W centrum Zielona Marszałkowska, a na Pradze Południe betonowa Waszyngtona. Przebudowa jednej z głównych arterii dzielnicy może skończyć się wycinką 300 starych drzew. Lokalni radni forsują szerszą jezdnię.
Aleja Waszyngtona to jedna z głównych ulic tej części Pragi Południe. Po obu stronach arterii biegnącej między Saską Kępą a Parkiem Skaryszewskim rosną szpalery wysokich, starych drzew. Zielony korytarz wkrótce może stać się jednak betonową pustynią. 290 drzew koliduje bowiem z planami przebudowy ulicy. Koncepcja przewidująca wycinkę zieleni to efekt protestów lokalnych radnych z Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości, którzy negatywnie zaopiniowali projekt Tramwajów Warszawskich przewidujący zwężenie ulicy.
samochody ważniejsze
fot. Adrian Grycuk / Wikimedia Commons
Zachowanie istniejącej liczby pasów dla samochodów będzie wymagało zmian w geometrii jezdni, tak by dostosować ją do współczesnych przepisów. To z kolei będzie musiało odbyć się kosztem zieleni. Takie działania stoją w kompletnej sprzeczności z forsowanymi przez władze miasta działaniami zwiększającymi liczbę drzew przy miejskich arteriach. Okazuje się jednak, że dzielnicowy „partyjny beton” nie podąża za tymi trendami.
W Warszawie powinno stale przybywać zieleni. Na placach, ulicach, skwerach, podwórkach. Mamy pomysł jak to zrobić – i to wspólnie! Zazieleńmy nasze miasto na nowo i stwórzmy z Warszawy najbardziej zieloną stolicę Europy!
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy
niebezpieczna ulica
Obecnie al. Waszyngotna to mało przyjazne miejsce: regularnie przekraczające dozwoloną prędkość auta powodują ogromny hałas, by przejść przez szeroką jezdnię piesi muszą pędzić przez zebry bez wysepek, a według danych Zarządu Dróg Miejskich od 2015 roku do połowy 2020 roku doszło tam do kilkudziesięciu wypadków i kolizji, w tym 5 z udziałem pieszych. Zginął w nich 1 pieszy. W 2020 roku Tramwaje Warszawskie zaproponowały wizję przebudowy, zmniejszającej przekrój jezdni, uspokajającej ruch i wprowadzającej ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Te założenia wiązały się ze zwężeniem drogi do jednego pasa w każdą stronę.
fot. Masti / Wikimedia Commons
radni w rozkroku
Na skutek negatywnych opinii radnych, Tramwaje Warszawskie przedstawiły nową wersję projektu, który jest jednak niezgodny z wydaną już decyzją środowiskową i zapisami planu zagospodarowania Saskiej Kępy. Spełnia jednak życzenia radnych, którzy jednak i ten projekt zaopiniowali negatywnie. Komisja Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy na posiedzeniu w dniu 15.09.2021 r. odrzuciła projekty przebudowy al. Waszyngtona przedstawione przez Tramwaje Warszawskie i zaapelowała o przygotowanie kolejnej koncepcji, która nie wiązałaby się ani z koniecznością wycinki drzew, ani zwężeniem jezdni. Taki projekt wydaje się jednak niewykonalny w obecnych uwarunkowaniach prawnych.
mieszkańcy bronią zieleni
W obronie alei Waszyngtona stanęły ruchy miejskie oraz mieszkanki i mieszkańcy Pragi-Południe. Wystosowali oni petycję do Tramwajów Warszawskich z apelem o realizację pierwotnego projektu.
Al. Waszyngtona to piękny, zielony korytarz w sercu dzielnicy. Powinniśmy odbetonowywać jej fragmenty, gdzie leży niepotrzebna kostka, a nie ogałacać ją z drzew. Mieszkańcy są przeciw wycince, chcą tam cichej, bezpiecznej ulicy, a nie pasa startowego. Gdyby było inaczej nie zebralibyśmy w dwa dni prawie 1500 podpisów pod petycją przeciwko wycince.
Marek Szolc, radny, inicjator petycji
Autorzy petycji popierają poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu na al. Waszyngotna oraz unowocześnienie potrzebującego pilnego remontu torowiska. Jednocześnie przeciwni są wszelkim rozwiązaniom zakładającym masową wycinkę starych, wartościowych drzew.
Petycja dostępna jest online na stronie.