NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B

Ziemniak na piedestale w projektach studentów School of Form

11 marca '25
w skrócie
  1. Osoby studiujące na School of Form w minionym semestrze zaprojektowały serię naczyń dedykowanych serwowaniu potraw z ziemniaka w ramach projektu „Bulwa”.
  2. W projektach dominowała ceramika, ale użyto także drewna, metalu, a nawet pleksi.
  3. Projekt „Bulwa” miał na celu pogłębić refleksję na temat projektowania sztuki użytkowej, a także zwrócić uwagę na wartość ziemniaka w regionalnych kulturach.
  4. Powstałe obiekty w zabawny i przewrotny sposób redefiniują proces konsumowania żywności.

  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Osoby studiujące na School of Form Uniwersytetu SWPS w ramach projektu „Bulwa” stworzyły naczynia ceramiczne, które redefiniują sposoby serwowania potraw z ziemniaków. Placki ziemniaczane podawane w pionie, kopytka na metry, kluski śląskie w wazie — projekty studentów przypominają wartość ziemniaka, podstawy diety Polaków i zmuszają do refleksji nad współczesną konsumpcją żywności.

Praca z ceramiką wymaga czujności, czułości i precyzji. Projekt „Bulwa” był okazją dla osób studiujących do wykształcenia w sobie tych atrybutów, pozwolił także na ćwiczenie krytycznego myślenia.

Bez ćwiczeń i poszukiwań, zaglądania w przeszłość, żeby zrozumieć przyszłość nie wykształcą się świadomi projektanci i projektantki. A to, że potrzebujemy ich i będziemy potrzebować coraz bardziej, w dynamicznym świecie narażonym na kryzysy, nie ulega wątpliwości

— komentuje koordynatorka projektu Maria Krześlak-Kandziora.

„Gratin dauphinois”, Jagoda Bergel

Projekt Jagody Bergel poświęcony jest ekspozycji tradycyjnej francuskiej zapiekanki ziemniaczanej. Jego porcelanowo-drewniana forma ma kształt półkuli, działającej jak „wańka-wstańka”, co dodaje jedzeniu zabawy i swojskości. W ten sposób autorka nadaje obiektowi metaforycznego wymiaru — danie z ziemniaka może być eleganckie lub przaśne, a zależy to od sposobu podania.

Gratin dauphinois - projekt

Gratin dauphinois — projekt „Bulwa”

proj.: Jagoda Bergel

„Tuber et Labora”, Anatol Grewinski

Anatol Grewinski swoim projektem poddaje w wątpliwość tradycję podawania placków ziemniaczanych poziomo. To obiekt, który dedykowany jest właśnie temu daniu i zachęca do zrezygnowania z korzystania z sztućców w zamian za możliwość konsumowania placków bezpośrednio z naczynia.

Tuber et labora - projekt

Tuber et labora — projekt „Bulwa”

proj.: Anatol Grewinski

„Blister na kartacze”, Michalina Kaczmarek

Balansując na granicy kiczu i satyry, Michalina Kaczmarek zaprojektowała dedykowany kartaczom blister. Dzięki innowacyjnej formie, danie to ma szansę być należycie wyeksponowane, a pomaga w tym nieoczywiste połączenie materiałów — pleksi i porcelany.

Blister na kartacze - projekt

Blister na kartacze — projekt „Bulwa”

proj.: Michalina Kaczmarek

„Totem”, Olga Plewnicka

Totem to projekt Olgi Plewnickiej, który sprawia, że bliny ziemniaczane stają się niemal rzeźbą. „Wynosi to proste danie na wyższy poziom — dosłownie i metaforycznie — przez wzniesienie go ku górze i serwowanie w nietypowy sposób” — pisze autorka. Modułowa forma naczynia zmusza do interakcji, rozkładania go na części, by odkryć kolejne porcje dania.

Totem - projekt

Totem — projekt „Bulwa”

proj.: Olga Plewnicka

„Kluskowatość”, Barbara Agnieszka Nowakowska

Porcelanowe naczynia z serii „Kluskowatość”, autorstwa Barbary Agnieszki Nowakowskiej, kształtem nawiązują do formy ziemniaka, której są dedykowane — kluski śląskiej. Ich obły, nieregularny kształt — wynik spontanicznego charakteru pracy z materiałem — idealnie podkreśla charakter tego klasycznego dania.

Kluskowatość - projekt

Kluskowatość — projekt „Bulwa”

proj.: Barbara Nowakowska

„Antisalat”, Franciszek Szwaj

Projekt Franciszka Szwaja to naczynie, które zmusza do dekonstrukcji sałatki ziemniaczanej. Jego kształt pozwala na rozłożenie każdego jej składnika osobno, dowolne mieszanie, czemu sprzyja różna wysokość poszczególnych elementów naczynia.

Antisalat - projekt

Antisalat — projekt „Bulwa”

proj.: Franciszek Szwaj

„Kopytka na metry”, Jan Polak

Zaprojektowane przez Jana Polaka naczynie pozwala na nowy sposób jedzenia kopytek — poprzez uniesienie go do ust i zsuwanie pojedynczych prosto do ust. Dzięki temu, autor prowokuje do refleksji nad „kulturalnym” i „niekulturalnym” sposobie jedzenia.

Kopytka na metry - projekt

Kopytka na metry — projekt „Bulwa”

proj.: Jan Polak

„Gorący ziemniak”, Yevgeniya Gudym

Zainspirowana folią do pieczenia ziemniaków, Yevgeniya Gudym stworzyła nowoczesne naczynie, nawiązujące do procesu przygotowania dania. Do stworzenia unikalnej, jakby pogniecionej formy, wykorzystała cienki metal, który stanowi stelaż do ceramicznej formy.

Gorący ziemniak - projekt

Gorący ziemniak — projekt „Bulwa”

proj.: Yevgeniya Gudym

„SSIJ”, Katarzyna Matosek

Projekt Katarzyny Matosek to seria ceramicznych obiektów przeznaczonych do nabierania kisielu i konsumowania go w sposób wręcz intymny. Kształt obiektów z dużą liczbą szpar i zakamarków zmusza do dłuższej celebracji spożywania posiłku.

Ssij - projekt

Ssij — projekt „Bulwa”

proj.: Katarzyna Matosek

„Gilotyna”, Anton Kostromtsov

Pomnik pyry z gzikiem — to sposób uhonorowania ziemniaka jako fundamentu tradycyjnej kuchni. Anton Kostromtsov w swoim projekcie nawiązuje do symbolów konstruktywizmu, geometrii i kosmosu.

Gilotyna - projekt

Gilotyna — projekt „Bulwa”

proj.: Anton Kostromtsov

„Pierogowa orbita”, Zuzanna Kotwas

Kolejne kosmiczne inspiracje ziściły się w projekcie Zuzanny Kotwas, która zaprojektowała świecznik na pierogi ruskie, kształtem nawiązujący do układu słonecznego.

Pierogowa orbita - projekt

Pierogowa orbita — projekt „Bulwa”

proj.: Zuzanna Kotwas

„Kostki”, Helena Zdrojewska

Naczynie Heleny Zdrojewskiej pozwala na zabawę podczas konsumpcji tortilli ziemniaczanej. Ceramiczne kostki ukrywają kolejne porcje dania, przekształcając je z prostego w intrygujący.

Kostki - projekt

Kostki — projekt „Bulwa”

proj.: Helena Zdrojewska

„Durszlak”, Ignacy Malinowski

Ignacy Malinowski poświęcił swój projekt tradycyjnemu daniu z południa Podlasia — zagubom. Spiralne zawijasy z ciasta pierogowego wypełnione ziemniakami ociekają wodą i tłuszczem, które spływają przez ręcznie wywiercone w porcelanie otwory.

Durszlak - projekt

Durszlak — projekt „Bulwa”

proj.: Ignacy Malinowski

„Dés à Boire”, Jakub Sobiegraj

Zupa w formie shota? Projekt Jakuba Sobiegraja przekształca spożywanie zupy z angażującej czynności w krótki, towarzyski dodatek do spotkania.

DÉS À BOIRE - projekt

DÉS À BOIRE — projekt „Bulwa”

proj.: Jakub Sobiegraj

„Frytki na poziomie”, Klara Arrowsmith

To naczynie to kolejna okazja, by biesiadowaniu przy stole dodać element zabawy. Projekt Klary Arrowsmith to frytkowa Jenga, składająca się z indywidualnych dla każdej frytki rynienek, zachęcająca do celebracji spożywania tego dania.

Frytki na poziomie - projekt

Frytki na poziomie — projekt „Bulwa”

proj.: Klara Arrowsmith

„Trafiony, zatoipiony!”, Łukasz Machnowski

Morze czerwone… zupy — projekt Łukasza Machnowskiego to połączenie naczynia na barszcz z tłuczonymi ziemniakami z grą w statki. Osobliwy kształt, przywodzący na myśl kształt falującej wody, może urozmaicić konsumującym oczekiwanie na danie główne.

Trafiony, zatopiony! - projekt

Trafiony, zatopiony! — projekt „Bulwa”

proj.: Łukasz Machnowski

„Pizza”, Magda Mączyńska

Kształt naczyń zaprojektowanych przez Magdę Mączyńską nie sugeruje, co może znajdować się w środku. Wieża z kawałków pizzy to zupełnie nieoczywista propozycja konsumowania tego tradycyjnego dania.

Pizza - projekt

Pizza — projekt „Bulwa”

proj.: Magda Mączyńska

„Kluskolumna”, Milena Bednarczyk

Kolejnym tradycyjnym daniem, który według studentów School of Form zasłużył na wyróżnienie, są szare kluski. Naczynie Mileny Bednarczyk przybrało formę cokołu, na którego szczycie można eksponować kluskę lub pełen ich talerz.

Kluskolumna - projekt

Kluskolumna — projekt „Bulwa”

proj.: Milena Bednarczyk

„Szczudła”, Pola Oleszczyk

Potrawa Hasselback do przygotowania wymaga wielokrotności nacięć, które to zainspirowały Polę Oleszczyk do stworzenia konstrukcji Szczudeł. Na nich unosi się ziemniak, co sprawia, że można przyjrzeć mu się z każdej perspektywy.

Szczudła - projekt

Szczudła — projekt „Bulwa”

proj.: Pola Oleszczyk

„Pałac”, Mateusz Miszczak

Kształt obiektu zaprojektowanego przez Mateusza Miszczaka nawiązuje do bryły świątyni Taj Mahal — aby podkreślić jak istotne, wręcz sakralne, znaczenie może mieć spożywanie pierogów, którym to naczynie jest dedykowane.

Pałac - projekt

Pałac — projekt „Bulwa”

proj.: Mateusz Miszczak

Pół roku pracy nad projektami pozwoliło osobom studiującym na pogłębioną refleksję nad ideą projektowania przedmiotów użytkowych o zastosowaniu w kuchni.

Powolne dochodzenie do założeń i stopniowe odkrywanie w swojej pracy zaprojektowanego obiektu zapewnia poczucie sprawczości

— komentują autorzy.

Obiekty powstałe w ramach projektu „Bulwa” zaprezentowane zostały na wystawie na BioBazarze w Fabryce Norblina w Warszawie 7 marca. Projekt zrealizowany został w ramach zajęć na School of Form na Wydziale Projektowania Uniwersytetu SWPS.

Maria Cipińska

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości School of Form.

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
PORTA PRO – strefa architekta
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
INSPIRACJE