Architekci z pracowni MAD zaprojektowali organiczną bryłę terminalu międzynarodowego portu lotniczego w Harbinie, która przypominać ma płatek śniegu.
Nawiązując do łagodnych zboczy rozległych, północnych terenów Chin oraz obszarów śniegu i lodu występujących w tym regionie, architekci z pracowni MAD zaprojektowali przypominający płatek śniegu budynek terminalu pasażerskiego, który odzwierciedla charakterystyczne cechy geograficzne i klimatyczne Harbinu.
Jako stolica prowincji Heilongjiang, Harbin zajmuje strategiczną pozycję w głębi lądu północno-wschodniej części Azji i pełni rolę jednego z największych węzłów komunikacyjnych w regionie. Zlokalizowany na powierzchni 3 300 hektarów nowy terminal lotniska w Harbinie będzie składał się z szeregu obiektów pomocniczych, w tym naziemnych węzłów komunikacyjnych, hotelu, sklepów i parkingów, które będą w stanie skutecznie obsługiwać ten rozległy obszar.
Pięcioramienny układ terminalu, przypominający kształtem płatek śniegu, zaprojektowany jest tak, aby skrócić czas potrzebny pasażerom na dotarcie do poszczególnych bramek, minimalizując jednocześnie zatłoczenie i poprawiając ogólną wydajność płyty lotniska.
makieta
© MAD
Podczas gdy masywność terminalu jest nieunikniona, architekci z pracowni MAD starali się stworzyć program architektoniczny dostosowany do skali człowieka i zapewniający jednocześnie wydajne, jak i energooszczędne rozwiązania.
Wewnątrz projektanci zaplanowali wiele krytych ogrodów, które wytyczać mają główne strefy budynku. Będą one tworzyć bujne obszary zieleni, które połączą różne poziomy i pozwolą pasażerom odetchnąć od zgiełku lotniska.
Lekko pofałdowane powierzchnie dachu, które naśladują zaspy śnieżne, pełnić będą funkcję świetlików, które umożliwią dostęp światła dziennego do wnętrza i zmniejszą potrzebę korzystania ze sztucznego oświetlenia. Co więcej, ich rytmiczny układ pomoże w naturalny sposób prowadzić podróżujących przez przestrzeń lotniska.
Oczekuje się, że do 2030 roku, trzeci terminal międzynarodowego portu lotniczego w Harbinie osiągnie roczną przepustowość 43 milionów pasażerów, przy liczbie około 320 tysięcy wylotów rocznie.
Koncepcja architektów z pracowni MAD dąży do przełamania formy typowego nowoczesnego megalotniska, łącząc potrzeby ludzi, przyrodę i lokalne środowisko w wysoce funkcjonalny program architektoniczny — nową wizję podróżowania w XXI wieku.
oprac. red.
na podstawie informacji prasowej