Julia Rycerska z Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie śledząc rosnące zainteresowanie rękodziełem, zaprojektowała studio ceramiki, gdzie oprócz kupienia unikatowych produktów, odwiedzający mogliby wziąć udział w warsztatach. Proponowane przez autorkę wnętrza, utrzymane w naturalnych kolorach nawiązujących do odcieni gliny mogłyby powstać na parterze budynku przy Alejach Ujazdowskich w Warszawie.
Prezentowana koncepcja została wykonana w ramach zadania semestralnego pod kierunkiem prof. Jerzego Bogusławskiego na Architekturze Wnętrz Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie. Wyzwaniem było zaaranżowanie parteru w budynku przy Alejach Ujazdowskich 20, którego całkowita powierzchnia wynosiła niecałe 100 metrów kwadratowych.
zadaniem projektowym było zaaranżowanie przestrzeni parteru budynku przy Alejach Ujazdowskich
© Julia Rycerska
studio ceramiki w Warszawie
Ponieważ zainteresowanie ceramiką i rękodziełem obecnie mocno wzrasta, główną ideą mojego projektu było stworzenie kreatywnej przestrzeni ze sklepem, oferującym wyroby ceramiczne oraz weekendowe warsztaty z tego rzemiosła dla dzieci i dorosłych. Ciepłe i stonowane barwy, drewno oraz organiczne kształty — tak w skrócie opisałabym zaproponowaną przeze mnie koncepcję studia ceramiki. Zależało mi na stworzeniu miejsca, które już samą aranżacją i zastosowanymi materiałami nawiązuje do swojego przeznaczenia, a swoim minimalizmem przerzuci uwagę odbiorcy na to, co najważniejsze — wystawione na sprzedaż wyroby ceramiczne — tłumaczy Julia Rycerska.
Wnętrze zostało podzielone na dwie przestrzenie. Pierwszą z nich jest sala wystawowo-sklepowa, drugą zaś jest pracownia, podzielona dodatkowo na dwa pomieszczenia.
studio ceramiki, rzut
© Julia Rycerska
przestrzeń wystawienniczo-sklepowa
Inspiracją dla autorki przy projektowaniu przestrzeni sklepowej była glina oraz jej „plastyczne możliwości”. Z tego powodu bazą koncepcji są elementy ekspozycyjne oraz lada sklepowa o obłych i nieregularnych kształtach. Punkt centralny stanowi tu ściana wystawowa za ladą, z wgłębieniami o również zaokrąglonych formach. Regał przy ścianach został zaprojektowany na podstawie prostej siatki, tak aby kontrastował z resztą przestrzeni i podkreślał obłości głównych elementów. Całość wnętrza dopełnia ledowe oświetlenie o ciepłej i nastrojowej barwie, które kształtem dopasowuje się do bloków wystawienniczych znajdujących się pod nim.
przestrzeń sklepowa wraz z obłymi blokami wystawienniczymi
© Julia Rycerska
Kolorystyka oraz materiały również nawiązują do glinianego surowca. Główny element stanowi wapień o beżowym, naturalnym odcieniu, którym pokryte są formy ekspozycyjne i beton na podłodze o łagodnej i ciepłej barwie — zastosowany w celu podkreślenia surowości. Natomiast wprowadzenie drewna dodaje przytulniejszej atmosfery.
pracownia ceramiki znajduje się w drugiej części projektowanej przestrzeni
© Julia Rycerska
pracownia ceramiki
Druga projektowana przestrzeń to pracownia ceramiki, której cześć znajduje się na niewielkim podwyższeniu, do którego prowadzą schody o oryginalnym, falującym kształcie oraz szklane drzwi. Ze względów funkcjonalnych autorka podzieliła pracownie na dwa pokoje. Pierwsze pomieszczenie to miejsce do pracy na kołach garncarskich, które zostały dopasowane do dużego stołu. Przestrzeń ta jest również miejscem, w którym mają odbywać się warsztaty dla zainteresowanych. Regał umieszczony przy ścianie studentka zaprojektowała w taki sposób, aby mógł pomieścić gotowe wyroby różnych wielkościach oraz pojemniki do przechowywania nadmiaru gliny, dzięki czemu miejsce może działać w stylu zero waste. W drugim pomieszczeniu znajdują się piece do wypału ceramiki, przestrzeń do przechowywania narzędzi oraz niewielkie biuro do pracy nad nowymi projektami. Na końcu, za pracownią znajduje się niewielka łazienka, w której znajduje się również prysznic dla wygody pracowników.
pierwszy pokój w pracowni ceramiki to miejsce do pracy na kołach garncarskich
© Julia Rycerska
Dzięki przeszklonym drzwiom pracowni odwiedzający sklep mają możliwość obserwowania twórców w pracy nad produktami, które planują kupić. Ten zabieg ma również na celu zachęcenie klientów do wzięcia udziału w warsztatach z ceramiki, które to miejsce oferuje — dodaje autorka.
Poczytajcie też o projekcie trójpokoleniowego domu, w którym autorzy Dominika Cieplak i Kamil Federyga zaproponowali dużą pracownię ceramiki.