LIVE! - Przemo Łukasik i Jakub Głaz w cyklu #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE - kliknij po więcej informacji!
LIVE! - Przemo Łukasik i Jakub Głaz w cyklu #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE - kliknij po więcej informacji! Facebook: #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE YouTube: #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE. Cykl rozmów LIVE
Zapraszamy na wydarzenie 24 września o 13.00
JUTRO o 13!
DZISIAJ o 13!
TRWA LIVE!
RETRANSMISJA!
maksimize
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Studencki projekt M4EVERYONE. Nowa przestrzeń do życia w Mediolanie

07 sierpnia '24
w skrócie
  1. Mediolan szybko się rozwija dzięki nowej infrastrukturze i migracji ludzi. Projekt M4EVERYONE, autorstwa studentów Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, tworzy przestrzenie życiowe wokół nowej linii metra M4.
  2. M4EVERYONE kładzie nacisk na przystępność cenową i integrację społeczną. Działki projektowe znajdują się w odległości 15 minut spacerem od stacji metra M4, wspierając różnorodność i dostępność.cią.
  3. Nowa linia metra M4 jest kluczowa. Działki wokół stacji są przeznaczone dla pieszych, promując zrównoważoną mobilność bez miejsc parkingowych. Piesze dojście do metra zajmuje mniej niż 15 minut.
  4. Projekt uwzględnia różne grupy użytkowników i użytkowniczek: studentów, seniorów, rodziny i użytkowników czasowych, których obecność obniża koszty wynajmu dla stałych mieszkańców.
     
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Mediolan, jako stolica włoskiej gospodarki i najbardziej europejskie włoskie miasto, rozwija się w niezwykle szybkim tempie. Nowa infrastruktura pojawia się na każdym kroku, a migracje ludzi z całego świata do tego dynamicznego miasta są na porządku dziennym. Projekt M4EVERYONE, autorstwa studentów i studentki Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej: Michała Gałuszki, Dominika KowalskiegoPatryka PrychodkoAgaty Goleśnej, ma na celu stworzenie nowych przestrzeni życiowych dla różnych grup społecznych, z wykorzystaniem linii metra M4.

zagospodarowanie terenu

zagospodarowanie terenu

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

przystępność cenowa i zrównoważony rozwój

Przystępność cenowa projektu wyrażona jest nie tylko w rozwiązaniach architektonicznych, ale przede wszystkim w stworzeniu modelu społeczno-ekonomicznego, który ma na celu integrację różnych grup społecznych. Działki projektowe znajdują się w odległości mniejszej niż 15 minut spacerem od nowych stacji metra M4. Projekt zakłada, że wszystkie elementy będą wspierać wolność, równość, dostępność i różnorodność, podążając za nowoczesnymi kierunkami rozwoju urbanistycznego Mediolanu.

schemat modułów i konstrukcji budynków

schemat modułów i konstrukcji budynków

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

schemat metra i mobilność

Nowa linia metra M4 jest kluczowym elementem projektu. Wokół stacji metra zlokalizowane są działki projektowe, mające na celu maksymalizację przestrzeni dla pieszych. W projekcie nie uwzględniono miejsc parkingowych, co ma promować zrównoważoną mobilność. Piesze dojście do stacji metra w mniej niż 15 minut pozwala na pełne wykorzystanie przestrzeni dla ludzi. Działki są również przystosowane do form zrównoważonej mobilności, takich jak car-sharing, rowery i miejskie hulajnogi.

dostępność przestrzeni

dostępność przestrzeni

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

charakterystyka użytkowników i użytkowniczek

Przeprowadzenie analiz społecznych było konieczne dla stworzenia profili użytkowników i użytkowniczek obiektów. W ten sposób powstały grupy i model społeczno-ekonomiczny oraz model funkcjonowania. Dołączenie do społeczności użytkowników czasowych pozwala na dodatkowe obniżenie kosztów funkcjonowania stałych mieszkańców, poprzez dotacje z wynajmu. 

profile użytkowników i użytkowniczek

profile użytkowników i użytkowniczek

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

Osoby studenckie potrzebują małych mieszkań zlokalizowanych blisko uczelni lub sieci komunikacji miejskiej. Ze względu na ograniczony budżet, studenci i studentki są otwarci na współpracę lub współdzielenie mieszkania, aby obniżyć koszty. Mogą angażować się w różne aktywności, takie jak oprowadzanie turystów, pomoc seniorom czy pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji.

elementy zespołu budynków

elementy zespołu budynków

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

Seniorzy i seniorki potrzebują mieszkań bez barier architektonicznych, łatwo dostępnych z zewnątrz i z małym ogródkiem do uprawy roślin. Ważne jest, aby byli aktywną częścią społeczności, spędzając czas z sąsiadami. Mogą angażować się w opiekę nad dziećmi, gotowanie obiadów czy dbanie o osiedlowy ogród.

elewacja i przekrój

elewacja i przekrój

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

Rodziny potrzebują przestronnych mieszkań, które będą przystosowane do powiększającej się ilości osób. Kluczowe jest dla nich bezpieczeństwo dzieci i łatwy dostęp do innych części miasta. Mogą angażować się w dodatkowe działania społeczne po godzinach pracy, zajmując się działalnością organizacyjną społeczności oraz dbaniem o mieszkania przeznaczone do wynajęcia.

rzuty mieszkań

rzuty mieszkań

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

Użytkownicy i użytkowniczki czasowi potrzebują krótkiego pobytu w mieście. Chcą mieć łatwy dostęp do znanych miejsc i transportu oraz czuć się bezpiecznie. Mogą być turystami lub osobami w podróży służbowej. Mieszkańcy mogą decydować, który użytkownik będzie ich czasowym sąsiadem. Obecność użytkowników czasowych stwarza możliwość obniżenia kosztów wynajmu dla stałych mieszkańców poprzez dochody z wynajmu krótkoterminowego.

wizualizacja wnętrza

wizualizacja wnętrza

© Michał Gałuszka, Agata Goleśna, Dominik Kowalski, Patryk Prychodko

M4EVERYONE jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany i potrzeby Mediolanu. Integruje różne grupy społeczne, promuje zrównoważoną mobilność i dostosowuje się do nowoczesnych trendów urbanistycznych. Dzięki wykorzystaniu nowej infrastruktury transportowej projekt nie tylko odpowiada na współczesne wyzwania, ale również tworzy model społeczno-ekonomiczny, wspierajacy rozwój miasta w duchu wolności, równości, dostępności i różnorodności.

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Velux Ad Impression
Odkryj moc światła dziennego z narzędziami projektowymi VELUX!
Witamy w idealnym biurze
Stone takes the stage - targi kamienia naturalnego, 24-27 września, Werona, Włochy
INSPIRACJE