17 sierpnia br., w wieku 98 lat, zmarł Jorge (Jerzy) Zalszupin, urodzony w Warszawie brazylijski architekt i projektant, autor wielu ikonicznych mebli, między innymi eleganckiego fotela Dinamarquesa, wygodnego siedziska Paulistana czy ławki Onda o łagodnej, falistej linii.
© Victor Affaro
Zalszupin urodził się w 1922 roku w rodzinie żydowskiej, w 1939 roku zdał maturę w Warszawie, a po wybuchu II wojny światowej zamieszkał w Bukareszcie, gdzie uczył się na Akademii Sztuk Pięknych i w Instytucie Architektury. Jak wspomina, zapragnął zostać architektem, przeglądając kupioną jeszcze w Warszawie, oprawioną w płótno książkę sygnowaną inicjałami LC — Le Corbusier.
fotel Dinamarquesa, 1959
© add
Szukając bezpiecznego miejsca do osiedlenia się, wybrał Brazylię, do której wyemigrował w 1949 roku. W São Paulo architekt rozpoczął pracę w biurze projektowym Lucjana Korngolda, absolwenta Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W Brazylii Zalszupin założył firmę Escritório Téchnico Prumo, w której projektował domy jednorodzinne i dopasowane do inwestycji meble. Pod koniec lat 50. XX wieku projektant założył firmę meblarską L’Atelier, która w zaledwie kilka lat stała się prężnie działającym przedsiębiorstwem.
fotel Paulistana, 1956–1965
© Jacarandá.Ldn
Na twórczość Zalszupina niewątpliwie miała wpływ twórczość brazylijskiego modernisty, Oscara Niemeyera, o którym w wywiadzie dla Gazety Wyborczej mówił:
Podziwiam jego budynki. Zaprojektował piękne ministerstwo edukacji w Rio de Janeiro. Jego projekty podobały mi się plastycznie, funkcjonalnie — mniej. Le Corbusier, Niemeyer, Mies van der Rohe, to nie są ludzie, którzy lubiliby ciepłe, przytulne mieszkania. Zawsze ich bardziej pasjonowało to, co na zewnątrz, niż to, co wewnątrz. Ja kładę większy nacisk na wnętrze.
ławka Onda, 1959
© etel.design