W te wakacje odbyły się aż dwa międzynarodowe, studenckie warsztaty projektowe Mood for Wood. Ich 11. edycja pod hasłem Revival, mająca miejsce w Cieszynie skupiła studentki i studentów kierunków projektowych z Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Grupy pod kierunkiem doświadczonych tutorów stworzyły sześć mebli miejskich przeznaczonych dla mieszkańców Cieszyna, zarówno tych po stronie polskiej, jak i czeskiej.
Organizatorami warsztatów byli Stowarzyszenie Punkt Wspólny oraz poznański oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich a koordynatorkami projektu Maria Dondajewska, Ada Kocieniewska i Magda Wypusz. Tak jak, w wypadku, wcześniejszej 10. edycji odbywającej się w te wakacje w Poznaniu, wywzwaniem Revivalu było zaprojektowanie i stworzenie sześciu mebli miejskich.
Studenci pracowali m.in. na dziedzińcu Zamku w Cieszynie
fot.: Dawid Majewski
Część grup studenckich pracowała na terenie Zamku w Cieszynie, najstarszej części miasta — gdzie powstały dwa projekty dla herbaciarni Laja i Państwowej Szkole Muzycznej oraz jeden projekt u podnóża Wzgórza Zamkowego. Pozostałe trzy grupy pracowały po stronie czeskiej, gdzie na terenie Rezerwatu Przyrody Hrabinka, przy zaporze wodnej, zaproponowały meble służące rekreacji i wędkowaniu.
Projekt Table for… too
fot.: Dawid Majewski
Table for… too
W pobliżu Open Air Museum autorstwa Roberta Skitka pracowali studenci prowadzeni przez węgierskich architektów z pracowni CAN architects — Andresa Cseha i Szilarda Koningera. Projektanci zdecydowali się na prosty mebel — stół, będący według nich archetypem wspólnego siedzenia. Mebel zaprasza i łączy wszystkich z obu stron granicy, która znika poprzez spotkania, dyskusje, wspólnie spędzony czas. Stół oparty na niewielkim wzniesieniu tworzy różnorodne przestrzenie, które zapewniają komfort spędzania czasu dla osób w każdym wieku, o każdym typie sylwetki i dają możliwość organizacji różnorodnych wydarzeń.
Table for… too wykorzystuje stare meble
fot.: Dawid Majewski
Jak mówią organizatorzy, grupie studentów, bardzo zależało by wpleść historię podzielonego miasta we współczesną konstrukcję — dlatego zdecydowali się zebrać przy pomocy mieszkańców i wykorzystać w swoim projekcie stare, zniszczone nogi stołów i krzeseł z obu miast — by podkreślić różnorodność i skomplikowaną historię tego miasta i by było to prawdziwe miejsce spotkań, z którym mogą się utożsamiać mieszkańcy z obu stron granicy.
Music Platform to miejsce na koncerty
fot.: Dawid Majewski
Music Platform
Architekci Vaclav Suba i Jakub Červenka z czeskiej pracowni OBJEKTOR opiekowali się drugą grupą studentów, która podjęła się wyzwania zaprojektowania mebla dla uczących się w Państwowej Szkole Muzycznej im. I. Paderewskiego. Projekt grupy musiał zdobyć także akceptację wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wynikiem konsultacji jest mebel Music Platform, który pełni funkcje przestrzeni dla kameralnych koncertów oraz spotkań w ramach wydarzeń kulturalnych na Zamku.
praca nad Music Platform
fot.: Dawid Majewski
Proponowana scena składa się z trzech kwadratowych modułów o wymiarach 1,8 × 1,8 m położonych na długiej na ponad siedem metrów belce z drewna klejonego. Dwa moduły mają ruchome elementy, które rozłożone tworzą wygodne oparcie dla czterech osób — z jednej strony w pozycji siedzącej, a w drugiej półleżącej. Złożone tworzą płaską scenę, która może pomieścić kilkoro muzyków. Naprzeciwko sceny znajduje się długa na pięć metrów ławka wykonana z trzech dużych belek z drewna klejonego, będąca miejscem dla niewielkiej widowni.
Teahouse i jego autorzy
fot.: Dawid Majewski
Teahouse
Ostatnim meblem stworzonym w polskiej części Cieszyna jest Teahouse umieszczony na dziedzińcu zamkowym. Projekt został wykonany pod kierunkiem Mikołaja Smoleńskiego z pracowni CH+ architekci oraz Dawida Strebickiego z Atelier Starzak Strebicki we współpracy z herbaciarnią Leja, a jego celem było stworzenie spokojnej, relaksującej przestrzeni dla gości herbaciarni oraz Zamku. Studenci nawiązując do stylu wabi-sabi, chcieli stworzyć prosty projekt, przybliżający użytkowników do natury.
projekt Teahouse nawiązuje do japońskich pawilonów herbacianych
fot.: Dawid Majewski
Ich propozycja to pawilon wykonany z modrzewiowych desek o tej samej wielkości i przykryty sporym dachem. Obiekt ma niskie drzwi, dzięki którym zwiedzający kłania się przed wejściem na miejsce ceremonii herbaty. Wnętrze pawilonu nawiązuje wielkością do tradycyjnych, japońskim mat tatami. Natomiast bliskość natury, widok na drzewa i uczucie dotykania ciepłych, drewnianych powierzchni ma na celu uspokojenie i odprężenie użytkowników.
Hrabina Tea Spot
fot.: Dawid Majewski
Hrabina Tea Spot
Temat pawilonu herbacianego poruszyła również grupa prowadzona przez słowackich architektów z pracowni GRAU. Projekt Hrabina Tea Spot powstał na terenie Rezerwatu Przyrody Hrabinka, na samym brzegu zapory wodnej. Prosta, otwarta konstrukcja oparta na planie kwadratu, również przywołuje tradycyjne formy japońskich pawilonów herbacianych, a uczucie to wzmacnia wykorzystanie białej tkaniny — zawieszonej pod kątem w górnej części konstrukcji.
pawilon zaprasza do doświadczenia bliskości z naturą
fot.: Dawid Majewski
Pawilon zaprasza do doświadczenia bliskości z naturą, a na jego formę wpłynęło kilka zasad, według których odbywa się tradycyjna ceremonia picia herbaty. Goście, aby wejść na platformę muszą schylić głowę, a po wejściu ich wzrok kierowany jest na szeroko otwarte okno skierowane na zbiornik wodny. Jedyny mebel — niski stolik umieszczony pośrodku pawilonu nadaje się do odstawiania filiżanek, można go również z łatwością wykorzystać jako ławkę.
projekt Piknikovna
fot.: Dawid Majewski
Piknikovna
Nad zaporą Hrabinka pod kierunkiem pracowni NOMAD powstał mebel piknikowy Piknikovna. Forma mebla wykorzystuje naturalne nachylenie terenu, łącząc główną ścieżkę spacerową ze zbiornikiem wodnym. Mebel podzielony jest na trzy segmenty, które spełniają główne funkcje EAT- PLAY- CHILL. Pierwszym segmentem (EAT) dostępnym od strony ścieżki spacerowej jest duży stół mogący pomieścić nawet do dziesięciu osób.
praca nad Piknikovną
fot.: Dawid Majewski
Kolejna strefa (PLAY) przeznaczona jest dla dzieci, które mogą wspinać się po konstrukcji mebla. Ten segment oprócz przestrzeni do zabawy oferuje także dodatkowe ławki zewnętrzne, które nadają się do leżenia lub siedzenia w różnych konfiguracjach w większych grupach. Nad samym zbiornikiem znajdują się siedziska pozwalające na zrelaksowanie się nad wodą (CHILL), które kadrują różne widoki i pozwalają wybrać stronę słoneczną lub zacienioną.
projekt Rybolov(e)
fot.: Dawid Majewski
Rybolov(e)
Ostatnia grupa pod kierunkiem polskich architektów z pracowni Archigrest stworzyła mebel o nazwie Rybolov(e), którego głównymi odbiorcami są odwiedzający rezerwat wędkarze. Projekt jest rodzajem pomostu z udogodnieniami dla wędkarzy, łączący ścieżkę spacerową z brzegiem zbiornika, miejscem do siedzenia oraz niewielkim zadaszeniem.
praca nad Rybolov(e)
fot.: Dawid Majewski
Konstrukcja składa się z głównej platformy o długości 6,5 metrów oraz mniejszej zawieszonej wspornikowo nad wodą. Poprzeczne belki wspierają zdwojone słupy rozstawione modułowo. Między najwyższymi słupami umieszczono dach, który daje schronienie w deszczowe dni. Pomost ma swój początek na poziomie chodnika, co ułatwia dostęp osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki spadkowi terenu zmienia swoją wysokość i niżej, może być wykorzystany jako miejsce do siedzenia. Platforma została wyposażona także w specjalne półki z wieszakami, tworzące charakterystyczną kompozycję.
uczestniczki warsztatów Mood for Wood
fot.: Dawid Majewski
Warsztaty Mood for Wood mają na celu promowanie działań partycypacyjnych, współpracy projektantów z lokalną społecznością oraz podkreślanie roli, jaką odgrywa praktyczna edukacja studentów kierunków projektowych, nastawiona na rozwijanie manualnych umiejętności. Ponad tygodniowe warsztaty to proces, który stanowi olbrzymie wyzwanie i wiąże się z intensywną pracą. Pozostawia jednak po sobie ogromną satysfakcję z własnoręcznie wykonanych projektów, które przyczyniają się do tworzenia wartościowej przestrzeni dla lokalnej społeczności — podsumowują organizatorzy wydarzenia.