Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Małopolski Ogród Sztuki projektu Ingarden & Ewý Architekci #NagrodaWitkiewicza

02 lipca '20
Dane techniczne
Nazwa: Małopolski Ogród Sztuki
Inwestor: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Lokalizacja: Polska, Kraków
Projekt: Ingarden & Ewý Architekci Sp. z o.o., Krzysztof Ingarden
Współpraca autorska: Jacek Ewý
Zespół autorski: Piotr Urbanowicz, Sebastian Machaj, Agata Staniucha, Jakub Wagner, Piotr Hojda, Bartosz Haduch, Bogdan Blady, Maciej Szromik, Anna Kula, Sylwia Gowin, Marta Brańska, Piotr Kita, Krzysztof Stępniak; współpraca: biuro K3 – architekci Piotr Chuchacz, Benedykt Bury, Rafał Chowaniec
Architektura wnętrz: Ingarden & Ewý Architekci, Pracownia S.C., Agnieszka Cwynar-Łaska, Marta Spodar
Akustyka: Inter-Eko Sp. z o.o., Jan Adamczyk, Lesław Stryczniewicz, Dorota Szałyga
Technologia sceny: Przedsiębiorstwo Projektowo-Usługowe „OTO”, Tomasz Ostrowski, Zbigniew Kośka
Konstrukcja: GSBK Biuro Konstrukcyjne – Mariusz Szefer, Jarosław Zdeb. Samsoor Shaheed
Instalacje: TW Engineers Sp. z o.o., Tadeusz Wołek, Monika Pantoł, Maria Eustachiewicz
Instalacje elektryczne: ES-System - Jan Wachacki, Paweł Bugno, Bożena Paluchowska
Projekt drogowy: Altrans, Stanisław Albricht, Ewa Dudek
Projekt zieleni: Land Arch – Karolina Bober, Małgorzata Tujko

Kalendarium:

  • projekt
  • budowa


 
20052008
20102012

Powierzchnie:

  • zabudowy
  • użytkowa

 

1 579,3 m²
4 330,76 m²

Generalny wykonawca: PBO Skobud Sp. z o.o., Żywiec

Małopolski Ogród Sztuki przy ulicy Rajskiej w Krakowie zajął I miejsce w kategorii Architektura Użyteczności Publicznej w 7. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy nagrodzony projekt.

W centrum Krakowa, pomiędzy ulicami Rajską a Szujskiego, architekci z pracowni Ingarden & Ewý zaprojektowali wyjątkowe centrum kultury. Punktem wyjścia dla projektu Małopolskiego Ogrodu Sztuki (MOS) była wielofunkcyjna sala, którą wpisano w obrys dziewiętnastowiecznej hali ujeżdżalni koni, użytkowanej w końcowych latach istnienia jako zaplecze magazynowe i warsztatowe Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

sytuacja

sytuacja

© Ingarden & Ewý Architekci

Architektom przyświecała idea projektowania kontekstowego, w której, aby osiągnąć indywidualną, nowoczesną formę, starali się jednocześnie nie zniszczyć historycznego charakteru miejsca. Budynek o rzucie przypominającym literę T dzieli się na dwie części: w skrzydle od strony ulicy Szujskiego powstała gromadząca multimedialne zasoby książek i muzyki mediateka‑arteteka, a część od ulicy Rajskiej zajmuje teatr, dla którego powstała wielofunkcyjna sala widowiskowa z charakterystycznym, olbrzymim świetlikiem wyposażonym w automatycznie zasuwane żaluzje. Obie części z zewnątrz spaja ażurowa elewacja złożona z kompozycji pionowych ceramicznych elementów.

przekroje A-A
i B-B

przekroje A-A i B-B

© Ingarden & Ewý Architekci

Forma budynku jest kontekstualną grą pomiędzy „kontynuacją a kreacją”, „mimesis a abstrakcją”, mieszczącą się jednocześnie blisko nurtu architektonicznego szeroko definiowanego przez Kennetha Framptona jako Regionalizm Krytyczny. W praktyce oznacza to, że budynek czerpie inspiracje z kodu form kontekstu poprzez nawiązanie do geometrii dachów i materiału obiektów sąsiednich, które wykorzystane zostały w geometrycznych kompozycjach elewacji. Budynek wpisuje się precyzyjnie w skalę otoczenia poprzez utrzymanie linii dachu i podziałów elewacyjnych zgodnie z przebiegiem i kompozycją ścian sąsiednich budynków — czytamy w opisie projektu.

wejście do
Małopolskiego Ogrodu Sztuki od strony ulicy Rajskiej

wejście do Małopolskiego Ogrodu Sztuki od strony ulicy Rajskiej

fot.: Iñigo Bujedo Aguirre

W nowej sali pełniącej funkcje teatru‑studio, sali konferencyjnej, koncertowej i bankietowo‑wystawowej, znajdują się rozsuwane estrady przeznaczone dla trzystu osób. Ponad głowami widzów, pod stalowym stropem inspirowanym starymi dźwigarami dawnej ujeżdżalni, do punktowych wyciągarek przymocowane zostały najnowocześniejsze urządzenia scenotechniczne. Łącznie na powierzchni ponad czterech tysięcy metrów kwadratowych zmieściły się sala teatralna oraz kameralna sala kinowa dla niemal stu osób, kawiarnia oraz pomieszczenia, w których organizować można zajęcia edukacyjne.

 
oprac. red

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE