W chorzowskim Uniwersyteckim I Liceum powstanie archiklasa. Jakie są główne cele tego projektu? Pokazanie roli i wartości architektury jako istotnego czynnika kreującego rzeczywistość i pomoc młodym ludziom w stawianiu pierwszych kroków w architektonicznym świecie.
podstawy podstaw
Uniwersyteckie I Liceum imienia Juliusza Słowackiego w Chorzowie stworzy nowe koło naukowe skierowane do osób, które są zainteresowane architekturą i myślą o podjęciu w przyszłości studiów architektonicznych.
Od kilku lat zastanawialiśmy się nad wprowadzeniem zajęć związanych z architekturą. Mamy wśród absolwentów tak zdolne i utalentowane osoby jak Maciej Franta, który objął patronatem ten projekt. Celem zajęć będzie przede wszystkim otworzenie oczu młodym ludziom na to, czym jest architektura. Chcielibyśmy pokazać, że architektura jest pewną wizją świata, a nie tylko obliczeniami i projektowaniem budynków — tłumaczy zamysł powstania archiklasy Janusz Dubiel,dyrektor chorzowskiego „Słowaka”.
chorzowski słowak jest pierwszą szkołą na południu Polski, która zdecydowała się na stworzenie archiklasy
fot. Paweł Drozd © CC BY-SA 4.0
czego będą się uczyć uczniowe w ramach zajęć?
Archiklasa będzie formą wprowadzenia i przygotowania dla młodzieży, która zastanawia się nad studiami architektonicznymi. Uczniowie będą spędzać dwie godziny w tygodniu na zajęciach dotyczących architektury. Lekcje będą miały zarówno charakter teoretyczny, jak i praktyczny — organizatorom zależy przede wszystkim na wprowadzeniu młodych ludzi w świat architektury.
Zależy nam bardziej na „wychowaniu w architekturze”. W ramach zajęć młodzi ludzie będą się uczyć i słuchać o architekturze, a także wykonywać niewielkie, proste zadania. Nasz projekt jest ambitny i chcemy go zrealizować w taki sposób, by każdy kto pomyśli o studiach architektonicznych, najpierw chciał trafić do „Słowaka” — tłumaczy Maciej Franta, architekt, założyciel Franta Group i jeden z pomysłodawców archiklasy.
Inicjatorzy projektu mają nadzieję, że archiklasa zainspiruje inne placówki dydaktyczne w Polsce do wprowadzenia podobnych programów. Klasa o profilu architektonicznym działa między innymi w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. Hugona Kołłątaja w Warszawie, którą A&B objęło patronatem medialnym.
Promowanie architektury w ten sposób może okazać się dobrym sposobem na zainteresowanie młodych ludzi tą wyjątkową dziedziną. Jeśli archiklasa okaże się sukcesem, szkoła może rozważyć rozpoczęcie pracy nad stworzeniem czteroletniego profilu szkolnego poświęconego architekturze, co przede wszystkim wymaga wielu lat prac i przygotowań od strony technicznej, biurokratycznej i dokumentacyjnej.
Stworzenie archiklasy może okazać się istotnym krokiem ku poprawie kondycji zawodu architekta i upowszechnianiu wiedzy na temat wyjątkowej dziedziny, jaką jest architektura.