NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Znamy pracownie, które zaprojektują Centralny Port Komunikacyjny!

24 października '22

Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać w Baranowie zaprojektuje brytyjskie konsorcjum architektoniczne Foster + Partners we współpracy z Buro Happold. Projektanci będą wspierani przez polską pracownię Kuryłowicz&Associates.

W kwietniu bieżącego roku informowaliśmy o prowadzeniu przez władcze Centralnego Portu Komunikacyjnego rozmowy z pięcioma dużymi pracowniami architektonicznymi, między innymi Zaha Hadid Architects, Kohn Pedersen Fox, Luis Vidal y Asociad, Dar Al.-Handasah i Perkins and Will.

Ostatecznie władcze CPK zdecydowały się na wybór projektu stworzonego przez konsorcjum Foster + Partners we współpracy z Buro Happold. Od strony polskiej projektanci będą wspierani przez Kuryłowicz&Associates — pracownie, która zaprojektował terminal lotniska Warszawa-Modlin.

Pracownia Normana Fostera ma doświadczenie w projektowaniu wielkich kompleksów lotniczych. Foster + Partners zaprojektowali między innymi londyńskie lotnisko w Stansted, lotnisko imienia Królowej Alii w Jordanii (we współpracy z Buro Happold) czy główne lotnisko w Pekinie. Ma również około dwa i pół roku na wykonanie koncepcji w ramach zadań master architekta projektu. Za projekt spółka, która zarządza budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, ma zapłacić 856 milionów złotych.

Projekt stworzony przez Foster + Partners

projekt stworzony przez Foster + Partners

© Centralny Port Komunikacyjny

niekończąca się opowieść

Centralny Port Komunikacyjny, który ma stanowić klamrę spinającą wszystkie rodzaje transportu w Polsce, od paru lat pozostaje wciąż w strefie planów, które w międzyczasie drożeją (w zapowiedziach pełnomocników rządu w 2017 roku część lotnicza miała kosztować około 16-19 miliardów złotych, dziś możemy mówić o dwukrotności tej kwoty).

Rzecznik CPK wskazuje, na gotowość pierwszej koncepcji projektowej w połowie 2023 roku, zaś wykonanie zadań związanych z zaprojektowaniem terminala pasażerskiego lotniska wraz z terminalem przesiadkowym łączącym się z węzłem kolejowym ma potrwać około dwa i pół roku. Na pierwsze efekty pracy pracowni Foster + Partners należy jednak jeszcze poczekać, tak samo jak na samo CPK.

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE