Jeden z najważniejszych teatrów w Polsce, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, przeszedł modernizację, której celem było nie tylko odświeżenie wyglądu tego historycznego obiektu, ale także zapewnienie optymalnych warunków pracy aktorom i komfortu oglądania przedstawień widzom. Dzięki zastosowaniu rozwiązania Rockfon Mono Acoustic foyer teatru zyskało doskonałą akustykę i estetyczny wygląd współtworząc wyjątkowe doświadczenie teatralne.
© Rockfon
Teatr Wybrzeże w Gdańsku to budynek o bogatej historii, który po latach użytkowania, stracił swoje walory pod względem bezpieczeństwa, wygody i estetyki i wymagał poważnej modernizacji. Ze względu na zabytkowy status prace nadzorował konserwator zabytków. Celem było zachowanie pierwotnej funkcji obiektu bez naruszania jego architektonicznej formy zaprojektowanej przez Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego w 1967 roku. Remont generalny obejmował szeroki zakres prac, w tym przebudowę fasady, foyer, widowni, wymianę instalacji i mechaniki scen. Projekt wnętrza foyer oraz widowni budynku Dużej Sceny przygotował Warsztat Architektury Pracownia Autorska (WAPA) pod kierownictwem dr inż. architekta Krzysztofa Kozłowskiego.
Przeszklenia otworzyły foyer
Po modernizacji Teatr Wybrzeże stał się nowoczesnym obiektem, podporządkowanym swojej funkcji i dostosowanym do potrzeb widzów i artystów. Budynek zachował swoją klasyczną, mieszczańską formę. Nowa przeszklona fasada, od strony Targu Węglowego, zachwyca estetyką projektu i pozwala przechodniom spojrzeć wgłąb nowoczesnego foyer. Wnętrze foyer zostało powiększone i rozjaśnione. Zamontowano tu efektowne schody prowadzące na piętro oraz wspaniały żyrandol, który jest główną ozdobą tej przestrzeni. Kolorystyka, w tym charakterystyczna krwista czerwień oraz złoto, współgrają z wyjątkowym wystrojem i pomagają kreować atmosferę.
© Rockfon
Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyjaśnia, dlaczego estetyka i walory akustyczne foyer były wg niego bardzo istotne: Foyer to przestrzeń witająca widzów, tętniąca życiem w przerwach spektakli. Zdarza się, że organizujemy tu imprezy okolicznościowe, a nawet rozpoczynamy niektóre przedstawienia. Zależało nam, aby to wnętrze nie było krzykliwe, żeby barwy zapraszały widzów i pomagały im zachować optymalny poziom skupienia, a jednocześnie świadczyły o dostatku. Przed modernizacją mieliśmy tu duży pogłos, podczas przerw tworzył się szum, który unosił się w całej przestrzeni. Teraz wszystko jest wyciszone. Foyer spełnia parametry akustyczne, jest komfortowe i reprezentacyjne.
Wyraziste płaszczyzny i wyraźne dźwięki
Nowoczesna architektura wnętrza, charakteryzująca się monolitycznym stylem, wymagała spójnych i wyrazistych płaszczyzn. Projektanci poszukiwali takiego rozwiązania, które oprócz formy estetycznej, zaoferuje także doskonałe właściwości akustyczne, komfort i elastyczność. Zespół pracowni WAPA wybrał rozwiązanie Rockfon Mono Acoustic, którego powierzchnia nie posiada widocznych łączeń między płytami, co nadaje jej minimalistyczny i monolityczny wygląd. Rozwiązanie to cechuje się najwyższą klasą A w zakresie pochłaniania dźwięku, eliminując konieczność stosowania dodatkowych materiałów dźwiękochłonnych.
© Rockfon
Jak wyjaśnia dr. arch. inż. Krzysztof Kozłowski, właściciel sopockiego biura projektowego Warsztat Architektury Pracownia Autorska, główny architekt odpowiedzialny za modernizację budynku Dużej Sceny Teatru Wybrzeże: Pod względem akustycznym przestrzeń foyer musiała zostać dostosowana do nowej struktury przestrzennej oraz uzyskania odpowiednich walorów estetycznych polegających na zastosowaniu gładkich i jednolitych powierzchni sufitu i ścian. Rockfon Mono Acoustic daje projektantom i wykonawcom właśnie te możliwości uzyskania powierzchni bez żadnych podziałów przy jednoczesnym bardzo dobrym parametrze pochłaniania dźwięku.
Idealny montaż
Rockfon Mono Acoustic montowała w Teatrze certyfikowana przez Rockfon firma wykonawcza – THELIO Sp. z o.o.. Zastosowane na suficie oraz ścianach foyer rozwiązanie akustyczne było montowane na różnych płaszczyznach, w tym po łuku. Wyzwaniem był montaż przy nawiewnikach szczelinowych, który wymagał doskonałego łączenia płyt Mono, nie tylko dlatego, aby zachować estetykę powierzchni, ale także doskonałą akustykę. Świetlik szklany wymagał z kolei przygotowania specjalnego projektu warsztatowego, który konstruktor Greekdom tworzył w bliskiej współpracy z przedstawicielami Rockfon.
© Rockfon
Właściciel firmy wykonawczej, Ireneusz Kazatel tak opowiadał o projekcie: Ozdobą foyer jest piękny żyrandol. Aby go zawiesić, musieliśmy wykonać w płytach Mono Acoustic zagłębienia w kształcie koła, w których umieszczono linki mocujące do żyrandola. To rozwiązanie akustyczne jest idealne do takich zastosowań, gdyż można je dowolnie kształtować. Wykonane z wełny skalnej łatwo dostosowuje się do formy, a przy tym dba o doskonałe warunki akustyczne w pomieszczeniu. Dlatego montujemy je najczęściej w miejsca reprezentacyjnych jak np. foyer Teatru Wybrzeże.
Modernizacja Teatru Wybrzeże w Gdańsku uczyniła go bardziej eleganckim, nowoczesnym i przede wszystkim bardziej komfortowym zarówno dla widzów, jak i artystów. Dzięki zlikwidowaniu balkonów i zastosowaniu przewyższeń uzyskano przestrzeń dla 342 miejsc siedzących z doskonałą widocznością sceny. Scena została wyposażona w rozwiązania, które umożliwiają dynamiczne i precyzyjne przemieszczanie oraz obracanie każdego jej elementu. W skład systemu wchodzi lekka scena obrotowa, składająca się z 6 elementów, która stanowi integralną część zapadni scenicznej. To unikalne rozwiązanie nie tylko w skali kraju, lecz prawdopodobnie także w skali Europy.
© Rockfon