Oglądaj spotkania LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Trzysta drzew do wycięcia w Alei Waszyngtona

28 października '21

W centrum Zielona Marszałkowska, a na Pradze Południe betonowa Waszyngtona. Przebudowa jednej z głównych arterii dzielnicy może skończyć się wycinką 300 starych drzew. Lokalni radni forsują szerszą jezdnię.

Aleja Waszyngtona to jedna z głównych ulic tej części Pragi Południe. Po obu stronach arterii biegnącej między Saską Kępą a Parkiem Skaryszewskim rosną szpalery wysokich, starych drzew. Zielony korytarz wkrótce może stać się jednak betonową pustynią. 290 drzew koliduje bowiem z planami przebudowy ulicy. Koncepcja przewidująca wycinkę zieleni to efekt protestów lokalnych radnych z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości, którzy negatywnie zaopiniowali projekt Tramwajów Warszawskich przewidujący zwężenie ulicy.

samochody ważniejsze

Aleja Waszyngtona

fot. Adrian Grycuk / Wikimedia Commons

Zachowanie istniejącej liczby pasów dla samochodów będzie wymagało zmian w geometrii jezdni, tak by dostosować ją do współczesnych przepisów. To z kolei będzie musiało odbyć się kosztem zieleni. Takie działania stoją w kompletnej sprzeczności z forsowanymi przez władze miasta działaniami zwiększającymi liczbę drzew przy miejskich arteriach. Okazuje się jednak, że dzielnicowy „partyjny beton” nie podąża za tymi trendami.

W Warszawie powinno stale przybywać zieleni. Na placach, ulicach, skwerach, podwórkach. Mamy pomysł jak to zrobić – i to wspólnie! Zazieleńmy nasze miasto na nowo i stwórzmy z Warszawy najbardziej zieloną stolicę Europy!

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy

niebezpieczna ulica

Obecnie al. Waszyngotna to mało przyjazne miejsce: regularnie przekraczające dozwoloną prędkość auta powodują ogromny hałas, by przejść przez szeroką jezdnię piesi muszą pędzić przez zebry bez wysepek, a według danych Zarządu Dróg Miejskich od 2015 roku do połowy 2020 roku doszło tam do kilkudziesięciu wypadków i kolizji, w tym 5 z udziałem pieszych. Zginął w nich 1 pieszy. W 2020 roku Tramwaje Warszawskie zaproponowały wizję przebudowy, zmniejszającej przekrój jezdni, uspokajającej ruch i wprowadzającej ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Te założenia wiązały się ze zwężeniem drogi do jednego pasa w każdą stronę.

Aleja Waszyngtona

fot. Masti / Wikimedia Commons

radni w rozkroku

Na skutek negatywnych opinii radnych, Tramwaje Warszawskie przedstawiły nową wersję projektu, który jest jednak niezgodny z wydaną już decyzją środowiskową i zapisami planu zagospodarowania Saskiej Kępy. Spełnia jednak życzenia radnych, którzy jednak i ten projekt zaopiniowali negatywnie. Komisja Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy na posiedzeniu w dniu 15.09.2021 r. odrzuciła projekty przebudowy al. Waszyngtona przedstawione przez Tramwaje Warszawskie i zaapelowała o przygotowanie kolejnej koncepcji, która nie wiązałaby się ani z koniecznością wycinki drzew, ani zwężeniem jezdni. Taki projekt wydaje się jednak niewykonalny w obecnych uwarunkowaniach prawnych.

mieszkańcy bronią zieleni

W obronie alei Waszyngtona stanęły ruchy miejskie oraz mieszkanki i mieszkańcy Pragi-Południe. Wystosowali oni petycję do Tramwajów Warszawskich z apelem o realizację pierwotnego projektu.

Al. Waszyngtona to piękny, zielony korytarz w sercu dzielnicy. Powinniśmy odbetonowywać jej fragmenty, gdzie leży niepotrzebna kostka, a nie ogałacać ją z drzew. Mieszkańcy są przeciw wycince, chcą tam cichej, bezpiecznej ulicy, a nie pasa startowego. Gdyby było inaczej nie zebralibyśmy w dwa dni prawie 1500 podpisów pod petycją przeciwko wycince.

Marek Szolc, radny, inicjator petycji

Autorzy petycji popierają poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu na al. Waszyngotna oraz unowocześnienie potrzebującego pilnego remontu torowiska. Jednocześnie przeciwni są wszelkim rozwiązaniom zakładającym masową wycinkę starych, wartościowych drzew.

Petycja dostępna jest online na stronie.

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE