Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Małgorzata Gastoł – „Modernizacja Terminala Pasażerskiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin”

21 stycznia '22
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa magisterska
Rok obrony: 2020
Nazwa: „MODERNIZACJA TERMINALA PASAŻERSKIEGO PORTU LOTNICZEGO WARSZAWA-MODLIN”
Autorka: Małgorzata Gastoł
Uczelnia:
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Architektury Wnętrz
Promotorka:

dr hab. Beata Dobryjanowicz

   

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”

Modernizacja terminalu lotniczego miała na celu zapewnienie większego komfortu użytkownikom oraz zagwarantowanie udogodnień dla osób starszych, z niepełnosprawnościami i podróżujących z dziećmi. Powstały więc nowe pomieszczenia, takie jak strefy zabaw i pokoje opieki nad
dziećmi, zainstalowano ruchome schody oraz dodatkową windę.

Ulepszono dostęp do punktu pomocy medycznej i usprawniono proces ewakuacji osób poszkodowanych. Zastosowanie akustycznych materiałów wykończeniowych pomogło zlikwidować niekorzystny pogłos.

Punkt informacji
i strefa check-in

punkt informacji i strefa check-in

© Małgorzata Gastoł

Aby usprawnić przebieg odprawy biletowo-bagażowej, zaplanowano nowoczesne stoisko do samodzielnej odprawy. Oczekiwanie w strefie odlotów stało się przyjemniejsze dzięki możliwości obejrzenia filmu. Wszystkie zastosowane sprzęty i udogodnienia wykorzystują najnowsze technologie.

Strefa odlotów

w trakcie oczekiwania na lot można obejrzeć film

© Małgorzata Gastoł

Całość koncepcji jest utrzymana w barwach nawiązujących do stanu wyjściowego terminala: dominują stonowane odcienie szarości, bieli oraz elementy w odcieniu dębu. Agresywny pomarańczowy kolor zastąpiono przygaszonymi odcieniami zieleni oraz żywym limonkowym akcentem.

Projekt modernizacji
Terminala Pasażerskiego, rzuty i przekroje

projekt modernizacji Terminala Pasażerskiego, rzuty i przekroje

© Małgorzata Gastoł

Zieleń to barwa najczęściej występująca w naturze, dlatego zawsze jest odbierana pozytywnie. Jej zastosowanie w strefie odpraw działa relaksująco na pasażerów, koi stres związany z podróżą oraz oczekiwaniem w kolejce. Drewniane elementy dodają wnętrzu przytulności, a dzięki swoim właściwościom wpływają na skrócenie czasu pogłosu. Przeszklona fasada zapewnia dopływ naturalnego światła. W pochmurne dni oraz po zmierzchu wykorzystywane są reflektory punktowe, subtelna iluminacja żeber podwieszanego sufitu oraz listwy LED.

Wejście na lotnisko

głównymi środkami wyrazu zastosowanymi w koncepcji są łuk oraz linia

© Małgorzata Gastoł

Głównymi środkami wyrazu zastosowanymi w koncepcji są łuk oraz linia. Fasada została połączona z dachem budynku — tworząc jednolitą, zwartą bryłę i narzucając sufitowi kształt łuku. Obłe kształty nadano także ścianom działowym. Ich forma została podkreślona poprzez zastosowanie różnych wykończeń: gładkiej powierzchni pokrytej białą farbą, cienkich listewek oraz forniru w kolorze dębu. Kształty ścian wyznaczają kierunek układu podłogi, której zróżnicowanie materiałowe i kolorystyczne wykreśla poszczególne strefy terminala.

Kawiarnia
w terminalu

ważnymi elementami kompozycyjnymi spajającymi całość koncepcji są cienkie smugi światła

© Małgorzata Gastoł

Ważnymi elementami kompozycyjnymi spajającymi całość koncepcji są cienkie smugi światła. Motyw świetlistych linii przecinających płaszczyzny pojawia się w każdej strefie terminala i nawiązuje do pasów startowych na płycie lotniska oraz linii pozostawianych na
niebie przez samoloty. Choć wszystkie projektowane obszary terminala zachowują spójność materiałową i kolorystyczną, to dzięki dodatkowym elementom kompozycyjnym zachowują swoją odrębność oraz zyskują inny odbiór użytkowników.

 Strefa
z punktami informacji na lotnisku

strefa z punktami informacji

© Małgorzata Gastoł

Hall wejściowy, obejmujący strefę check-in i poczekalnię, ma przede wszystkim umożliwić pasażerom oraz gościom łatwą orientację i zapewnić komfort oczekiwania. Z tego względu obszar został pozbawiony rozpraszających dekoracji. W dobrze widocznych miejscach
zawisły tablice kierunkowe oraz plan lotniska, a oznaczone pomarańczowym kolorem punkty informacji zlokalizowano w centralnym obszarze strefy.

Sektor odlotów

głównym motywem w strefie odlotów jest obły, nieregularny kształt chmury

© Małgorzata Gastoł

Sektor odlotów powinien zapewniać podróżującym możliwość wygodnego oczekiwania na samolot. Głównym motywem w tej strefie jest obły, nieregularny kształt chmury widoczny w podwieszonym suficie obszaru restauracyjnego oraz instalacjach nad siedziskami kina i poczekalni. Optyczne obniżenie przestrzeni, zastosowanie licznych tapicerowanych mebli oraz wytłumiającej wykładziny obiektowej sprawia, że strefa odlotów jest przytulna, zapewnia podróżującym możliwość odpoczynku i wyciszenia przed lotem. Motyw linii pojawia się nie tylko na ścianach oraz suficie, ale także na podłodze poczekalni. Pełni on funkcję dekoracyjną i wyznacza najbardziej dogodne przejścia między rzędami siedzisk w stronę bramek.

Wnętrze zachowało ducha poprzedniej stylizacji. Wciąż widoczne są inspiracje zaczerpnięte ze złotego wieku lotnictwa. Proste, eleganckie przestrzenie nadal opisać można słowami „mniej znaczy więcej”.

 

Małgorzata GASTOŁ

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE