkowymi i basenami łączą się z lobby, salonem, biblioteką oraz jadalnią, łącząc strefę zewnętrzną w części rufy oraz wewnętrzną na śródokręciu.
miejsca wypoczynkowe i zieleń na pokładzie głównym
© Paweł Pankowiak
strefa obsługowa
Część załogowa dzieli się na obsługę strefy hotelowej wraz z zapleczem socjalnym oraz na strefę obsługi jachtu, w której znajduje się sterówka, maszynownia oraz pozostałe pomieszczenia techniczne niezbędne do prawidłowego działania jachtu. Na dziobie jednostki autor zaprojektował garaż z dwoma miejscami na pontony oraz pomieszczenia techniczne. Pokład dolny łączy przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów — strefę sportów wodnych oraz SPA, ze strefą obsługi, w skład której wchodzi garaż główny i pomieszczenia dla załogi.
profil jachtu Butterfly
© Paweł Pankowiak
Energia potrzebna do zasilania jachtu i napędu hybrydowego produkowana jest za pomocą specjalnie zaprogramowanej, parametrycznej siatki paneli uzbrojonych w perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne.