Dziewiąta edycja wystawy „Design 32” i konkusu „Najlepsze dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych” poświęcona jest środowisku.
[informacje od organizatorów]
Współczesny świat jest pełen wyzwań — takich, przed którymi stajemy i takich, które sami stwarzamy. Niektóre z nich podejmują najlepsi młodsi polscy projektanci, prezentujący swoje prace na wystawie „Design 32”. Do zobaczenia premierowo w galerii ASP Rondo Sztuki w Katowicach i na Gdynia Design Days.
Kolorem roku 2019 został oficjalnie „Living Coral”. Eksperci słynnej amerykańskiej firmy Pantone uznali, że to właśnie „słoneczny koral” będzie najlepszą odpowiedzią na potrzeby współczesnego świata, który – zdominowany przez technologię i media – coraz bardziej spragniony jest tego, co bliskie środowisku, naturalne, dotykające życia. Który porzuca uspokajający luksus technologicznej utopii na rzecz bezpośredniego doświadczenia.
A przynajmniej o tym fantazjuje.
Dlatego dziewiątą edycję wystawy „Design 32” i konkusu „Najlepsze dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych” poświęcamy środowisku — rozumianemu nie tylko jako środowisko naturalne, ale również szerzej, jako różne obszary ludzkiego życia eksplorowane przez designerów.
Nie pytamy, czy design może zmieniać świat, ale jak to robi. Na jakie wyzwania współczesnego świata reagują obiecujący projektanci, absolwenci polskich akademii sztuk pięknych? W jakim środowisku osadzają swoje projekty?
Projektowanie pełne życia
Punktem wyjścia dla wielu z nich jest człowiek jako jednostka i element większej całości. To prace zaangażowane, ale raczej społecznie, niż politycznie. Odpowiadają na konkretne problemy, na przykład takie dotyczące najprościej rozumianego środowiska wewnętrznego. Klaudia Gołaszczyk (ASP Katowice) we współpracy z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Religi stworzyła projekt sterownika sztucznego serca, który pozwala pacjentom wrócić do aktywnego życia, a Katarzyna Król (ASP Kraków) zaprojektowała inteligentną odzież wspomagającą proces rehabilitacji. Technologia wcale nie musi przecież odcinać od życia, może pozwalać doświadczać go pełniej.
„Zaangażowani” twórcy nie uciekają przed kwestiami związanymi ze środowiskiem społecznym. Tak jak Monika Szybiak (ASP Kraków), która zaprojektowała nową identyfikację wizualną dla marki odzieżowej Rafedìn tworzonej przez uchodźczynie z Iraku albo Aleksandra Zaborska (ASP Szczecin), która małych imigrantów z Ukrainy i ich polskich kolegów chciałaby integrować poprzez zabawę z pomocą książki aktywnościowej „Priviet! znaczy Cześć!”.
Design domowy i miejski
Olbrzymia część tworzących „Design 32” prac poświęcona jest przestrzeni — prywatnej i publicznej. Środowisko domowe to na przykład wspaniałe tkaniny w oparciu o które Natalia Olesiak (ASP Łódź) tworzy kolekcję dywanów i ubiorów albo zestaw mebli wielofunkcyjnych Gabrieli Rybickiej (ASP Szczecin) — uroczych „transformersów” z drewna i różowego pluszu. Środowisko miejskie interesuje projektantów między innymi jako przestrzeń integrująca społeczność — w pracy Zuzanny Kubicz (ASP Gdańsk), która w swoim rodzinnym Sopocie chciałaby stworzyć funkcjonujący „poza sezonem” obiekt przeznaczony dla lokalnych mieszkańców, służący coworkingowi.
A skoro środowisko miejskie, to i środowisko w ruchu widziane z perspektywy pasażera któregoś z futurystycznych pojazdów prezentowanych w ramach wystawy. W katowickim Rondzie Sztuki stanie model Pojazdu Adaptacyjnego Kordiana Mańkowskiego (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu) — zeroemisyjnego środka lokomocji, który mógłby zmniejszych globalną produkcję samochodów. Pojazd Kordiana Mańkowskiego dostosowuje się bowiem do potrzeb użytkownika — można w nim zmienić nie tylko rodzaj napędu, ale też na przykład rozstaw osi. Może być sportowym samochodem albo małym miejskim autem. Tak małym, że wystarczy mu ten skrawek miejsca parkingowego, który inni mijają z żalem.
Jedyny taki konkurs w Polsce
Podzielona na sześć obszarów wystawa „Design 32” w katowickiej Galerii ASP Rondo Sztuki jest pokłosiem konkursu „Najlepsze Dyplomy Projektowe Publicznych Uczelni Artystycznych w Polsce” organizowanego już po raz dziewiąty przez katowicką Akademię Sztuk Pięknych. Biorą w nim udział wszystkie publiczne polskie uczelnie artystyczne, zgłaszając do konkursu to, co mają w danym roku najlepszego. Każda z nich może zaproponować tylko cztery magisterskie prace dyplomowe z zakresu designu i projektowania graficznego. Takie, które stanowią odzwierciedlenie najnowszych trendów w projektowaniu, ale mają też wyraźny indywidualny rys. Ich autorzy to crème de la crème młodego polskiego designu.
To jedyny taki konkurs w Polsce, po dziewięciu latach zajmujący znaczącą pozycję pośród innych wydarzeń poświęconych designowi i mogący się poszczycić gronem znakomitych laureatów, takich jak nagradzana za swoje fotografie Dominika Koszowska czy Jan Bajtlik, jeden z najbardziej rozchwytywanych dzisiaj młodych ilustratorów i grafików.
Spośród prac prezentowanych na wystawie jury tworzone przez rektorów uczelni wybierze najlepsze i przyzna cztery nagrody: Nagrodę Rektorów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województa Śląskiego oraz Prezydenta Miasta Katowice.
Ogłoszenie wyników konkursu i wernisaż wystawy odbędą się 11 maja br. Wystawa w galerii katowickiej Akademii Sztuk Pięknych Rondo Sztuki potrwa do 2 czerwca br.
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości Galerii ASP Rondo Sztuki