NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kraków wprowadza rewolucję w komunikacji! Pasy dla aut oddaje rowerzystom.

27 kwietnia '20

Krakowscy urzędnicy wprowadzą około siedmiu kilometrów tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów, które ze względu na mniejsze natężenie ruchu są obecnie niepotrzebne. Poszerzone zostaną również zbyt wąskie chodniki, na których nie ma możliwości zachowania zalecanych odstępów pomiędzy pieszymi.

Kraków to pierwsze miasto w Polsce, które wprowadza takie zmiany w komunikacji! Specjaliści z Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz z Zarządu Transportu Publicznego oszacowali, że ruch drogowy w Krakowie zmalał w drugiej połowie marca, w zależności od ulicy, nawet o 70 procent, a liczba pasażerów komunikacji miejskiej spadła o niemal 90 procent. Dla porównania ruch rowerowy spadł o około 50 procent.

Rowery na ulice!

W urzędzie powstały więc projekty rozwiązań dla rowerzystów i pieszych, które mają uzupełnić istniejącą sieć infrastruktury i pomogą bezpiecznie przemieszczać się w najbliższych miesiącach po Krakowie. Na początek ma zostać wydzielonych siedem kilometrów tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów.
Drogi rowerowe powstaną na ulicach:

  • Grzegórzeckiej,
  • Wielopole,
  • Dietla,
  • Bernardyńskiej,
  • Westerplatte,
  • św. Gertrudy.

Most Grunwaldzki ma stać się „lejkiem” ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego. Zdaniem urzędników poszerzenie dróg dla rowerów jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa, ponieważ obecne chodniki z ruchem dla rowerów są na moście zbyt wąskie. Tymczasowe drogi dla rowerów zostaną też wyznaczone na ulicach: Księcia Józefa i Nowohuckiej, a pasy dla rowerów na jezdni na ul. Ofiar Dąbia i Pilotów.

Bezpieczni piesi

Poszerzenie zbyt wąskich chodników to kolejne działania w ramach komunikacyjnej rewolucji. Pozwoli to na bezpiecznie mijanie się i zachowanie zalecanego odstępu. Większa przestrzeń zostanie wyznaczona na ulicy Mogilskiej, Grzegórzeckiej i moście Grunwaldzkim. Natomiast oddalenie jezdni od pieszych zostanie wprowadzone na ulicy Podzamcze i skrzyżowaniu przy Teatrze Bagatela. Wprowadzona ma również zostać sektorowa organizacja ruchu w śródmieściu.

Projekty będą wdrażane sukcesywnie prace rozpoczynają się już w tym tygodniu, a ekipy wykonujące nowe oznakowanie przez następne parę tygodni będą pracować na kolejnych ulicach.

 

oprac. red.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE