Po sukcesie „Gry w osiedle”, o której pisaliśmy na naszym portalu, studentki i studenci oraz naukowczynie i naukowcy z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, przygotowali nowy projekt – „Grę w Metropolię”. Gra karciana, stworzona z myślą o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), spotkała się z pozytywnym odbiorem władz regionu. Istnieje duża szansa, że stanie się ona nie tylko narzędziem edukacyjnym, ale także interesującym gadżetem promocyjnym, pozwalającym lepiej zrozumieć wyjątkową strukturę tego obszaru i jego potencjał.
zespół projektowy
© Urbanmodel
gra w metropolię – nauka przez zabawę
Celem gry jest popularyzacja wiedzy o GZM, metropolii o unikalnej strukturze urbanistycznej, łączącej tereny zróżnicowane pod względem funkcji i charakteru – od terenów przemysłowych po kulturalne i mieszkalne. „Gra w Metropolię” pozwala osobom grajacym na interaktywną eksplorację tych złożonych relacji poprzez różne formy rozgrywki, takie jak quizy czy budowanie mapy. Każda karta odpowiada jednej z 41 gmin tworzących metropolię, a dodatkowe informacje i kody QR umożliwiają dostęp do interaktywnych modeli 3D kluczowych obiektów w regionie.
„Gra w metropolię”
© Urbanmodel
Dr hab. Tomasz Bradecki, opiekun projektu i koła naukowego Urbanmodel, opisuje proces tworzenia gry: Praca nad projektem była realizowana w dużej grupie podczas zajęć z projektowania urbanistycznego na Wydziale Architektury w semestrze 2023/2024. Jest to kontynuacja cyklu „Modele struktury miast”, w ramach którego powstały już opracowania dla Gliwic, Zabrza i Aachen. Każda z tych edycji była eksperymentem, w którym próbowaliśmy przetwarzać dane przestrzenne za pomocą GIS w formie modeli. Tegoroczna edycja była szczególnie wymagająca ze względu na złożoność obszaru GZM, który jest zarówno różnorodny, jak i złożony pod względem przestrzennym. Przedstawienie go w formie gry było dla nas pierwszym tego rodzaju wyzwaniem.
test „Gry w metropolię”
© Urbanmodel
proces tworzenia
Projekt „Gra w Metropolię” powstał we współpracy z zespołem międzynarodowym, w którym uczestniczyli nie tylko studenci i studentki Politechniki Śląskiej, ale także partnerzy z zagranicznych uczelni. Prof. Lamberto Amistadi z University of Bologna oraz studenci z programu ERASMUS testowali kolejne wersje gry, co wpłynęło na ostateczny kształt projektu.
trailer „Gry w metropolię”
© Urbanmodel
Tomasz Bradecki wyraża także dumę z osiągnięć zespołu, podkreślając, że udało się stworzyć grę, która nie tylko bawi, ale również edukuje: „Każdy etap pracy, od zbierania danych po projektowanie kart, był ogromnym wyzwaniem. Praca w formule PBL (Project-Based Learning) daje mi wielką satysfakcję, bo studenci muszą współpracować systemowo w zespole, realizując działania w jednym standardzie. Zakończyliśmy projekt publikacją, wzorami przemysłowymi i gotową grą, którą popularyzujemy i wkrótce udostępnimy do sprzedaży”.
pudełka i karty
© Urbanmodel
Magdalena Sikora i Izabela Mularczyk – redaktorki monografii i liderka projektu, wyjaśniają kontekst naukowy gry: „Nasza gra to coś więcej niż tylko rozrywka – to pełnoprawne narzędzie edukacyjne. W monografii, którą opracowaliśmy, zawarliśmy pionierskie analizy wykorzystujące GIS, które pokazują różne aspekty struktury miast w sposób jeszcze niespotykany. Cieszy nas, że udało nam się stworzyć coś unikalnego, co można będzie wykorzystywać zarówno w edukacji, jak i promocji metropolii”.
karty z kodami QR
© Urbanmodel
Justyna Nowak, odpowiedzialna za projekt graficzny, również podkreśla wagę estetyki: „Szata graficzna była jednym z kluczowych elementów, na które zwróciliśmy szczególną uwagę. Oparliśmy ją na elementach identyfikacji wizualnej GZM, tworząc spójny i estetyczny produkt, który przyciąga wzrok i zachęca do gry. Chcieliśmy, by grafika nie tylko była atrakcyjna, ale także funkcjonalna i czytelna, by ułatwić zrozumienie struktur metropolii”.
karta i model 3D
© Urbanmodel
mechanika gry i interaktywne możliwości
Zestaw „Gry w Metropolię” składa się z 65 kart, w tym klasycznych kart do gry oraz kart informacyjnych, zawierających istotne dane o każdej z gmin. Wykorzystano technologię GIS do przetwarzania przestrzennych informacji o regionie.
Niektóre z analiz, jak podkreśla Bradecki, są pionierskie na skalę krajową: Niektóre opracowania, które zamieściliśmy w towarzyszącej grze monografii, to innowacyjne rozwiązania, które wcześniej nie były stosowane w taki sposób. Dzięki nim gra łączy w sobie zarówno rozrywkę, jak i wartościową lekcję o strukturze miasta.
awers szablon
© Urbanmodel
Projekt jest wciąż rozwijany, a kolejnym krokiem będzie stworzenie pełnej wersji planszowej gry inspirowanej popularnym „Monopoly”, która dostarczy osobom grającym jeszcze więcej wiedzy o GZM. Pierwszy prototyp planszówki zostanie przetestowany podczas wydarzeń edukacyjnych, takich jak Noc Naukowców oraz warsztatów dla uczniów szkół średnich.
Bradecki zdradza dalsze plany zespołu: „W przyszłości chcemy rozbudować grę, tworząc wersję planszową, która nie tylko dostarczy rozrywki, ale także dużą dawkę wiedzy na temat GZM. Prototyp będzie testowany podczas Nocy Naukowców, a także w ramach warsztatów z licealistami. W ten sposób kontynuujemy naszą misję popularyzacji wiedzy o metropolii w przystępny i angażujący sposób”.
rewers szablon
© Urbanmodel
Potencjał gry w promocji metropolii
„Gra w Metropolię” ma szansę stać się nie tylko lokalnym narzędziem edukacyjnym, ale także atrakcyjnym gadżetem promującym region. Dzięki interaktywnym funkcjom i estetycznej oprawie wizualnej, gra może przyciągnąć zarówno mieszkańców i mieszkanki, jak i turystów i turystki zainteresowanych poznaniem struktury Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
rewersy mapa
© Urbanmodel
Projekt stanowi nie tylko ciekawy eksperyment w dziedzinie urbanistyki, ale także narzędzie edukacyjne, w przystępny sposób popularyzujące wiedzę o jednym z najważniejszych obszarów w Polsce. Warto śledzić dalszy rozwój „Gry w Metropolię”, która z pewnością otworzy nowe możliwości w edukacji i promocji GZM.
przekrój
© Urbanmodel