Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Szkoła i przedszkole w Przybysławicach. Projekt wykorzystujący walory i ograniczenia stromej działki

03 listopada '21
Dane techniczne
Nazwa: Szkoła i przedszkole w Przybysławicach im. Jerzego Kukuczki
Inwestor: Gmina Zielonki
Lokalizacja: Polska, Przybysławice
Pracownia: ARP Manecki
Główny architekt: Mateusz Manecki
Projektant: Dawid Leszczyński
Współpraca projektowa: Magdalena Ślebioda, Bartosz Falkowski, Maciej Oczkowski, Klaudia Woźniak
Wnętrza: Weronika Krauze
Konstrukcje: Jarosław Zdeb
Współpraca: Aleksandra Kiełbowicz
Instalacje sanitarne: Bogdan Miszczyszyn
Instalacje elektryczne: Stanisław Mazur
Wykonawca: Kartel S.A.

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja

 

2017
2021

W Przybysławicach — małej miejscowości położonej w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej powstała nowa szkoła podstawowa i przedszkole. Nowoczesna placówka edukacyjna o nietypowej bryle, wynikającej z ograniczeń trudnej, położonej na wzgórzu działki to projekt architektów z krakowskiej pracowni ARP Manecki.

Szkoła podstawowa im. Jerzego Kukuczki położona na wzniesieniu, wśród wzgórz i domów jednorodzinnych, dzięki przemyślanemu rozłożeniu funkcji wpisuje się w teren. Oprócz sal lekcyjnych obiekt oferuje uczniom basen z dużymi przeszklonymi oknami i widokiem na sad, mediatekę, salę lekcyjną w otwartym, wewnętrznym dziedzińcu oraz pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, widok z lotu ptaka

szkoła została zbudowana na terenie o dużym nachyleniu

fot.: Piotr Król © ARP Manecki

szkoła w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej

Działka usytuowana jest na wzniesieniu w południowej części Jury Krakowsko-Częstochowskiej w pięknym, lecz bardzo trudnym pod względem projektowym terenie o dużym nachyleniu, była wyzwaniem dla architektów i jednocześnie pretekstem do stworzenia nietypowej kompozycji budynku. Pracownia ARP Manecki postarała się, aby nowo powstały obiekt korespondował zarówno ze wzniesieniami okolicznych terenów, jak i otaczającą zabudową, a jednocześnie spełniał wszelkie oczekiwania przyszłych użytkowników.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, rzut parteru

rzut parteru

© ARP Manecki

Szkoła i przedszkole w Przybysławicach wyposażona została w także w infrastrukturę do sportu taką jak boiska zewnętrzne, basen do nauki pływania oraz wielofunkcyjną salę gimnastyczną, zależało nam również na wkomponowaniu budynku w otoczenie. Jednostajnie wznoszący się dach oraz skośne, drewniane belki umieszczone na elewacji szkoły nawiązują do charakteru otaczającej zabudowy i terenu. Murki wykonane z naturalnego kamienia, umieszczone wzdłuż boiska oraz między parkingami, łagodnie przechodzące na fragmenty elewacji to odwołanie do Jury Krakowsko-Częstochowskiej — wyjaśnia Mateusz Manecki, autor projektu.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, kamień na elewacji

jednostajnie wznoszący się dach oraz skośne, drewniane belki umieszczone na elewacji szkoły
nawiązują do charakteru otaczającej zabudowy i terenu

fot.: Piotr Król © ARP Manecki

budynek wpisany w teren

Ukształtowanie terenu miało ogromne znaczenie przy projektowaniu szkoły. Budynek został wykonany w taki sposób, że jedna jego część rozciąga się poziomo wzdłuż linii wzgórza, druga natomiast wznosi się do góry wraz z ukształtowaniem terenu, a środkowa jego część jest nadwieszona nad wejściem. Dodatkowo architekci tak rozplanowali pomieszczenia i ich funkcje, aby odpowiadały warunkom wzniesienia, na którym położona jest szkoła.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, rzut I piętra

rzut I piętra

© ARP Manecki

Sala gimnastyczna jest posadowiona o połowę wysokości kondygnacji wyżej niż parter, natomiast basen o całą kondygnację wyżej. Te różnice w wysokości uczniowie pokonują pochylnią wewnętrzną, mają też dostęp do windy zlokalizowanej w samym centrum obiektu, dzięki czemu szkoła jest także w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami — tłumaczy Mateusz Manecki.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, korytarz i szafki

architekci są także odpowiedzialni za wnętrza szkoły

fot.: Piotr Król © ARP Manecki

basen, patio, mediateka

Zaplecze basenu i pomieszczenia techniczne zostało wpisane w skarpę, co pozwoliło maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeń. Basen zlokalizowany nad nimi, o długości 12,5 i szerokości 8 metrów umożliwia naukę pływania zarówno dzieciom uczęszczającym do szkoły, jak i mieszkańcom — obiekt jest udostępniany w wieczornych godzinach.

espół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, basen

basen do nauki pływania

fot.: Piotr Król © ARP Manecki

Na szczególną uwagę zasługuje wewnętrzny dziedziniec — patio, który został przeznaczony na otwartą salę lekcyjną. Uczniowie mogą też korzystać z mediateki, biblioteki, sali informatycznej oraz nowocześnie wyposażonych sal chemicznych. Architekci pomyśleli także o strefach rekreacji dla dzieci, które zostały zorganizowane na korytarzach. Nie zapomniano także o miejscu pamięci Jerzego Kukuczki, patrona szkoły.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, boisko zewnętrzne

pełnowymiarowe boisko zewnętrzne

fot.: Piotr Król © ARP Manecki

sala sportowa i widownia

Szkoła im. Jerzego Kukuczki, w której naukę rozpoczęło około 350 uczniów i 100 przedszkolaków, jest już trzecią nowoczesną szkołą w gminie Zielonki. W budynku przewidziano także wielofunkcyjną salę sportową o wymiarach 24 na 12 metrów, z boiskiem do siatkówki i koszykówki, ścianką wspinaczkową, linami podwieszanymi do stropu oraz innymi sprzętami do ćwiczeń. Sala może być podzielona na dwie części przegrodą sterowaną elektronicznie, a rozgrywki można oglądać z widowni znajdującej się na antresoli. Boisko zewnętrzne o powierchni pełnowymiarowego boiska do piłki ręcznej jest kolejną atrakcją dla uczniów.

Zespół
szkolno-przedszkolny w Przybysławicach, sala sportowa

wielofunkcyjna sala sportowa

fot.: Piotr Król © ARP Manecki

Dużo inwestujemy w rozwój edukacji, aby zapewnić dzieciom i młodzieży z naszej gminy jak najlepsze warunki edukacji. Nasze działania przynoszą efekty — już po raz szósty gmina Zielonki otrzymała certyfikat Samorządowego Lidera Edukacji i została wyróżniona Złotym Certyfikatem Samorządowego Lidera Edukacji — podsumowuje Beata Lipień-Łysek, kierownik Referatu Budownictwa i Urbanistyki Urzędu Gminy Zielonki.

 

oprac.:  Dobrawa Bies

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE