Konkurs studencki na najciekawszy projekt przestrzeni do mieszkania
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Centrum Kultury we wsi Drzonek w województwie wielkopolskim

29 lipca '24
w skrócie
  1. Małgorzata Zielonka z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej zaprojektowała Centrum Kultury w wiosce Drzonek, integrujące się z otaczającym krajobrazem.
  2. Projekt Centrum ma na celu wydobycie i artykulację ukrytego kontekstu obszaru, tworząc obiekt w harmonii z naturą, który przełamuje granice oddzielające go od otoczenia.
  3. Dla autorki kluczowa jest koncepcja ducha miejsca, obejmująca interakcję między metodami projektowymi a pozostawieniem nietkniętych obszarów natury.
  4. Architektura angażuje wszystkie zmysły użytkowników i użytkowniczek, wprowadzając naturę do wnętrza budynku, którą można widzieć, czuć i dotykać.
  5. Proces projektowy integruje estetyczne i funkcjonalne wybory, tworząc przestrzeń w harmonii z otoczeniem, umożliwiającą swobodny spacer i eksplorację.

  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

Małgorzata Zielonka z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej  zaprojektowała Centrum Kultury położone w wielkopolskiej wsi Drzonek. Centrum  jest odpowiedzią na zauważoną przez autorkę potrzebę lokowania obiektów kultury poza obrębem dużych miast, harmonijnie łączących się z otaczającym krajobrazem. Przestrzeń ma stać się magnesem przyciągającym mieszkańców i mieszkanki pobliskich miejscowości oraz osoby podróżujące po regionie, promując jego kulturę. 

aksonometria

aksonometria

© Małgorzata Zielonka

kontekst 

Architektura obiektu, tworząca nastrój spokoju i skupienia, bazuje na zasadach kompozycji urbanistycznej, zachowując równowagę z otoczeniem. Projekt Centrum Kultury ma na celu wydobycie i artykulację ukrytego kontekstu obszaru. Dla autorki ważne było stworzenie przestrzeni w harmonii z naturą. Budynek, złożony z wewnętrznych mikro krajobrazów, połączonych w jedną formę zatopioną w krajobrazie zewnętrznym, przełamuje granice oddzielające go od otoczenia. Kubiki, z których składa się budynek, nawiązują do bloków skalnych w kamieniołomie, tworząc dialog między horyzontalnością a wertykalnością, lekkością szkła a ciężarem kamienia i betonu.

elewacje

elewacje

© Małgorzata Zielonka

spirit of place

Pojęcie spirit of place, znane od czasów rzymskich jako genius loci, jest kluczowe w refleksjach na temat urbanistyki i architektury. Christian Norberg-Schulz, rzecznik symbiotycznej relacji między człowiekiem a przestrzenią naturalną, uważa genius loci za moralny kompas współczesnego budownictwa. W myśl tych rozważań proces projektowy Centrum obejmował interakcję między metodycznymi ruchami projektowymi a pozostawieniem niedotkniętych obszarów natury. Natura dyktuje punkt widzenia odbiorców i odbiorczyń w obiekcie, co podkreśla autentyczność doświadczeń w przestrzeni.

przekrój

przekrój

© Małgorzata Zielonka

przekrój

przekrój

© Małgorzata Zielonka

wpływ i znaczenie zmysłów

Architektura powinna umożliwiać użytkownikom i użytkowniczkom wyciszenie się oraz otwarcie na świat poprzez angażowanie wszystkich zmysłów. Juhani Pallasmaa w książce „Oczy skóry” zwraca uwagę na znaczenie dotyku jako matki wszystkich zmysłów, przypominając, że poprzez skórę możemy rozpoznawać kolory. W projekcie Centrum wprowadzenie natury do wnętrza budynku pozwala odbiorcy i odbiorczyni nie tylko ją widzieć, ale także czuć i dotykać. 

wizualizacja wnętrz

wizualizacja wnętrz

© Małgorzata Zielonka

forma i funkcja

Proces projektowy Centrum Kultury bazował na idei integracji estetycznych i funkcjonalnych wyborów. Chodziło o stworzenie przestrzeni w harmonii z otoczeniem, pozwalającej na wsłuchanie się w jego ciszę. Geometryczne formy i ich korelacje tworzą przestrzeń pełną niuansów, podkreślając elementy topografii i eksponując złożoności różnych form. Funkcjonalnie, miejsce jest elastyczne i może być dopasowane do różnych grup społecznych.

wizualizacja wnętrz

wizualizacja wnętrz

© Małgorzata Zielonka

budynek jako rzeźba

Projektując wnętrza Centrum Kultury, skupiono się na naturalnym świetle oraz jego filtrowaniu. Budynek, uformowany jako lity blok betonowy, ma wycięcia w postaci okien, świetlików oraz dziedzińców wewnętrznych, kreujące nowe poczucie przestrzeni. Architektura zachęca do eksploracji, umożliwiając swobodny spacer po obiekcie, podczas którego doświadcza się zmian w materiałach, świetle i wysokości przestrzeni. 

 
Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE