Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Alicja Nalikowska – „Szklarnia – przestrzeń bez dystansu”

09 stycznia '23
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2021
Nazwa: „SZKLARNIA — PRZESTRZEŃ BEZ DYSTANSU”
Autorka: Alicja Nalikowska
Uczelnia: Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Promotor:

dr hab. Piotr Machowiak prof. UAP

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”

Motywacją do stworzenia koncepcji przestrzeni terapeutycznej była chęć podnoszenia świadomości społecznej na temat funkcjonowania osób z autyzmem. Tematyka ta wynika z potrzeby przełamywania barier formalnych i mentalnych w architekturze na rzecz poszukiwania rozwiązań sprzyjających poczuciu wspólnotowości. Moim celem było zaprojektowanie miejsca, które będzie wpływać na rozwój jednostki dzięki zróżnicowanym warsztatom terapii manualnej. Będzie pomagało w wyciszeniu i sprzyjało integracji z pozostałymi odbiorcami przestrzeni.

Widok na przestrzeń od strony szatni

widok na przestrzeń od strony szatni

© Alicja Nalikowska

Świat osób z autyzmem postrzegany jest jako zamknięty i niedostępny, dlatego ideę przestrzeni terapeutycznej przeniosłam do transparentnego budynku, jakim jest szklarnia. Ten symboliczny gest pozwala na odsłonięcie ich rzeczywistości; szklarnia zaprasza do świata, który jest nieco inny, piękny i interesujący.

Mapa lokalizacji

mapa lokalizacji

© Alicja Nalikowska

Do projektu dyplomowego wybrałam opuszczony budynek na terenie dawnego Zespołu Dworsko-Krajobrazowego w Gdyni Kolibkach. Nadmorska lokalizacja stanowi o potencjalnym walorze obiektu — sprzyja dostępności oraz wpisuje się w ideę architektury otwartej. Pierwotny układ dzielił szklarnię na przeszkoloną część uprawną i murowane zaplecze z kotłownią. Adaptacja w naturalny sposób pozwoliła wykorzystać część pierwszą na potrzeby przestrzeni terapeutycznej, w drugiej lokując zaplecze organizacyjno-socjalne.

Wnętrze projektowanego obiektu, zastosowanie szkła elektrochromowego

wnętrze projektowanego obiektu, zastosowanie szkła elektrochromowego

© Alicja Nalikowska

Projekt zakłada wymianę zniszczonej stalowej konstrukcji i wprowadzenie nowych okien. Przeszklenie pozwala na idealne doświetlenie przestrzeni, co przekłada się na higienę umysłu. Przewidziano tu zastosowanie szkła elektrochromowego, umożliwiającego płynną regulację dostępu światła słonecznego do wnętrza budynku.

Rzut projektowanego obiektu

rzut projektowanego obiektu

© Alicja Nalikowska

Zaprojektowałam pięć stref warsztatowych mających wspomagać jednostkę w nauce poczucia sprawczości, cierpliwości, nabywania lub wzmacniania wrażeń poznawczych, poprawy zdolności koncentracji i oswajania z nowymi doświadczeniami. Strefy te zostały ukształtowane za pomocą wolnostojących ażurowych form, których najważniejszą funkcją jest pobudzanie sensoryczne. Można ich dotykać, zatapiając zmysły w różnorodnych fakturach i kolorach. Dzięki oświetleniu słonecznemu stają się trójwymiarowe, rysując na jednorodnej posadzce nieoczywiste cienie pobudzające wyobraźnię.

Widok na warsztat ceramiki

widok na warsztat ceramiki

© Alicja Nalikowska

Z myślą o stymulacji zmysłów wprowadzono materiały dobrane ze względu na ich właściwości fizyczne i wiążące się z nimi skojarzenia, kładąc nacisk na zróżnicowanie form, faktur i kolorów. Inspiracją do użycia określonej gamy kolorystycznej stała się lokalizacja szklarni — projekt bazuje na odcieniach szarości, błękitów i turkusów. Akcenty kolorystyczne przełamują spokojną tonację i dodają całości energii.

Wnętrze warsztatu pracy z kamieniami szlachetnymi

wnętrze warsztatu pracy z kamieniami szlachetnymi

© Alicja Nalikowska

Terapia manualna dzieli się na pracę z kamieniami szlachetnymi, warsztat ceramiki, warsztat malowania na szkle, I i II strefę florystyki. Zależało mi na tym, aby poszczególne strefy były niezależne, otwarte i miały prosty, harmonijny układ. Każda z nich ma przynajmniej dwa wejścia. Ażurowe, sensoryczne formy nadają im lekkości, zapewniając przy tym komfort użytkownikowi.

Gabinet terapeutyczny

gabinet terapeutyczny

© Alicja Nalikowska

Układ mebli daje swobodę w poruszaniu się. Aby zwiększyć prywatność, strefę gabinetu terapeutycznego podzieliłam na dwie części. Bliskość natury i odwrócenie siedzisk w stronę przeszklenia, podobnie jak w przypadku innych stref, regeneruje i odpręża.

Strefa florystyki

strefa florystyki

© Alicja Nalikowska

Strefa relaksu to projekt formy obsadzonej w środku trawą i drzewami — przeniesienie zieleni do środka budynku nawiązuje do klimatu szklarni i otoczenia oraz korzystnie wpływa na samopoczucie odbiorców. Tafle spływającej wody w strefie kawiarnianej harmonizują podział przestrzeni, a rozsunięcie ich pozwala na dyskretną relację ze strefami florystyki.

Strefa relaksu

strefa relaksu

© Alicja Nalikowska

 

Alicja Nalikowska

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE