Tematy modernizacji linii kolejowej na trasie Kraków Główny–Rudzice, tworzenia nowych stacji i tego, jak będą wyglądać tereny pod zlokalizowanymi w centrum miasta estakadami, wciąż budzą żywe dyskusje. Po wielu perypetiach — międzynarodowym konkursie koncepcyjnym (w 2018 roku), konsultacjach społecznych i warsztatach partycypacyjnych, wreszcie propozycji zagospodarowania przygotowanej przez krakowski Zarząd Zieleni Miejskiej (w 2020 roku) — spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekaże miastu tereny pod powstającymi estakadami kolejowymi, a to oznacza, że już wkrótce powstanie w Krakowie nowy Park Kolejowy.
kolejowy plac zabaw
© Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie
Jak donosi lokalny portal Life in Kraków, prezydent Majchrowski podpisze dziś umowę wydzierżawienia miastu terenów pod estakadami — fragmentu wzdłuż ulicy Blich, odcinka między ulicami Kopernika do Grzegórzecką.
W podsumowującej konsultacje z mieszkańcami i interesariuszami rozmowie z A&B Monika Arczyńska z biura A2P2 architecture & planning, pracowni, która przeprowadziła cykl warsztatów projektowania partycypacyjnego mających pomóc wskazać kluczowe wytyczne dla zagospodarowania tego terenu podkreślała, że dla rozwoju tego obszaru najważniejsze jest właśnie porozumienie pomiędzy miastem a PKP w sprawie sposobu udostępnienia i zarządzania terenem pod estakadą.
Wszystko wskazuje na to, że porozumienie udało się osiągnąć. To pierwszy krok. Czeka też już gotowy projekt — zgodnie z przygotowaną w zeszłym roku przez Zarząd Zieleni Miejskiej koncepcją wzdłuż ulicy Blich powstanie nowa przestrzeń publiczna — otoczone zielenią place zabaw, skate park, boiska, ogrody z małą architekturą, zielone siłownie i łącząca centrum miasta z Bulwarami Wisły ścieżka rowerowa.
ogród sensoryczny
© Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie
Projekt ZZM uwzględniać ma postulaty mieszkańców zebrane podczas konsultacji społecznych. Wątpliwości w całym procesie wzbudza jednak kolejność podejmowanych działań i decyzji oraz brak konkursu architektonicznego na projekt zagospodarowania tak ważnej dla miasta przestrzeni.
Krakowski Zarząd Zieleni Miejskiej ma także gotową koncepcję przebudowy dalszego fragmentu miasta — placu Grzegórzeckiego — zielonego łącznika między ulicą Dietla a aleją Daszyńskiego, która, jeśli dojdzie jej do realizacji, stykać się będzie z fragmentem nowego Parku Kolejowego. Całość założenia, nie tylko ze względu na lokalizację i funkcję ważnego węzła komunikacyjnego ma szanse stać się zieloną wizytówką Krakowa. To duża szansa dla miasta, czy uda się ją wykorzystać?
prac Grzegórzecki, wizualizacja; widok w kierunku wiaduktu kolejowego
© Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie