Zobacz w portalu A&B!
PORTA BY ME - konkurs, pokaż wnętrze z drzwiami Porta
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

The Moving Surface na Islandii. Projekt studentek podwójnie nagrodzony!

03 marca '21

Iceland Cave Tower Competition to już czwarty konkurs platformy Bee Breeders, skupiający się na niezwykłym krajobrazie Islandii. Tym razem celem było zaprojektowanie punktu obserwacyjnego mieszczącego małe centrum turystyczne. Aleksandra Bieszka, Aleksandra MuchaMaria Pielach podeszły do zadania nietypowo — zamiast wieży widokowej, stworzyły obiekt zagłębiony w terenie, umieszczony na dwóch płytach tektonicznych. Jury doceniło pomysł studentek UAP, przyznając im drugą nagrodę oraz BB Student Award!

punkt obserwacyjny na Islandii

Teren pod opracowanie konkursowe znajduje się na farmie Vogar w pobliżu jeziora Mývatn w północnej części wyspy. Z projektowanej wieży widokowej użytkownicy mogliby podziwiać panormę Vogagjá — szczelinę w ziemi, będącą wynikiem aktywności sejsmicznej. Szczelina ta wyznacza granicę między dwiema płytami tektonicznymi kontynentu europejskiego i północnoamerykańskiego.

The Moving Surfaces

nagrodzony projekt The Moving Surfaces

© Aleksandra Bieszka, Aleksandra Mucha, Maria Pielach

W Vogagjá znajdują się również jaskinie, które stały się popularnymi kąpieliskami, z wodami naturalnie podgrzewanymi przez wulkany. Jaskinie są rocznie odwiedzane przez tysiące turystów, niestety otaczające je pola lawy, z powodu licznych wycieczek ulegają zniszczeniu. Dlatego też oprócz punktu obserwacyjnego, organizatorzy poszukiwali modułowego rozwiązania projektowego dla ścieżek spacerowych, aby lepiej chronić delikatne, naturalne otoczenie.

Mapa terenu     Punkt obserwacyjnych

obiekt znajduje się na dwóch płytach tektonicznych

© Aleksandra Bieszka, Aleksandra Mucha, Maria Pielach

W ramach projektu poszukiwano ekologicznych i wpisujących się w otoczenie rozwiązań. Jury konkursowe w składzie: Louis Becker (Henning Larsen), Marshall Blecher (Marshall Blecher Studio), Jette Hopp (Snohetta), Borghildur Indriðadóttir, Kristina Loock (GMP) oceniało prace pod kątem wykonalności opłacalności, odporności na ekstremalne warunki pogodowe, odpowiedzialności za środowisko, energooszczędności oraz aspektów estetycznych.

studentki UAP z podwójną nagrodą

Spośród licznie zgłoszonych projektów jury postanowiło przyznać drugą nagrodę oraz nagrodę studencką (BB Student Award) pracy The Moving Surfaces autorstwa Aleksandry Bieszki, Aleksandry Muchy i Marii Pielach z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Jak czytamy w uzasadnieniu jury:

Moving Surfaces to niezależne, refleksyjne podejście do zadania, oparte na dogłębnej analizie miejsca i jego kontekstu, poprzez umieszczenie budynku w głębi terenu, z subtelnymi ścieżkami i ikonicznymi punktami widokowymi. Rezultat [...] przedstawia nową tożsamość — rzeźbiarskie piękno. Według jury propozycja jest prosta, inteligentna i ikoniczna [...]. Jest to zrozumiały projekt, sugerujący ruch i tworzący silny kontrast z krajobrazem.

Architektki
uwzględniły ruchy płyt tektonicznych

punkt obserwacyjny ma nietypowy, horyzontalny kształt

© Aleksandra Bieszka, Aleksandra Mucha, Maria Pielach

moving surfaces

Projekt The Moving Surfaces powstał w Pracowni Interpretacji Przestrzeni pod kieruniek prof. Andrzeja Wielgosza i Łukasza Spychaja, na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Horyzontalny krajobraz Islandii, jak i trudne warunki atmosferyczne zdefiniowały kształt projektu, które jest zaprzeczeniem archetypu — wertykalnej wieży widokowej. The Moving Surface to projekt łączący dwie płyty tektoniczne — swoisty most pomiędzy kontynentami. Mimo nietypowego kształtu obiekt umożliwia (tak jak w wymogach konkursowych) obserwację jeziora Mývatn oraz wulkanu Hverfjall — tłumaczą autorki.

Dwie osobne
konstrukcje     Ruch konstrukcji

obiekt to dwie osobne konstrukcje, które tak jak płyty tektoniczne poruszają się

© Aleksandra Bieszka, Aleksandra Mucha, Maria Pielach

Studentki zdecydowały się na dwie, osobne konstrukcje z prostego powodu — płyty tektoniczne, na których umieszono projekt, co roku odsuwają się od siebie o około dwa centymetry. Konstrukcje, przemieszczają się wraz z płytami, tworząc znak, wskazujący na upływ czasu. Ścieżka modułowa, która prowadzi do punktu widokowego, ma uskok umieszczony nad stykiem dwóch płyt, podkreślający ich ruch. Oznaczenie to, wraz z upływem czasu będzie się przesuwać, uwidaczniając zjawsiko tektoniczne.

ścieżka przez jaskinie

Autorki połączyły dwie jaskinie — KvennagjáKarlagjá z punktem widokowym. Zabieg ten zdefiniował trójkątny kształt całego założenia oraz pomógł w wyznaczeniu trasy do najwyższego punktu obserwacyjnego. W ten sposób ścieżka na szczyt stała się atrakcyjna, a przejście przez jaskinie uatrakcyjniło wycieczkę.

Rzut obiektu     Obiekt wpisano
w wzgórze

budynek jest zagłębiony w terenie

© Aleksandra Bieszka, Aleksandra Mucha, Maria Pielach

Konstrukcja całego założenia została oparta na zasadach tradycyjnego, islandzkiego budownictwa, które ze względu na małą dostępność drewna, wykorzystuje kamieńtorf jako główny budulec. Głównym materiałem jaki, zastosowały autorki, jest beton wytworzony z regionalnego kruszywa oraz z popiołu wulkanicznego, jako spoiwa.

Nagrodzony obiekt został wpisany w krajobraz, poprzez zagłębienie w teren oraz pokrycie dachu i ścian ziemią. Dzięki opływowemu kształtowi pagórka, pod którym umieszczono centrum turystyczne, konstrukcja budynku lepiej znosi ciężkie warunki atmosferyczne. Duże przeszklenia zastosowane od strony południowej doświetlają wnętrze oraz pozwalają na gromadzenie energii słonecznej. Straty cieplne są niwelowane poprzez wykorzystanie wód termalnych do ogrzewania budynku.

Wnętrze kawiarni

z centrum turystycznego można także podziwiać naturę

© Aleksandra Bieszka, Aleksandra Mucha, Maria Pielach

Stworzona ścieżka modułowa uwzględnia rozbudowę infrastruktury na obu płytach tektonicznych. Cztery punkty oparcia zapewniają stabilność oraz ograniczają ingerencję w środowisko naturalne. Dwie wielkości modułów umożliwiają budowanie horyzontalne, jak i wertykalne, tworząc ścieżki wyjścia i zejścia do jakin.

Poczytajcie także o innych projektach nietypowych obiektów na Islandii: ośrodek Spa autorstwa Pawła Danielaka, sauna Circle of Nature, obiektów do oglądania zorzy polarnej autorstwa Fala Architektura oraz Iceland Volcano Museum  projektu Gąska Studio.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE