Aleksandra Smal – absolwentka Wydziału Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego stworzyła projekt kompleksu agroturystycznego wraz z winiarnią w Siadle Dolnym. Jest to współczesna forma architektoniczna, inspirowana regionalizmem, odpowiadająca potrzebom sektorów nowoczesnego rolnictwa.
aksonometria
© Aleksandra Smal
cel projektu
W wyniku przeprowadzonych prac projektowo-badawczych, poprzedzonych licznymi analizami dotyczącymi uwarunkowań wybranego terenu, lokalizacji winnic oraz funkcjonowania podobnych obiektów, a także zdefiniowania pozytywnych praktyk w kontekście projektowania regionalnego i cech definiujących architekturę regionalną Pomorza Zachodniego, powstał kompleks agroturystyczny wraz z winiarnią. Obiekt odpowiada na potrzeby nowoczesnego rolnictwa, które opiera się nie tylko na samym procesie produkcyjnym – w tym przypadku winifikacji, lecz także na prezentacji tego procesu i edukacji na jego temat za sprawą funkcji towarzyszącej, jaką jest enoturystyka. W związku z tym projektowany kompleks składa się z trzech części: produkcyjnej, związanej z produkcją wina, edukacyjno-reprezentacyjnej, zachęcającej do pogłębienia wiedzy oraz promującej sektor gospodarki rolnej, jaką jest winifikacja i powiązana z nią enoturystyka oraz z części wypoczynkowej, czyli bazy noclegowej wraz z gastronomią.
elewacje
© Aleksandra Smal
regionalizm w architekturze
Istotną kwestią dla projektu jest zdefiniowanie pozytywnych praktyk w projektowaniu regionalnym oraz analiza cech definiujących architekturę na Pomorzu Zachodnim. Projekt odnosi się zarówno do architektury wernakularnej, nawiązującej do kultury i tradycji regionu, jak i do regionalizmu krytycznego, dostosowującego obiekt do lokalnych uwarunkowań klimatycznych i topograficznych. Forma obiektu i jego lokalizacja odpowiadają założeniom regionalizmu krytycznego i architektury wernakularnej poprzez częściowe osadzenie budynku w terenie, wykorzystanie naturalnych wpływów lokalizacji, regulowane osłony okienne, wentylację grawitacyjną oraz odpowiednie rozmieszczenie pomieszczeń. Budynki nawiązują do domu halowego z dwuspadowym dachem, a cały kompleks zaprojektowano według układu zagrody typu Vierkanthof.
elewacje
© Aleksandra Smal
architektura i forma obiektu
Na zespół zabudowy składają się cztery budynki na planie trójbocznej zagrody, połączone tarasem na wysokości parteru. Budynki mają dachy dwuspadowe i są częściowo połączone pergolą porośniętą roślinnością pnącą, która pełni rolę naturalnego wykończenia elewacji, nawiązując do przetwórstwa wina. Forma kompleksu inspirowana jest domem halowym i realizuje ideę krytycznego regionalizmu Kennetha Framptona, łącząc tradycyjne elementy architektury regionalnej z nowoczesnymi rozwiązaniami. Elewacja budynków została wizualnie podzielona rytmem drewnianej konstrukcji, co urozmaica bryłę i podkreśla architektoniczny charakter obiektu.
podział elewacji
© Aleksandra Smal
winiarnia
Analiza obiektów o podobnej funkcji wykazała, że położenie budynku na zboczu wzgórza umożliwia efektywną pracę winiarni z przepływem grawitacyjnym: winogrona są odbierane na wyższym piętrze, fermentacja odbywa się na poziomie pośrednim, a dojrzewanie i wysyłka na niższym. Takie usytuowanie wspomaga przewietrzanie budynku, a piwnice w gruncie utrzymują stabilną temperaturę, minimalizując potrzeby ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Budynek winiarni został podzielony na strefy odpowiadające kolejnym etapom produkcji: odbiór i wstępne przetwórstwo winogron, fermentacja, dojrzewanie, butelkowanie, przechowywanie oraz spedycja, co pozwala na grawitacyjne przechodzenie winogron przez wszystkie etapy.
widok strefy wejściowej budynku winiarni
© Aleksandra Smal