22 grudnia br. podczas konferencji online poznaliśmy wyniki realizacyjnego konkursu architektoniczno-urbanistycznego na projekt budynku Krakowskiego Centrum Muzyki. Jest to już drugi konkurs na projekt KCM — pierwszy odbył się w 2018 roku, jednak do realizacji zwycięskiej pracy nie doszło. Tym razem Agencja Rozwoju Miasta Kraków we współpracy z SARP Oddział Kraków stworzyła międzynarodowy konkurs, jako lokalizację dla nowego budynku wybrała Cichy Kącik.
Kraków powrócił do pomysłu sprzed lat i na terenie Cichego Kącika chce zbudować nowoczesną i spełniającą współczesne standardy salę koncertową. Idea budowy Krakowskiego Centrum Muzyki zakłada powstanie kompleksu, w którym zostaną wykorzystane najlepsze światowe rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne, akustyczne i funkcjonalne.
Do dwuetapowego konkursu zaproszono 42 uczestników, do pierwszej części napłynęło 25 opracowań studialnych. Do drugiego etapu zaproszono 3 zespoły.
Oceny projektów dokonał Sąd Konkursowy w składzie:
- Krzysztof Kiendra — Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna, sędzia przewodniczący,
- Jacek Lenart — SARP Oddział Szczecin, zastępca sędziego przewodniczącego,
- Marcin Brataniec — SARP Oddział Kraków, sędzia referent,
- Jerzy Muzyk — II Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Zrównoważonego Rozwoju,
- Andrzej Bulanda — SARP Oddział Warszawa,
- Tomasz Bobrowski — główny architekt miasta Krakowa,
- Borysław Czarakcziew — Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna,
- Przemo Łukasik — przedstawiciel zamawiającego,
- Jan Tomasz Adamus — dyrektor Capella Cracoviensis,
- Piotr Chuchacz — Małopolska Okręgowa Izba Architektów RP,
- Marcin Charciarek — SARP Oddział Kraków, zastępca sędziów konkursowych,
- Witold Gilewicz — przedstawiciel zamawiającego, zastępca sędziów konkursowych,
- Marek Szeniawski — SARP Oddział Warszawa, sekretarz organizacyjny konkursu,
- Benita Strzałka — SARP Oddział Kraków, sekretarz pomocniczy konkursu.
Wyniki zostały ogłoszone podczas porannej konferencji przez prezydenta Jacka Majchrowskiego, Jerzego Muzyka (Zastępcę Prezydenta Miasta Krakowa) oraz Marka Kaszyńskiego (Prezes SARP Kraków).
I nagroda, proj.: BE DDJM Architekci — Jarosław Kutniowski, Marek Dunikowski, Aleksandra Dzienniak, Mateusz Dudek
© BE DDJM Architekci
I nagroda
Sąd Konkursowy zadecydował, że I miejsce otrzyma projekt autorstwa krakowskiej pracowni BE DDJM Architekci — Jarosław Kutniowski, Marek Dunikowski, Aleksandra Dzienniak, Mateusz Dudek. Za współprace odpowiedzialni byli: Aleksandra Śliwa, Natalia Burnagiel, Maksym Buta, a konsultacje przeprowadził prof. Dietmar Eberle. Projektem akustyki zajęła się firma Muller-BBM — prof. Karlheinz Muller, Petra Nies, instalacji MK Janura, a konstrukcji frima GSBK.
Pierwszą nagrodę przyznano za wyrazistość formalną zwartego układu bryły projektowanego obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki, ukształtowaną z zastosowaniem założeń opartych o klasykę wzorca tego typu budynku, zawierającego dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą elementów traktów funkcjonalnych budynku, co zarówno zapewnia jego sprawne funkcjonowanie, jak i daje znakomity potencjał możliwości etapowania przy jego realizacji. Zaprojektowana bryła, w zaproponowanej technologii prefabrykatu z białego betonu, śnieżnobiałym portykiem ze świecącym wnętrzem zamykająca perspektywę Błoń, z jej otwarciem przeszklonymi przestrzeniami komunikacyjnymi na istniejący kontekst przestrzenny daje pewność uzyskania donośnego obiektu o jednocześnie klasycznej artykulacji i bardzo nowocześnie rozumianym, minimalistycznie powściągliwym języku form. Uzyskany efekt przestrzenny daje dużą pewność przełożenia na społeczne oddziaływanie obiektu — uzasadnił wybór Sąd Konkursowy.
I nagroda, proj.: BE DDJM Architekci — Jarosław Kutniowski, Marek Dunikowski, Aleksandra Dzienniak, Mateusz Dudek
© BE DDJM Architekci
Jak powiedział nagrodzony Marek Dunkiowski:
Niezwykle radujemy się, że udało się nam wygrać ten konkurs, gdyż w moim odczuciu jest to jeden najważniejszych konkursów ostatnich lat. Miejsce magiczne, wymarzone dla domu kultury wysokiej, Centrum Muzyki. Głęboko wierzymy, że ten projekt się ziści i wespół z historycznymi budynkami wokół największej łąki w Europie będzie uzupełniał ten niezwykł rejon.
Prezydent Jacek Majchrowski dodał, że jest to praca, która spełniała wszystkie warunki konkursowe i ma nadzieję iż będzie również spełniać wszystkie dalsze warunki, czyli związane z terminami.
II nagroda
Mediolańska firma Piuarch w składzie Francesco Fresa, Germán Fuenmayor, Gino Garbellin, Monica Tricario oraz Inteoria Inga Olszańska z Polski otrzymała 2. miejsce w konkursie. Za współpracę odpowiedzialni byli: Alessandro Laner, Anna Zauli, Chiara Longoni, Elena Rizzi, Francesco Baldovini, Gianluca Iannotta, Jenny Spagnolatti, Marco Tescari, Paolo Nordi, Pietro Maccioni, Paweł Burdyl. Akustyką zajęła się firma Müller-BBM GmbH — Jürgen Reinhold, Winfried Lachenmayr, konstrukcja: FVProgetti Srl — Filippo Valaperta, Sabina Franco, instalacjami: ESA engineering Srl — Francesco Gori, Lucia Lambertucci, Martina Tomei a za koncepcję zieleni odpowiada. Cornelius Gavril.
II nagroda, proj.: Piuarch — Francesco Fresa, Germán Fuenmayor, Gino Garbellin, Monica Tricario, Inteoria Inga Olszańska
© Piuarch — Francesco Fresa, Germán Fuenmayor, Gino Garbellin, Monica Tricario, Inteoria Inga Olszańska
Jak czytam w uzasadnieniu Sądu Konkursowego:
Drugą nagrodę przyznano za zaprojektowanie obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki w formie niezwykle dynamicznie rozczłonkowanej, o nieregularnych kształtach, a jednorodnej przy tym bryły, przekrytej w całości, w sekwencjach poszczególnych segmentów, płaszczyznami dachów zielonych z zastosowaniem intensywnej roślinności, co definiuje, przy jednoczesnym wprowadzeniu mocno przeszklonych otwarć przestrzeni wewnętrznych komunikacji i hallu — silne powiązanie funkcji wewnętrznej budynku z otoczeniem parkowym.
III nagroda
Pracowcownia Kozień Architekci z Krakowa w składzie: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka we współpracy z Joanną Filipek, Jakubem Dziewońskim, Agata Zachariasz (architektura krajobrazu), Tadeusz Kamsiński (akustyka) otrzymała 3. nagrodę.
III nagroda, proj.: Kozień Architekci — Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka
© Kozień Architekci — Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka
Nagroda została przyznana za zaprojektowanie monumentalnie ukształtowanego obiektu konstytuującego kompozycję urbanistyczną łączącą rozwiązania krajobrazowe z architekturą, gdzie część budynku przekryta zielonym dachem łączącym się z terenem stanowi formę przedłużenia łąki Błoń dając spójny i czytelny układ w przestrzeni, w tej skali.
wyróżnienie honorowe
W etapie I konkursu przyznano wyróżnienie honorowe. Otrzymał je projekt autorstwa dwóch pracowni — Lahdelma & Mahlamäki (Finlandia) w składzie: Rainer Mahlamäki, Katri Rönkä, Jukka Savolainen, Nina Vehviläinen, Amir Teymourtash oraz KXM (Polska) w składzie: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska i Michał Hondo. Za akustykę odpowiedzialny był Henrik Müller.
wyróżnienie honorowe, proj.: Lahdelma & Mahlamäki oraz KXM
© Lahdelma & Mahlamäki, KXM
Wyróżnienie przyznano za oryginalną autorską wizję lokalizacji obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki traktującą istniejące relikty fortu jako centralny element kompozycyjny założenia i pretekst do zdefiniowania lokalizacji obiektu w tym szczególnym miejscu dla Krakowa, jako będącej jednocześnie zwieńczeniem przestrzeni Błoń oraz zamknięciem obrzeżającej je osi ulicy 3-go Maja. Praca przy tym przedstawia udaną próbę zintegrowania przewidywanego parkingu wielopoziomowego z obiektem KCM w jeden kompleks, wprowadzając dyskretną, zrównoważoną i prostą w wyrazie, acz wyrafinowaną architekturę stopioną z krajobrazem, tworzącą klimat odpowiadający współczesnemu obiektowi publicznemu tej rangi i funkcji.
Krakowskie Centrum Muzyki po raz drugi
Jest to już drugi konkurs na projekt Centrum Muzyki, pierwszy, jednoetapowy odbył się w 2018 roku, jednak nie doszło do realizacji zwycięskiego projektu autorstwa konsorcjum SBS Engineering Group i 3TI Progetti Italia, który miał powstać na Grzegórzkach. Kraków wycofał się z realizacji obiektu, który miał budować wraz z Urzędem Marszałkowskim. Władze miasta uznały, że nie mogą partycypować w finansowaniu tej inwestycji ze względu na nieprawidłowości związane z konkursem na zaprojektowanie i nadzór autorski.
Więcej o kontrowersjach związanych z konkursem możecie poczytać w tegorocznym, wrześniowym numerze A&B.