Dom z ogrodem wpisany w tkankę mazurskiej Ukty to rozwiązanie łączące klasyczne elementy budownictwa lokalnego z tradycyjną architekturą japońską.
Yoichi Iida — Japończyk mieszkający w Olsztynie, który zainteresował się przedsięwzięciem czerpiącym z kanonów projektowania przestrzennego w jego ojczystym kraju, przeprowadził rozmowę z autorem projektu — Adamem Korulczykiem, szefem pracowni 000 KAG ARCHITECTURE | Korulczyk Architects Group.
Adam Korulczyk i Yoichi Iida
KAG Architecture
Yoichi Iida: Dlaczego Japonia na Mazurach?
Adam Korulczyk: Dobre pytanie! Dlaczego Japonia, a nie Peru, Kongo lub Egipt? Już w czasie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku fascynowałem się zharmonizowanym minimalizmem i wysublimowanym pięknem, których doskonałym przykładem były japońskie ogrody wyrażające szacunek dla natury poprzez łączenie sztuki i budownictwa szkieletowego. Ponadto, moje zaangażowanie w poznawanie Kraju Kwitnącej Wiśni, umacniało się poprzez intensywne treningi karate i aikido — również pod okiem japońskich mistrzów — których ukoronowaniem było zdobycie czarnego pasa w 2008 roku. Z obecnym inwestorem poznałem się nie gdzie indziej jak właśnie na macie. Efektem zawiązanej przyjaźni stało się zlecenie projektu domu z ogrodem, który odpowiadałby naszym wspólnym zainteresowaniom. Typową dla regionu chatę podcieniową wzbogaciłem nawiązaniami do dalekowschodniej stylistyki i geometrii.
projekt funkcjonalny działki i domu
proj.: © Adam Korulczyk | KAG Architecture
Yoichi Iida: Jakie aspekty wpływają na atrakcyjność obiektu?
Adam Korulczyk: Obie wspomniane tkanki tworzą symbiozę i przenikają się, wzajemnie się uzupełniając. Począwszy od układu tektonicznego, cały projekt został podporządkowany naturalnemu ukształtowaniu terenu. Odkryte cieki wodne oraz podziemny drenaż kierują wody opadowe i zaprojektowany kaskadowy strumyk do zbiornika zlokalizowanego w środkowej strefie działki, a dalej do systemu melioracji. Działkę wraz z zabudowaniami, duktami pieszymi i zieleńcem zaprojektowałem zgodnie z zasadami złotego podziału przestrzeni. Tak samo zostały określone elewacje budynku oraz przepierzenia wewnętrzne i zewnętrzne. W głębi terenu wpisane są trzy domki o przeznaczeniu rekreacyjnym, do których kierują niezależne trakty oddzielone zieleńcami. Dzięki temu inwestor uzyskał efekt kameralności i intymności w każdej ze stref.
Wnętrze zaskakuje otwartą, naturalnie oświetloną przestrzenią. Znajdują się w nim ażurowe schody wspornikowe prowadzące na antresolę oraz zieleniec z drzewostanem. Salon i sypialnia mają doskonałe południowo-zachodnie doświetlenie. Od strony południowej i zachodniej zlokalizowane są tarasy, a na poziomie parteru na każdej z czterech elewacji został wyodrębniony komunikacyjny podcień. We wnętrzach zobaczymy wykończenia w starej japońskiej technice Shou Sugi Ban.
Bryłę budynku głównego umieściłem w najdogodniejszym punkcie działki, z którego roztacza się atrakcyjny widok na ogród. Strefy zielone, architektura i komunikacja wzajemnie się przenikają. Dzięki zastosowaniu wielkopołaciowych mobilnych i przeszklonych ścian ogród optycznie wnika do wnętrza budynku, zespalając obie przestrzenie. Znajdując się wewnątrz domu, odnieść można wrażenie przebywania w ogrodzie, co daje poczucie pełnego zespolenia i żywego dialogu z otaczającą naturą.
wizja bryły budynku w kontekście
proj.: © Adam Korulczyk | KAG Architecture
Yoichi Iida: Jaki jest termin realizacji obiektu?
Adam Korulczyk: Jeżeli zostaną dopełnione wszystkie formalności, budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Inwestor przeznaczył na budowę i wykończenie obiektu około dziesięciu lat. Będzie to z pewnością jedno z ciekawszych przedsięwzięć architektonicznych na terenie Mazurskiego Parku Krajobrazowego. Pomimo swojej egzotyki, zdecydowanie lepiej współgrające z duchem regionu niż większość powojennych budowli.
wizja bryły budynku w kontekście
proj.: © Adam Korulczyk | KAG Architecture
Yoichi Iida: Zatem pozostaje mi życzyć Panu i Inwestorowi powodzenia w realizacji.
Adam Korulczyk: Dziękuję w imieniu swoim i Inwestora. Wieloaspektowość inwestycji daje wszystkim uczestnikom projektu ogromną satysfakcję z nadzieją na dalszy progres w branży architektonicznej.