Kamil Bryłka, student architektury Politechniki Śląskiej zaprojektował centrum turystyczne wraz z kawiarnią położone u podnóża wulkanu Hverfjall na Islandii i otrzymał aż dwie nagrody w międzynarodowym konkursie Iceland Volcano Coffee Shop. Jury doceniło propozycję obiektu inspirowanego erupcją wulkanu, przyznając mu II Nagrodę oraz nagrodę Archhive Student Award!
Wyzwaniem międzynarodowego konkursu Iceland Volcano Coffee Shop organizowanego przez Buildner we współpracy z właścicielami terenów rolniczych Vogar było zaprojektowanie kawiarni znajdującej się u stóp islandzkiego wulkanu Hverfjall. Obiekt miał oferować zwiedzającym miejsce na drinka, odpoczynek, trochę informacji na temat historii wulkanu oraz przestrzeń wystawową. Teren opracowania położony jest w północnej części Islandii w regionie Mývatn, uważanego za „stolicę zórz polarnych”. Ze względu na wyjątkowość całego regionu bardzo ważnym aspektem konkursu było również dostosowanie się do otaczającego krajobrazu.
tajemnicza ścieżka prowadzi do budynku
© Kamil Bryłka
Polacy w czołówce konkursu
Nadesłane z całego świata prace oceniało jury w składzie: Marshall Blecher (MAST), Borghildur Indriðadóttir (islandzka artystka), Filipe Rodrigue i Inês Vicente (Atelier Data), Sigrún Sumarliðadóttir (Studio Bua), Yu-Ying Tsai (ZJJZ Atelier) oraz Magic Kwan i Kenrick Wong (Orient Occident Atelier). Przyznali oni I Nagrodę projektowi pt. The Underhill Experience autorstwa Weroniki Platy i Wiktora Stankiewicza.
II Nagrodę oraz nagrodę Archhive Student Award zdobył Kamil Bryłka za projekt Volcano Visitors Centre.
Propozycja poszerza relację między budynkiem a terenem, ukazując doskonałe zrozumienie komunikacji i jakości przestrzeni. Ponieważ otaczająca panorama powinna być zachowana w jak największym stopniu, projekt konkursowy wymaga dyskretnego podejścia. Po zapierających dech w piersiach krajobrazie, odwiedzający spotykają się z wewnętrzną, przyjazną, pełną ciepła przestrzenią. Autor nie zapomniał również o przestrzeniach na świeżym powietrzu — odwiedzający podążają ścieżkami podobnymi do lawy, prowadzącymi do budynku przypominającego litą skalę. Jest to element konstrukcyjny, przypominającym rzeźbiarskie formy Richarda Serry — czytamy w opinii jury.
III Nagrodę przyznano zespołowi z Meksyku w składzie: Ángel Bolaños, Fernanda Díaz za projekt Vestige, a projekt Catalyst z Francji autorstwa Clémenta Moliniera i Philippa Paumellena otrzymał nagrodę Aapparel Sustainability Award. Jury przyznało również sześć wyróżnień honorowych.
autor zainspirował się erupcją wulkanu
© Kamil Bryłka
inspiracja erupcją wulkanu
Głównym założeniem projektowym Kamila Bryłki, była próba wpisania się w otaczający krajobraz, stworzenia projektu nawiązującego swoją formą do kontekstu otoczenia — wulkanu, skał i wszechobecnego tufu wulkanicznego.
Mój pomysł został zainspirowany erupcją wulkanu Hverfjall, która miała miejsce 2700 lat temu. Była to erupcja freatomagmowa, której głównymi produktami są lawa, para wodna oraz ogromne ilości rozrzuconego materiału skalnego. Projektowana przestrzeń w postaci wykopanych w ziemi ścieżek, obudowanych stalą cortenowską jest nawiązaniem do wypływającej z wulkanu lawy, a projektowany obiekt, zbudowany ze znajdującej się na terenie opracowania ziemi jest odniesieniem do rozrzuconego materiału skalnego — tłumaczy autor.
schemat kształtowania obiektu
© Kamil Bryłka
obiekt jak skały, ścieżki jak lawa
Ze względu na bardzo duży obszar opracowania, młody architekt zdecydował się na utworzenie, poza głównym obiektem konkursowym, przestrzeni urbanistycznej w postaci ścieżek oraz niewielkich stref wypoczynkowych, nawiązujących do wypływającej z wulkanu lawy. Natomiast centrum turystyczne zostało zaprojektowane jako prosta, geometryczna bryła, nawiązująca do skał, kontrastująca z miękką formą ścieżek.
projekt Volcano Visitors Centre, rzut
© Kamil Bryłka
Prosty, geometryczny obiekt jest niejako przebity organiczną formą, będącą kontynuacją ścieżek, tworzącą tunel pokryty stalą cortenową, prowadzący użytkownika do wnętrza oraz będący częścią drogi na szczyt wulkanu — dodaje Kamil Bryłka.
wnętrze kawiarni z widokiem na wulkan
© Kamil Bryłka
kawiarnia z widokiem na wulkan
Ważnym aspektem funkcjonalnym projektu było utworzenie strefy wejściowej pełniącej centralny punkt budynku, dający możliwość szybkiego dostępu do wszystkich funkcji budynku. Zaraz przy wejściu w południowo-zachodniej części została umieszczona strefa toalet. Naprzeciwko toalet, również bezpośrednio przy strefie wejściowej znajduje się strefa wystawowa.
obiekt został wykonany w konstrukcji szkieletowo-żelbetowej
© Kamil Bryłka
W południowo-wschodniej części budynku dla użytkowników dostępna jest kawiarnia wraz z zewnętrznym tarasem. Autor zdecydował się na całkowite przeszklenie południowo-wschodniej elewacji co, pozwoliło to na bardzo dobre doświetlenie wnętrza kawiarni, jak i zapewnia wspaniały widok na zbocze krateru wulkanicznego.
ścieżki przypominają rzeźbiarskie formy Richarda Serry
© Kamil Bryłka
ściany z ubitej ziemi
Centrum zostało zaprojektowane w konstrukcji szkieletowo-żelbetowej i obudowane ścianami zewnętrznymi z ubitej ziemi, wydobytej podczas tworzenia ścieżek oraz stref wypoczynkowych. Wykorzystanie tego rodzaju materiału do budowy obiektu, poza zaletami funkcjonalnymi sprawia, że budynek stapia się z otaczającym krajobrazem.
Poczytajcie także o innych projektach na Islandii, między innymi: muzeum autorstwa Łukasza Gąski, Marty Sowińskej-Gąski i Michała Gawrona, punktu obserwacyjnego projektu Aleksandry Bieszki, Aleksandry Muchy i Marii Pielacha, czy restauracji autorstwa zespołu studentów w składzie: Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały.