Młodzi projektanci mebli z warszawskiej ASP oraz poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego stanęli przed ciekawym wyzwaniem — upcyklingu materiałów użytych do stworzenia wystawy Natural Born autorstwa Tomka Rygalika z 2019 roku i zaprojektowania z nich designerskich, drewnianych stołów. W efekcie powstały cztery zróżnicowane projekty: Closer, Relations, Common i CUT, tworzące kolekcję Natural Born Collective.
Nowe stoły powstały z desek czerwonego dębu amerykańskiego, które rok wcześniej tworzyły las na wystawie Natural Born. Upcyklingowe meble powstały pod kierunkiem autora projektu Tomka Rygalika — wykładowcy Wydziału Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Adama Majewskiego z Katedry Meblarstwa Wydziału Leśnego i Technologii Drewna poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego. Cały projekt zainicjowało Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).
projekt upcyklingowy studentów ASP Warszawa i Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
© AHEC
eksperymentalne meble
Wszystkie zaprojektowane przez studentów stoły, o nazwach Closer, Relations, Common oraz Cut, stanowią niepowtarzalne, eksperymentalne produkty. Odnoszą się do interakcji pomiędzy użytkownikami oraz interpretacji surowca, jaki wykorzystuje się do produkcji mebli. Niektórzy uczestnicy skupili się na nadaniu stołom takich kształtów, dzięki którym użytkownikom łatwiej jest odnaleźć się w kontekście spotkań o formalnym, bądź nieformalnym charakterze. Przede wszystkim jednak kluczowe w procesie twórczym było wykorzystanie wysoce odnawialnego surowca drewnianego, jakim jest amerykański czerwony dąb.
studenckie projekty zostały wykonane w studio Swallow’s Tail Furniture
fot.: AHEC
Czerwony dąb amerykański ma bardzo ciekawy rysunek drewna, jest również bardzo wytrzymałym gatunkiem i ma niespotykany odcień w stosunku do naszych polskich gatunków — powiedziała Eryka Tyma, studentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, współautorka projektu Relations.
Jak twierdzi opiekun projektu dr Adam Majewski:
Krzesło Natural Born stało się dla nas ogromną inspiracją, dlatego spontanicznie wraz z jego autorem oraz AHEC postanowiliśmy podjąć współpracę nad nowym projektem. Wspólnie uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie zaangażować do tego młodych, zdolnych ludzi, którzy aspirują do uzyskania statusu projektantów form użytkowych, w tym także mebli. Ponadto upcykling to rodzaj sprzeciwu wobec marnowania materiałów, który wyraża się w przywracaniu im funkcjonalności, a czasem w nadaniu nowego kontekstu lub formy. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać materiał z wystawy.
stół Closer zbliża użytkowników
fot.: AHEC, proj.: Roksana Licznerska, Katarzyna Polaszewska, Łukasz Kłodziński
świadoma produkcja
Stoły, które zaprojektowali studenci, zostały wkonane przez studio projektowe Swallow’s Tail Furniture. Spotkania zorganizowane w studio były dla studentów doskonałą okazją do poznania, jak i pogłębienia technik i sposobu obróbki drewna, a także zrozumienia praktycznych aspektów produkcji. Łączny ślad węglowy powstałych czterech stołów wynosi 131 kg ekwiwalentu dwutlenku węgla, co jest równe przejechaniu odcinka 1100 km zwykłym samochodem osobowym, a także równe emisjom dwutlenku węgla generowanym przez przeciętnego europejczyka w trakcie pięciu dni lub całkowitej emisji 1,6 telefonu iPhone podczas całego okresu używania.
Stworzone projekty stołów wprost nawiązują do manifestu Natural Born. Są przykładem świadomego zerwania ze skomplikowaną formą, pokazując, że projektant może i powinien mieć wpływ na ograniczenie wykorzystywanych zasobów — dodał Tomek Rygalik.
cztery stoły z upcyklingu
Stół Closer autorstwa zespołu w składzie: Roksana Licznerska (ASP), Katarzyna Polaszewska i Łukasz Kłodziński (UPP) jest projektem odpowiadającym na naturalną potrzebę kontaktów międzyludzkich. Dzięki swojemu zwężającemu się kształtowi umożliwia „regulację” dystansu pomiędzy rozmówcami. Przy jednym końcu szerokość stołu odpowiada granicom umownej strefy komfortu, w drugim natomiast przybliża osoby pozostające w bliskiej sobie relacji.
geometryczny stół Relations
fot.: AHEC, proj.: Marta Kotkowska, Jarosław Bartoszek, Eryka Tyma
Stół Relations zespołu projektantów w składzie: Marta Kotkowska, Jarosław Bartoszek (ASP) i Eryka Tyma (UPP) jest efektem zbadanego przez autorów wpływu geometrii na relacje między ludźmi wspólnie korzystających ze stołu. Łuk, kąt rozwarty oraz ostre naroże umożliwiają, a nawet podpowiadają różne sytuacje — od minimum interakcji trzech spotykających się par, do siedmiu miejsc pozbawionych społecznej hierarchii. Stół wykonano z myślą o kawiarniach, kantynach lub przestrzeniach coworkingowych. Surowy, minimalistyczny detal jest manifestem oryginalnej filozofii Natural Born.
długi stół Common
fot.: AHEC, proj.: Katarzyna Brągiel, Michał Bułas, Patryk Grabowski, Ania Jurysta
Katarzyna Brągiel, Michał Bułas, Patryk Grabowski z ASP oraz Ania Jurysta z UPP zaprojektowali stół Common. Mebel został stworzony po to, aby zbliżać ludzi — ma to być stół, który zapewnia osobom przy nim siedzącym bezpieczną przestrzeń do podejmowania interakcji z innymi. Szerokość stołu jest równa średniej wielkości dwóch talerzy umieszczonych przed uczestnikami spotkania.
surowa forma stołu CUT
fot.: AHEC, proj.: Barbara Bellon, Joanna Kośko, Arkadiusz Król
Ostatni ze studenckich zespołów w składzie: Barbara Bellon i Joanna Kośko z ASP oraz Arkadiusz Król z UPP stwrzyli stół CUT.
Ich ideą była rezygnacja ze wszystkiego, co zbędne, zarówno w formie, konstrukcji, jak i podczas procesu produkcyjnego. Projektanci kierowali się ograniczeniami materiału, takie podejście zaowocowało odważną wizualnie i konstrukcyjnie formą.