Performance w hotelu, czy nocleg w galerii sztuki? Poznajcie projekt La esquina del arte autorstwa Sary Korżyńskiej i Karoliny Staszewskiej z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Ich propozycja nietypowego hotelu, który mógłby powstać w Barcelonie, zwyciężyła w międzynarodowym konkursie Hotel de Arte platformy UNI!
Turystyka jest jednym z najpopularniejszych sposobów poznawania świata, jednak często turyści odwiedzają miejsca przeznaczone tylko dla nich, nie poznając tym samym lokalnej kultury oraz mieszkańców. Dla tego organizatorzy konkursu Hotel de Arte postanowili przełamać tę wzajemną alienację dzięki kulturze i sztuce. Założyli, że dzięki połączeniu funkcji hotelu i przestrzeni wystawienniczej przyjezdni będą mogli poznać miejscowych artystów i ich twórczość. Jako lokalizację projektu wskazano Poblenou, dawną przemysłową dzielnicę Barcelony, przeżywającą od trzech dekad dynamiczną ekonomiczną i estetyczną transformację.
założenie zaprasza do poznawania twórczości artystów
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
Projekt hotelu mógł być inspirowany lokalną sztuką i kulturą oraz obowiązkowo zawierać przestrzenie galeryjne, salę wystawienniczą i pracownie. Ponieważ obiekt będzie odwiedzany zarówno przez gości hotelowych, jak i przechodniów, przestrzenie miały być odpowiednio zaprojektowane ze względu na bezpieczeństwo i prywatność. Bryła budynku miała wpisywać się w otoczenia.
Celem konkursu było zaprojektowanie hotelu skupionego wokół sztuki, dzięki któremu goście będą mieli niezapomniana wrażenie z pobytu i poznają lokalnych artystów, a organizacje artystyczne nawiążą współpracę z inwestorami hotelarskimi.
projekt mógłby powstać w Barcelonie
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
wygrana polskich studentek
Konkurs wygrał projekt La esquina del arte [Przestrzeń wokół sztuki] autorstwa studentek Politechniki Wrocławskiej — Sary Korżyńskiej i Karoliny Staszewskiej.
Poblenou, czyli Nowe Miasto jest to osiedle przyklejone do zabytkowej części miasta, dawniej pełnej fabryk i osiedli robotniczych, dziś rozwijających się biznesów, nowoczesnych budynków mieszkalnych oraz centrów kultury i sztuki. Działka konkursowa znajduje się zaraz na granicy dzielącej starszą i nowszą części miasta, dlatego zależało nam, aby jednocześnie wpasować się w tradycyjną tkankę miasta oraz jej postindustrialną część — tłumaczą autorki.
restauracja z widokiem na dziedziniec
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
otwarty, pełen kolorowego światła kwartał
Punktem wyjścia dla autorek stał się typowy dla Barcelony kwartał zabudowy w kształcie kwadratu o ściętych narożach. Proponowany przez studentki kwartał otwiera się w trzech miejscach, przy wejściu na park, na osi z sąsiedni kwartałem zabudowy mieszkaniowej oraz przy wejściu do znajdującego się obok centrum artystycznego — ten otwarty charakter stał się istotą projektu.
Aby jeszcze bardziej zachęcić mieszkańców i turystów do odwiedzenia obiektu oraz jego dziedzińca, nad przejściami umieszczone są szklane łączniki wypełnione kolorowymi szkiełkami (lekko nawiązujące do architektury Gaudiego), które w zależności od kątu padania światła rzucają kolorowy cień na chodnik — dodają projektantki.
projekt La esquina del arte, rzut parteru
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
Zlokalizowane w parterze otwarte i przeszklone galerie zostały pomyślane jako przestrzenie dla artystów oraz część gastronomiczna, natomiast na piętrze umieszczono pokoje hotelowe.
rama dla sztuki
Główna bryła budynku jest prosta z rytmicznym układem okien — nawiązuje do otaczającej zabudowy poprzemysłowej. Szorstkie płaszczyzny ścian kontrastują z gładkimi przeszkleniami okien i witryn i matowymi bryłami przezroczystych łączników.
Prostota bryły wynika również z tego, że chciałyśmy, aby architektura była jedynie ramą dla powstającej tam sztuki — dodają autorki.
wnętrza galeryjne z przesuwnymi ścianami
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
Na parterze budynku znajdują się sale warsztatowe, pracownie artystyczne oraz wewnętrzne, jak i zewnętrzne galerie sztuki. Dzięki temu budynek stanowi pomost pomiędzy gośćmi a artystami — odwiedzający stają się publicznością dla pracujących tam twórców. Poprzez zastosowanie ruchomych, szklanych ścian zaciera się granica między obiektem a wewnętrznym dziedzińcem. Ściany są zarówno podziałem w galerii, jak i podłożem pod różnego rodzaju twórczość artystyczną.
na piętrze znajdują się pokoje hotelowe
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
Pierwsze piętro wykorzystano na pokoje hotelowe wraz z towarzyszącymi pomieszczeniami kuchni, biblioteki i przestrzeni wypoczynkowych. Pomieszczenia te są bezpośrednio połączone z tarasem na dachu, gdzie wśród zieleni zaproponowano rekreacyjne przestrzeni do uprawiania jogi czy grillowania.
widok z tarasu hotelu
© Sara Korżyńska, Karolina Staszewska
Poczytajcie także o nagrodzonym projekcie przestrzeni coworkingowej dla artystów autorstwa Karoliny Indyk.