Od dawna kontakt z naturą wykorzystywany był w celach leczniczych i terapeutycznych. Daria Hardziej z Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie w swojej pracy magisterskiej przygotowanej pod opieką dr inż. Beaty Płoszaj-Witkowskiej wykorzystała tę cechę, by pomóc dzieciom dotkniętym afazją motoryczną. Stworzony przez nią ogród może wpłynąć pozytywnie na ich rozwój i poprawić ich samopoczucie.
Projektowany ogród terapeutyczny ulokowany jest przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Olsztynie. Autorka zwróciła uwagę na znaczenie terapii ogrodem w pracy z najmłodszymi i stworzyła specjalną przestrzeń przeznaczonej dla dzieci z afazją motoryczną, czyli zaburzeniem funkcji mowy. Dzieci te zachowują jednak zdolność rozumienia prostych zdań, a spędzanie czasu w przestrzeni zielonej dostosowanej do ich potrzeb wspomaga postępy w terapii.
Ogród terapeutyczny dla dzieci z afazją motoryczną
proj.: Daria Hardziej
trzy strefy pobudzające zmysły
Ogród składa się z trzech stref. Strefa terapeutyczno-wypoczynkowa to miejsce rozwijania zmysłów, przyczynia się temu ścieżka sensoryczna, podwyższone rabaty, ścianki wspinaczkowe, szklarnie oraz altany. Każda z rabat pobudza inny zmysł, a to dzięki posadzeniu różnorodnych roślin ozdobnych. Strefa funkcjonalno-przestrzenna została zaprojektowana z myślą o stworzeniu miejsca pierwszego kontaktu i pozytywnego wrażenia dla użytkowników, pełni zarazem funkcję estetyczną. Ta strefa wprowadza odwiedzających w harmonijne otoczenie, które wpływa kojąco na ich zmysły. W strefie rekreacyjnej zaś użytkownicy mają możliwość zrelaksować się lub odpocząć w sposób aktywny.
W projekcie ogrodu autorka uwzględniła także stworzenie nowego boiska z bezpieczną nawierzchnią. Wśród zaprojektowanych obiektów małej architektury znajdują się głównie takie, które przeznaczone są nie tylko do wypoczynku, ale też terapii. Przewidziano także całkowitą odnowę nawierzchni na terenie wokół ośrodka.
Ogród terapeutyczny dla dzieci z afazją motoryczną
proj.: Daria Hardziej
Kontakt z przyrodą wpływa na kształtowanie osobowości człowieka. Czynny udział w takiej formie rehabilitacji oddziałuje pozytywnie na relacje między rówieśnikami, poprawia pamięć oraz obniża stres spowodowany różnymi schorzeniami. Terapia ogrodem jest dedykowana dla użytkowników z różnymi problemami zdrowotnymi i w różnym wieku, dzięki swojemu szerokiemu zakresowi oraz różnorodnej formie, dlatego taki ogród musi być dobrze zaprojektowany
– tłumaczy Daria Hardziej.
dostępny, zielony i terapeutyczny ogród o mnogości funkcji
Kluczowe elementy ogrodu terapeutycznego, które wskazała autorka to:
- dostępność, aby zapewnić komfort i niezależność w korzystaniu z otoczenia wszystkim jej użytkownikom
- funkcjonalność, wynikająca z przemyślanego projektowania, które bierze pod uwagę funkcje społeczne, zdrowotne, edukacyjne i estetyczne
- dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób, którym jest dedykowana
- mała architektura, która ma wspierać funkcjonalność oraz komfort i być dostępna dla każdej grupy użytkowników
- roślinność, poprzedopdowiedni dobór, sprzyja różnym formom terapii i pozytywnie wpływa na pobudzanie zmysłów.
Ogród terapeutyczny dla dzieci zafazją motoryczną
proj.: Daria Hardziej
Dyplomantka wskazuje na znaczenie kontaktu dzieci z naturą, jako elementu wspomagającego rozwój, w tym stymulację umiejętności językowych i poprawę motoryki. Z kolei omówienie metod projektowania przestrzeni terapeutycznej z wykorzystaniem zieleni i roślinności jest dobrze osadzone w aktualnych badaniach i literaturze przedmiotu, co świadczy o rzetelności podejścia teoretycznego. Opracowany projekt ogrodu terapeutycznego ma wartość edukacyjną i praktyczną, a jego realizacja z pewnością przyniosłaby wiele korzyści w pracy z dziećmi z afazją motoryczną
– komentuje promotorka pracy, dr inż. Beata Płoszaj-Witkowska.
Ogród terapeutyczny to projekt, który w prosty, lecz przemyślany sposób, mógłby poprawić dzieciństwo dzieci, dotkniętych afazją motoryczną, a jednocześnie stanowić inspiracje dla wszystkich przestrzenii publicznych, w których brakuje zielenii.