Polska jest jednym z europejskich liderów w branży GameDev, sektorze, który nie tylko stale się rozwija, ale również przyczynia się do wzrostu eksportu w przemyśle kreatywnym. Ta dynamiczna gałąź technologii wymaga przestrzeni dostosowanych do potrzeb współczesnych twórców, a zaprojektowany przez Karolinę Domańską budynek Centrum Innowacji Gier Wideo w Lublinie stanowi odpowiedź na te wymagania. Projekt, obroniony jako praca dyplomowa na Wydziale Architektury i Budownictwa Politechnice Lubelskiej łączy zaawansowaną technologię z nowatorskimi rozwiązaniami architektonicznymi, wpisując się w ideę zrównoważonego rozwoju.
makieta
© Karolina Domańska
serce budynku
Centrum Innowacji Gier Wideo to siedmiokondygnacyjny budynek, w którym kreatywność spotyka się z najnowszymi osiągnięciami technologii. Jego centralnym punktem jest hol – wielofunkcyjna przestrzeń zaprojektowana z myślą o organizacji premier gier, warsztatów, konferencji oraz innych wydarzeń branżowych. Kluczowym elementem wnętrza są ściany ułożone w kształt cylindra, zakończone strukturą przypominającą lej, z centralnie umieszczonym oculusem wpuszczającym naturalne światło. Ten nowatorski układ umożliwia zastosowanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i hologramów, które w trakcie prezentacji mogą w niebanalny sposób przedstawiać wyniki prac badawczych czy premierowe produkcje. Co więcej, układ komunikacyjny pozwala na oglądanie prezentacji z różnych poziomów budynku, co otwiera nowe możliwości percepcji treści wizualnych.
wnętrze
© Karolina Domańska
drewno przyszłości
Budynek zaprojektowano z wykorzystaniem technologii CLT (drewno klejone krzyżowo), która jest innowacyjnym materiałem w polskim budownictwie. CLT nie tylko generuje o 70% mniej emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnej konstrukcji żelbetowej, ale także pozytywnie wpływa na zdrowie użytkowników. Przebywanie w pomieszczeniach wykonanych z drewna obniża ciśnienie krwi i redukuje stres, co przekłada się na wyższą produktywność i komfort pracy. Dodatkowo drewno naturalnie reguluje wilgotność powietrza, poprawiając jego jakość i tworząc przyjazne środowisko dla pracowników.
wizualizacja
© Karolina Domańska
Karolina Domańska w swoim projekcie uwzględniła również przyszłościowe podejście do recyklingu materiałów. Elewacja budynku została zaprojektowana jako modułowa, co umożliwia łatwą wymianę jej elementów po zakończeniu ich żywotności. Zużyte części mogą zostać ponownie wykorzystane do produkcji mebli lub płyt wiórowych. Ściany działowe wykonano w technologii szkieletowej z izolacją akustyczną z wełny drzewnej – materiału pochodzącego z recyklingu tartacznych odpadów.
wizualizacja
© Karolina Domańska
przestrzeń dla twórców i innowacji
GameDev to branża wymagająca współpracy specjalistów z wielu dziedzin: od programistów, grafików i animatorów, po reżyserów, dźwiękowców i testerów. Aby zapewnić optymalne warunki pracy, Centrum Innowacji Gier Wideo oferuje różnorodne przestrzenie dostosowane do potrzeb poszczególnych działów. Rozkład biur sprzyja komunikacji między zespołami, co jest kluczowe w tworzeniu złożonych projektów, takich jak gry wideo.
wnętrze
© Karolina Domańska
W budynku zaplanowano również laboratoria badawcze, w których można testować nowe technologie, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR). Tego rodzaju przestrzenie są niezbędne w dynamicznie rozwijającym się przemyśle i przyczyniają się do rozwoju technologii oraz wzmacniania pozycji Lublina jako centrum IT.
wnętrze
© Karolina Domańska
ikona nowoczesności i rozwoju
Projekt Karoliny Domańskiej to przykład architektury cyrkularnej, która łączy estetykę, funkcjonalność i dbałość o środowisko. Centrum Innowacji Gier Wideo to nie tylko miejsce pracy, ale również przestrzeń umożliwiająca organizację wydarzeń, promocję innowacji i budowanie społeczności. Dzięki zastosowaniu ekologicznych materiałów i nowoczesnych technologii, budynek staje się wzorem dla przyszłych inwestycji w sektorze high-tech.
elewacje
© Karolina Domańska
Ten innowacyjny projekt nie tylko odpowiada na potrzeby dynamicznie rozwijającej się branży GameDev, ale także pokazuje, jak odpowiedzialne podejście do architektury może wspierać rozwój miasta i jego mieszkańców/mieszkanek.