Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zajęło I miejsce w kategorii Architektura Użyteczności Publicznej w 7. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy nagrodzony projekt.
Budynek Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach projektu architektów z pracowni DDJM powstał w sąsiedztwie założenia parkowego i dworku należącego do Krzysztofa Pendereckiego od lat 70. ubiegłego wieku. Ideą i celem centrum jest inspirowanie najzdolniejszych młodych muzyków z całego świata do doskonalenia umiejętności i osiągnięcia pełnej dojrzałości artystycznej. W centrum mieszczą się sala koncertowa i część dydaktyczna.
sytuacja
© DDJM Biuro Architektoniczne
Praca przy tym wyjątkowym projekcie to przygoda, która wyzwalała szczególnie silne emocje. Fascynującym była możliwość współpracy z wielkim artystą w jego ukochanym miejscu, azylu skupienia. To miejsce ma własną tradycję i styl, który jest owocem czasu i indywidualności właściciela. Nie wypadało tej tradycji naruszać. Klimat otwartego krajobrazu skłonił do wyjątkowej powściągliwości w kształtowaniu architektury budynku. Zgodnie z przekonaniami uznaliśmy, że porządek i harmonia to cechy podstawowe, które określają jego tożsamość. Czytelna i prosta forma z użyciem minimalnej ilości tradycyjnych materiałów jest próbą współczesnej interpretacji tradycji klasycznej w oparciu o uniwersalny system wartości — czytamy w opisie projektu.
Niski, przykryty zielonym dachem budynek na planie prostokąta wpisuje się w otaczający go krajobraz. Ponad parterową część centrum wyniesiona jest minimalistyczna bryła sali koncertowej.
minimalistyczna bryła sali koncertowej wyniesiona jest ponad parterową część centrum
© DDJM Biuro Architektoniczne
Rytmiczny, drewniany portyk prowadzi od sali koncertowej do części dydaktycznej, mieszkalnej i parkingu pod dachem, łącząc w ten sposób poszczególne części kompleksu w jedną całość. Sercem obiektu jest sala koncertowa dla sześciuset pięćdziesięciu widzów. Jej technologiczne wyposażenie stwarza odpowiednie warunki dla profesjonalnej rejestracji nagrań dźwiękowych i audiowizualnych.
Aby zapewnić najwyższy poziom rozwiązań akustycznych, zasadę wnętrza oparto na klasycznych wzorcach stosowanych w historycznych konstrukcjach i architekturze sal koncertowych. We wnętrzu sali decydującym czynnikiem jest użycie naturalnego drewna. Precyzyjna rytmiczna struktura zbudowana jest niezależnie od głównej konstrukcji budynku w ścisłej współpracy z akustykiem. Drewno jest konsekwentnie wykorzystane we wzajemnie uwarunkowanej wewnętrznej organizacji całego obiektu i jego zewnętrznej aparycji — czytamy w opisie projektu.
przekrój
© DDJM Biuro Architektoniczne
Sala koncertowa otoczona jest otwartym na park i wewnętrzny dziedziniec przestronnym foyer. Część dydaktyczna centrum składa się z sali kameralnej, sali konferencyjnej, sal do ćwiczeń, biblioteki i jadalni. Uzupełnieniem dydaktycznej funkcji założenia jest przeznaczona dla ponad stu gości część mieszkalna.