Głośny, zuchwały, porywający – styl Memphis

16 marca '22

Jeśli jeszcze o nim nie słyszeliśmy, to od tego momentu na pewno zostanie w naszej pamięci. Obok takiego wystroju nie można przejść przecież obojętnie! Jasne neonowe, podstawowe kolory, geometryczne kształty i odważne, powtarzalne wzory. Styl Memphis — możemy go z miejsca pokochać lub znienawidzić!

Szalone lata 80.

Memphis  to wpływowy postmodernistyczny styl, który wyłonił się ze słynnego kolektywu Memphis Design złożonego z mediolańskich projektantów na początku lat 80. Na czele jej stanął legendarny włoski projektant Ettore Sottsass (1917-2007) wywierając ogromny wpływ na projektowanie lat 80. Projektanci należący do grupy chcieli wstrząsnąć światem designu. Po inauguracyjnym spotkaniu Grupa Memphis przystąpiła do tworzenia mebli, tkanin, wzorów, ceramiki i innych produktów w wyraźnie postmodernistycznym stylu, łączącym cechy stylistyczne kiczu lat 50. Art Deco i Pop Art. Kontrowersyjny Memphis Design był oszałamiającym stylem ze swoimi odważnymi kolorami, zderzającymi się wzorami i radykalnym podejściem do projektowania. Natychmiast stał się sławny na całym świecie.

Regał Carlton, 1981, proj. Ettore Sottsass, producent: Memphis

Regał Carlton, 1981, proj. Ettore Sottsass, producent: Memphis

© Wikimedia.org

Wiecznie żywy

Dziś Memphis Design to trwałe źródło inspiracji dla współczesnych projektantów wnętrz, projektantów mody, grafików, projektantów scenografii, kostiumów i nie tylko. Wpłynął na kulturę popularną, inspirując szerokie grono popularnych programów telewizyjnych. Wśród sławnych fanów stylu lat 80. znaleźli się legendarny projektant mody Karl Lagerfeld i David Bowie. Memphis Design nigdy nie był dla wszystkich, a ruch wygasł przed końcem dekady. Ponad trzydzieści lat późnej styl znów powrócił i stał się źródłem inspiracji dla domów mody, takich jak Christian Dior i Missoni. Czerpać z niego zaczęli również projektanci wnętrz.

Najważniejsze cechy wnętrza w stylu Memphis

  • Kwestionowane pojęcia konwencjonalnego dobrego smaku. Styl stworzony, aby wywołać reakcję emocjonalną.
  • Zlekceważenie panującej filozofii projektowania Bauhausu, zgodnie z którą forma podąża za funkcją.
  • Wykorzystanie jasnych kolorów w niekonwencjonalnych zestawieniach.
  • Użycie odważnych, ścierających się wzorów oraz wykorzystanie czarno-białej grafiki.
  • Materiały laminowanelastryko, które zwykle znajdowały się na podłogach, zostały wkomponowane w stoły i lampy.
  • Typowy dla stylu — Squiggles, czyli nadruk Bacterio, został zaprojektowany przez Sottsassa w 1978 roku.
  • Zastosowanie nietypowych kształtów w miejsce konwencjonalnych. Często zamiast prostokątnych nogi krzesła byłyby kołami lub trójkątami. Zamiłowanie do zawijasów, zaokrąglonych krawędzi i krzywych.

 

Opracowanie: Dominika Tyrlik  

 

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS
BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS
VERTO – system zawiasów samozamykających

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
PORTA BY ME – konkurs
Bestsellery
Przedstawiamy Habu – nową, innowacyjną ładowarkę EV od Green Cell
Słupy ogrodzeniowe i wiaty samochodowe Konsport z możliwością montażu paneli fotowoltaicznych
Promienniki ciepła Ecosun