Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Centra handlowe – jak przyciągnąć nowych klientów?

18 maja '22


Centra handlowe wracają do łask konsumentów po okresie pandemii, jednak na skutek nowych oczekiwań klientów ich funkcje ewoluują. Stają się miejscami spotkań towarzyskich, wielkimi schowroomami, ośrodkami, w których możemy korzystać z wielu drobnych, potrzebnych usług. Oczekuję się zatem od tych przestrzeni podnoszenia standardów odpowiadających współczesnej estetyce. Tu właśnie wkraczają nowoczesne rozwiązania architektoniczne, m.in. dla sufitów, które mają kluczowe znaczenie w zdefiniowaniu całej przestrzeni.

O pozycji centrum handlowych świadczy fakt, że według Polskiej Rady Centrów Handlowych ich obroty od maja do grudnia 2021 r. były jedynie o 0,75 proc. niższe niż w 2019 r. i jednocześnie o 30 proc. wyższe niż z tego samego okresu 2020 r. Pandemia przyspieszyła zmiany zachowań klientów centrów handlowych. Teraz rzadziej przychodzą oni do nich na zakupy, a częściej by odebrać zamówione w Internecie produkty lub przymierzyć ubranie, by następnie zakupić je online. W coraz większym stopniu są one traktowane jako centra spędzania wolnego czasu – stąd między innymi popularność siłowni lub poszerzonych przestrzeni gastronomicznych.

W ostatnich latach klientom dużo bardziej zaczęło zależeć na pozytywnych doświadczeniach związanych z korzystaniem z oferty centrów handlowych (tzw. user experience) niż na taniej i dużej ofercie zakupowej. Ma to ogromne konsekwencje dla inwestorów dotyczące tego, jak powinny wyglądać współczesne galerie handlowe – mówi Jacek Szeląg, Dyrektor Zarządzający Hunter Douglas Polska.

Jak poprawić doświadczenie klienta?

W ostatnich latach mieliśmy dużo rewitalizacji w centrach handlowych. Estetyczne i funkcjonalne sufity odgrywają w nich szczególną rolę. Sufity określają przestrzeń, pomagają w rozpraszaniu światła oraz gwarantuję komfort akustyczny. Ważne jest również, by współgrały one z otoczeniem i dzięki temu wzmacniały pozytywne odczucia budując atmosferę przestrzeni.


Warszawa Blue City – Luxalon®

© Hunter Douglas

Atrakcyjne wnętrze dzięki estetycznym sufitom

Przykładem centrum handlowego, w którym dzięki zastosowaniu sufitów znacząco poprawiono estetykę wnętrz, jest Warszawa Atrium Targówek – jedno z dwóch największych centrów handlowych na prawobrzeżnej Warszawie (53 000 m² powierzchni handlowych) – oraz Warszawa Blue City – jeden z największych tego typu obiektów w Warszawie (65 000 m²). Zamontowano w nich sufity otwarte Luxalon® V100/V200 firmy Hunter Douglas. Składają się z wiszących, „pływających” paneli, które tworzą oryginalne wizualne wzory i linie, nie ograniczając przestronności wnętrza. Andrzej Dulniak, architekt z pracowni Studio Quadra, który pracował nad koncepcją architektoniczną wnętrz obu obiektów, zaznacza, że zastosowanie tych sufitów to była dobra decyzja.

Chcieliśmy unowocześnić wygląd wnętrza obu centrów handlowych i zarówno my, inwestorzy, jak i użytkownicy centrów, z którymi rozmawialiśmy, jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów. Zastosowane sufity mają lekki, nowoczesny i estetyczny wygląd. Doskonale nadają się do przestrzeni użyteczności publicznej – mówi Andrzej Dulniak, podkreśla również, że  – zapewniają one sprawne działanie i łatwy dostęp do instalacji klimatyzacyjnych, oświetleniowych i zraszających. Jest to bardzo funkcjonalne rozwiązanie także dla obsługi technicznej obiektu.

centrum handlowe Wroclavia – Solid Wood Linear

© HunterDuglas

Podobne rezultaty osiągnięto w centrum handlowym Wroclavia (71 000 m² powierzchni użytkowej), które jest zintegrowane z głównym dworcem autobusowym i znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie głównego dworca kolejowego miasta we Wrocławiu. W części pasażu oraz w całym food court zastosowano tam systemy drewnianych sufitów fornirowanych Veneered Wooden Grid – w wersji standardowej i w specjalnych kształtach 3D – firmy Hunter Douglas, które składają się z drewnianych lameli połączonych ze sobą aluminiowymi okrągłymi profilami. W tej inwestycji wykorzystano również sufity z litego drewna typu Solid Wood Linear (w wersji prostej oraz giętej po łuku) oraz Solid Wood Grid.

Przy wyborze sufitów kierowaliśmy się przede wszystkim estetyką – chcieliśmy, by nasz sufit miał elementy drewniane, które tworzą ciepłą atmosferę – oraz funkcjonalnością – chodziło o to, by był on ażurowy i wentylacja pomieszczeń przebiegała sprawnie. Zależało nam też na tym, by sufit był zrobiony z wysokiej jakości materiałów i miał odpowiednie atesty potwierdzające ten fakt – mówi Marek Borkowski z biura architektonicznego IMB Asymetria, który projektował Wrocław Wroclavia. Jego zdaniem jakość materiałów pozwala zaoszczędzić w przyszłości na remontach, a dodatkowo poprawiają ogólne wrażenie.

centrum handlowe Wroclavia – Solid Wood Grid

© HunterDuglas

Wysoką jakość sufitów Hunter Douglas docenia również Natalia Jabłońska, Interior Design Manager z SUD Polska – pracowni, która wybrała Solid Wood Grid do zastosowania w centrach handlowych: Promenada (Warszawa), Forum Radunia (Gdańsk) oraz w łódzkiej Manufakturze.

Każdy z projektów SUD Polska, jest wyjątkowy i ściśle związany z DNA inwestycji. Wachlarz rozwiązań proponowanych przez Hunter Douglas pozwala nam na realizację większości, nawet bardzo ambitnych koncepcji. Nie bez znaczenia jest również wysoka jakość produktów, która pozwala na zastosowanie sufitów HD bez obaw o efekt finalny – mówi Natalia Jabłońska.

Dalsze zmiany w centrach handlowych oraz sklepach wielkopowierzchniowych

30 proc. centrów handlowych w Polsce ma więcej niż 15 lat, a niektóre będą niedługo obchodzić swoje 20 lecie.

Nie dorównują one nowym galeriom standardem iestetyką. Dlatego trudno będzie im konkurować narynku, jeżeli nie zmodernizują się inie wykorzystają szansy, bydostosować się donowych potrzeb klientów – również pod względem estetyki – mówi Jacek Szeląg. – Dobranie wysokiej jakości sufitów pozwala stosunkowo niewielkim kosztem znacząco podwyższyć standard danego obiektu. Tym bardziej, że oferowane przez nas sufity zdrewna są w100 proc. ekologiczne, co nabiera coraz większego znaczenia dla konsumentów wPolsce – dodaje.


Więcej informacji na styronie firmy Hunter Douglas Polska Sp. z o.o. w portalu A&B.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE