Przyznano nagrody dla najlepszych wystaw prezentowanych na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji. Wśród nagrodzonych znalazły się projekty m.in. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Rosji, Filipin, Niemiec i Kenii.
fot. Kacper Kępiński
Najważniejsza nagroda Biennale czyli Złoty Lew dla pawilonu narodowego trafił w ręce twórców wystawy „Wetland” prezentowanej w pawilonie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kuratorzy Wael Al. Awar i Keinchi Teramoto prezentują w nim poszukiwania alternatywnego dla cementu materiału budowlanego, dla którego inspiracją były naturalne procesy krystalizacji soli obserwowane w sebhach – nadmorskich równinach charakterystycznych dla tego regionu. Autorzy wystawy nazywają powstające w ten sposób struktury „architekturą wernakularną przyszłości”. Całość została zaprezentowana w bardzo przystępnej i namacalnej formie prototypu opatrzonego komentarzem fotograficznym. Juty doceniło przede wszystkim przeprowadzony przez twórców ekspozycji eksperyment, który zachęca do przemyślenia relacji pomiędzy odpadami i produkcją zarówno w lokalnej, jak i globalnej skali.
rosyjskie zaskoczenie
Przyznano także dwa wyróżnienia dla wystaw narodowych. Jedno z nich powędrowało do Framework Collaboratibe z Filipin, twórców ekspozycji „Structures od Mutual Support”. Wyróżnienie przyznano za wyjątkowy, społecznościowy projekt, który wykreował bogate archiwum i doświadczenie wspólnego budowania.
Zaskoczeniem okazało się zaś wyróżnienie dla pawilonu rosyjskiego. Kuratorowana przez Ippolito Pestellini Laparelli wystawa zatytułowana „Open!” to archiwum remontu, jaki przeszedł pawilon w ostatnich latach. Dosyć hermetyczna i niezbyt ciekawa forma przekonała jednak jury. Jak czytamy w uzasadnieniu, doceniono wrażliwy i uważny proces renowacji historycznego budynku, który pozwolił na otwarcie go na otoczenie i przyszłość.
fot. Marco Cappelletti
najlepsze instalacje wystaw głównych
Poza nagrodami dla ekspozycji narodowych przyznano także lwy dla najlepszych uczestników wystaw głównych. Złotego lwa otrzymała instalacja „Instances of Urban Practice” przygotowana przez raumlaborberlin za inspirujące, wspólnotowe podejście do projektowania opartego o partycypację, rewitalizację i współodpowiedzialność.
fot. raumlaborberlin
Srebrnym Lwem nagrodzona została wystawa „Watermelons, Sardines, Crabs, Sands, and Sediments: Border Ecologies and the Gaza Strip” autorstwa Foundation for Achieving Seamless Territory (FAST). Zbudowana została wokół centralnego stołu, który staje się nośnikiem informacji. Wraz z materiałami wokół opowiada historię walki o codzienne przetrwanie i budowania odporności życia małych farm zlokalizowanych wzdłuż zmilitaryzowanej granicy strefy Gazy.
fot. Kacper Kępiński
Specjalne wyróżnienie przyznano także kenijskiemu Cave Bureau za instalację „The Anthropocene Museum: Exhibit 3.0 Obsidian Rain” za pomysłową i twórczą eksplorację jednego z najstarszych środowisk życia człowieka.
wspólne typy
Złote Lwy przyznało jury w składzie: Kazuyo Sejima (Japonia), Sandra Barclay (Peru), Lamia Joreige (Liban), Lesley Lokko (Ghana-Szkocja), Luca Molinari (Włochy). Typy jury w dużej mierze zdają się pokrywać z tymi, wyróżnionymi w publikowanej na łamach AiB recenzji wystaw głównych tegorocznego Biennale oraz wyborze najciekawszych pawilonów narodowych.