Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

30 lat Grupy Zumtobel w Polsce

28 sierpnia '24

Z Kamilem Maciejczykiem, Dyrektorem Generalnym Grupy Zumtobel w Polsce rozmawia redakcja A&B.

Kamil Maciejczyk, Dyrektor Generalny Grupy Zumtobel w Polsce

Kamil Maciejczyk, Dyrektor Generalny Grupy Zumtobel w Polsce

fot.: © Zumtobel Group

A&B: Jubileusz 30-lecia Grupy Zumtobel w Polsce to wyjątkowe wydarzenie. Jakie kluczowe momenty w historii firmy miały największy wpływ na jej pozycję na rynku?

Kamil Maciejczyk: Minione trzy dekady pozwoliły zbudować solidną rozpoznawalność obu marek wchodzących w skład Grupy Zumtobel. Wspominam o tym dlatego, że Grupa Zumtobel to nie tylko doskonale znana marka Zumtobel, ale również Thorn. I to właśnie akwizycja Thorn'a w 2000 roku była jednym z kluczowych momentów, który pozwolił nam lepiej dostosować ofertę do potrzeb klientów.

Marka Zumtobel jest symbolem innowacyjnego, ponadczasowego wzornictwa, doskonałej jakości oświetlenia oraz zrównoważonego podejścia do projektowania. Pobudza wyobraźnię, porusza emocje i tworzy przestrzenie, które inspirują.

Z kolei Thorn wyróżnia się doskonałym stosunkiem jakości do ceny, oferuje zarówno oświetlenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jest marką bardzo zaangażowaną w ochronę środowiska. Przykładem może być technologia NightTune, która pomaga chronić ciemne niebo.

Z całą pewnością ogromne znaczenie dla rozwoju firmy ma fakt, że już od samego początku działalności dążymy do minimalizacji wpływu na środowisko. Jest to podstawą strategii Grupy Zumtobel i znajduje odzwierciedlenie we wszystkich działaniach. Wpływa to zarówno na sposób projektowania naszych rozwiązań, jak i na proces produkcji. Naszym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2025 roku (bazując na Scope 1 oraz Scope 2 Green House Protocol). Dotyczy to zarówno bezpośrednich emisji generowanych w wyniku naszych operacji, ale również emisji wynikających ze zużycia energii elektrycznej, generowanego ciepła czy też chłodu.

Jednocześnie już dziś myślimy o Scope 3 w odniesieniu do naszych partnerów biznesowych, czyli o emisjach, które obejmują nasze łańcuchy dostaw zarówno po stronie dostaw materiałów i komponentów, jak i emisji generowanych przez naszych klientów.

Jednym z kluczowych momentów w ostatnim czasie, szczególnie na rynku lokalnym, było wdrożenie nowej strategii, która pozwoliła nam osiągnąć najwyższe obroty w historii firmy w minionym roku kalendarzowym, przy jednoczesnym zwiększeniu naszego udziału w rynku.

A&B: Wspomniał Pan o zrównoważonym projektowaniu rozwiązań. Jakie innowacyjne technologie wdraża Grupa Zumtobel, aby zminimalizować wpływ swoich produktów na środowisko?

Kamil Maciejczyk: W tym przypadku najważniejszym elementem nie są technologie, lecz metodyka projektowania zgodna z Zasadami Obiegu Zamkniętego (Circular Design Rules, dalej CDR). Od 2021 roku stosujemy tę metodologię w projektowaniu wszystkich naszych nowych produktów.

Przykładem jest wolnostojąca oprawa ARTELEA marki Zumtobel, zaprojektowana zgodnie z CDR, która w 2023 roku uzyskała certyfikat Cradle to Cradle Certified® Bronze. Oprawa ta w 21% składa się z materiałów pochodzących z recyklingu i w 83% może zostać poddana recyklingowi po zakończeniu cyklu życia. To kamień milowy dla naszej firmy w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym.

W zrównoważonym rozwoju zwracamy także uwagę na emocjonalną wartość naszych rozwiązań oświetleniowych. Nasze produkty, zaprojektowane zgodnie z zasadami biofilicznego designu, wpływają na dobre samopoczucie ludzi, tworząc przestrzenie, które wspierają zdrowie, koncentrację i kreatywność.


A&B: Jakie innowacje technologiczne i nowe produkty planujecie wprowadzić na rynek w najbliższym czasie?

Kamil Maciejczyk: Stawiamy na jakość światła i innowacyjne rozwiązania. Technologie takie jak Zumtobel SpectrumTunableWhite pozwalają nam oferować światło zbliżone do naturalnego. Poszukujemy także nowych rozwiązań, które oferują dodatkowe wartości, jak poprawa komfortu akustycznego. W nowoczesnych wnętrzach z materiałami typu beton, szkło czy stal, zapewnienie dobrej akustyki jest wyzwaniem. Dlatego wprowadzamy rozwiązania jak chociażby TRAMAO i PANOS w wersji akustycznej, które łączą wysoką jakość światła i energooszczędność z komfortem akustycznym.

Kontynuujemy też trend, któremu byliśmy wierni od zawsze: tworzymy ponadczasowe, wyrafinowane i wysokiej jakości rozwiązania oświetleniowe, które nie są krótkotrwałą modą i nie stracą na aktualności nawet po latach. Stąd nasza współpraca z włoskim studiem projektowym Pininfarina, z którym rozwijamy następną generację systemu oświetlenia liniowego TECTON. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że efekt tej współpracy będzie dostępny już w przyszłym roku.

Oprawa koncepcyjna IZURA

Oprawa koncepcyjna IZURA

fot.: © Zumtobel Group

Oprawa koncepcyjna IZURA

Oprawa koncepcyjna IZURA

fot.: © Zumtobel Group

Oprawa koncepcyjna IZURA

Oprawa koncepcyjna IZURA

fot.: © Zumtobel Group

Z kolei nasza najnowsza oprawa koncepcyjna IZURA odpowiada na potrzebę personalizacji wnętrza. Jest to również produkt skierowany do klientów, dla których istotną rolę odgrywa troska o środowisko. IZURA łączy w sobie kilka przełomowych technologii przyszłości w jednej wyjątkowej oprawie oświetleniowej, a jej zrównoważona koncepcja opiera się na modułowej konstrukcji produktu, która nie wymaga spawania ani klejenia. W jej produkcji wykorzystano degradowalne biokompozyty oraz blachę stalową nadającą się do recyklingu. Dzięki zastosowaniu cyfrowego druku kolorowego, IZURA może być spersonalizowana i precyzyjnie dostosowana do wymagań, potrzeb i gustu każdego klienta. Design IZURY został doceniony przez jurorów Red Dot Award i została wyróżniona w kategorii „Design Concept”. Jako ciekawostkę, mogę powiedzieć, że każda sztuka oprawy IZURA posiada Cyfrowy Paszport Produktu.


A&B: Jakie kierunki rozwoju i innowacje planuje Grupa Zumtobel na polskim rynku?

Kamil Maciejczyk: Z entuzjazmem patrzymy na przyszłość polskiego rynku, szczególnie w kontekście rosnącego zainteresowania zrównoważonym rozwojem oraz technologiami inteligentnego oświetlenia.

Coraz częściej angażujemy się w projekty, w których istotnymi parametrami są pochodzenie produktów, ich wpływ na środowisko oraz wymaganie przedstawienia deklaracji środowiskowych produktu EPD. W nadchodzących latach skoncentrujemy nasze wysiłki na kilku kluczowych obszarach.

Na pewno będziemy kontynuować naszą strategię zrównoważonego rozwoju, dążąc do minimalizacji wpływu naszych produktów na środowisko. Planujemy także dalsze doskonalenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w projektowaniu produktów.

Naszym wyróżnikiem zawsze było jednak zaawansowanie technologiczne. Nie zamierzamy w tym zakresie spoczywać na laurach i konsekwentnie będziemy się rozwijać, między innymi w zakresie rozwiązań inteligentnego oświetlenia, w tym systemów sterowania i rozwiązań opartych na technologii IoT. Jednym z przykładów niech będzie niedawno prezentowany KEYTURE. Ten modułowy, wielofunkcyjny pakiet oprogramowania bazuje na inteligentnych czujnikach i oferuje rozwiązania maksymalizujące redukcję zużycia energii (sterowanie), dostarczające niezbędnych informacji do konserwacji i monitorowania celów zrównoważonego rozwoju (raportowanie), optymalizację przestrzeni w czasie rzeczywistym (przeglądanie) oraz identyfikację i śledzenie obiektów (lokalizowanie). Wszystko to z wykorzystaniem opraw produkowanych przez Grupę Zumtobel.

Jak Państwo widzą, ilość dodatkowych funkcjonalności, jakie mogą być uzyskane z wykorzystaniem infrastruktury oświetleniowej jest ogromna.

Ważnym elementem naszego rozwoju jest zacieśnienie współpracy z lokalnymi Partnerami, takimi jak architekci, projektanci i deweloperzy. Chcemy lepiej odpowiadać na specyficzne potrzeby polskiego rynku, uwzględniając lokalne trendy i wymagania, zwłaszcza w zakresie efektywności energetycznej i estetyki.

Bardzo cieszy nas, że Grupa dostrzega strategiczne znaczenie polskiego rynku, który jest największym i najważniejszym w regionie CEE i wspiera nas w umocnieniu naszej pozycji, zapewniając naszym Klientom innowacyjne, efektywne, zrównoważone i jednocześnie konkurencyjne cenowo rozwiązania oświetleniowe. Jesteśmy przekonani, że nasze plany rozwoju przyczynią się do dalszego wzrostu i sukcesu Grupy Zumtobel w Polsce.


A&B: Z czego jesteście najbardziej dumni jako firma działająca na polskim rynku?

Kamil Maciejczyk: Najbardziej jesteśmy dumni z naszego zespołu, który jest kluczowy dla naszego rozwoju. Warto podkreślić, że wiele osób, które pamiętają początki Grupy w Polsce, nadal z nami pracuje, co jest niezwykle cenne dla naszej firmy i relacji biznesowych. Cieszymy się również, że nowi pracownicy dołączają do nas, doceniając nas jako dobrego pracodawcę wspierającego rozwój zawodowy. Jakość naszych produktów, zaprojektowanych zgodnie z najwyższymi standardami wydajności i trwałości, również jest dla nas powodem do dumy.


Pałac Goszcz, ilumiacja Zumtobel group

Pałac Goszcz, ilumiacja Zumtobel Group

fot.: © Zumtobel group

A&B: Jakie wartości i realizacje wyróżniają Grupę Zumtobel na polskim rynku? Możecie podzielić się ciekawymi projektami z ostatnich lat?

Kamil Maciejczyk: Jak już wspomniałem, szczególnie cieszymy się, że miniony rok kalendarzowy zakończyliśmy osiągnięciem rekordowego poziomu sprzedaży. Równocześnie jesteśmy dumni z różnorodności naszych realizacji. To szerokie portfolio rozwiązań, obejmujące produkty obu marek (Zumtobel i Thorn), pozwala nam realizować projekty w różnych aplikacjach: w przemyśle, handlu, budynkach kultury i sztuki, obiektach hotelowych, oświetleniu zewnętrznym, iluminacjach, opiece zdrowotnej i szkolnictwie.

Przykłady naszych projektów to modernizacja hal wystawienniczych na Targach Kielce, iluminacja kolegiaty w Stargardzie Szczecińskim oraz Pałacu Goszcz, a także realizacja kompleksowego projektu oświetlenia biurowca The Park w Warszawie.

Więcej informacji na stronie firmy ZG Lighting Polska sp. z o.o. w portalu A&B.

Głos został już oddany

Velux Ad Impression
Odkryj moc światła dziennego z narzędziami projektowymi VELUX!
Witamy w idealnym biurze
Stone takes the stage - targi kamienia naturalnego, 24-27 września, Werona, Włochy
INSPIRACJE