Ruszyła piąta już edycja rządowego programu „Mój prąd”. W jego ramach można otrzymać nawet 58 tysięcy złotych dofinansowania do zakupu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.
To już piąta edycja rządowego programu
Fot. Andreas Gucklhorn © UNSPLASH
Kto może złożyć wniosek?
Z dofinansowania mogą skorzystać trzy grupy:
- wnioskodawcy, którzy rozliczają się w systemie net-billing i dotychczas nie korzystali z programu
- wnioskodawcy, którzy rozliczają się w systemie net-metering, czyli opustów i nie korzystali wcześniej z programu, jednak wyłącznie pod warunkiem, że zgodzą się na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing
- wnioskodawcy, którzy rozliczają się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering i skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu „Mój Prąd”, pod warunkiem, że przyłączyli i zapłacili za instalację po 01.02.2020 r., zmienili system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing oraz chcą zakupić urządzenie dodatkowe objęte programem
W tej edycji pod uwagę są brane również pompy ciepła
© Daikin
Dofinansowanie obejmuje więc wyłącznie osoby korzystające z net-billingu lub gotowe przejść na ten system. Wsparcie nie dotyczy jednak posiadaczy pieców i kotłów na paliwo stałe, z wyjątkiem kotła na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości mniejszej bądź równej 20 mg na m sześcienny spełniającego wymagania ekoprojektu.
Dofinansowanie nie może być udzielone na instalacje sfinansowane lub realizowane z innych środków publicznych, w tym programu „Czyste powietrze”. Musisz więc zdecydować się, z której formy dofinansowania chcesz skorzystać. Dotacje udzielone w ramach programu „Mój Prąd” zwolnione są z podatku dochodowego.
Dofinansowanie obejmuje więc wyłącznie osoby korzystające z net-billingu lub gotowe przejść na ten system
Fot. Bill Mead © UNSPLASH
Ile wynosi kwota dofinansowania?
Kwota dotacji nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.
W zależności od urządzenia i opcji otrzymać można:
• do 6 tys. zł na zakup mikroinstalacji fotowoltaicznej
• do 7 tys. zł na zakup mikroinstalacji fotowoltaicznej z dodatkowym sprzętem zwiększającym autokonsumpcję
• do 5 tys. zł na zakup magazynu ciepła
• do 16 tys. zł na zakup magazynu energii
• do 3 tys. zł na zakup HEMS/EMS, czyli systemów zarządzania energią w domu pochodzącą z fotowoltaiki
• do 4,4 tys. zł na pompę ciepła powietrze-powietrze
• do 28 tys. zł na gruntową pompę ciepła
• od 12,6 do 19,4 tys. zł na pompę ciepła powietrze-woda w zależności od klasy energetycznej urządzenia
• do 3,5 tys. zł na kolektory słoneczne
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 58 tys. zł
Fot. Andres Siimon © UNSPLASH
Jak złożyć wniosek?
Wnioski można składać do 22 grudnia 2023 r. lub do wyczerpania środków. Wniosek składany jest wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie GWD. Pamiętaj, że po wysłaniu wniosku nie możesz go edytować, ani podmieniać jego załączników. Aby skorzystać z generatora, musisz posiadać w nim konto. Do założenia konta w GWD niezbędny jest profil zaufany lub e-dowód.
Do złożenia wniosku potrzebne będą Ci następujące elektroniczne dokumenty:
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej lub podpisane przez Ciebie, lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej, zaświadczenie potwierdzające rozliczanie się za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu net-billing lub inne dokumenty potwierdzające nowy system rozliczeń
- faktury lub paragony imienne za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania
- potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury lub paragonu imiennego
Dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności mogą być:
- potwierdzenie dokonania przelewu
- dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową
- oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości
- oświadczenie o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego), kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości
Wniosek składany jest elektronicznie
Fot. Benjamin Jopen © UNSPLASH
- zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano
- dowolny dokument potwierdzający numer rachunku bankowego wskazany we wniosku
- protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów
- dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej
- karta produktu i/lub etykieta energetyczna, w zależności czy jeden dokument posiada pełną informację na temat urządzenia
- jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie potrzebne będzie również pełnomocnictwo
Wzory dokumentów znajdują się na stronie programu.
Wnioski można składać do 22 grudnia 2023 r. lub do wyczerpania środków
Fot. Flash Dantz © UNSPLASH
Budujesz lub remontujesz dom? Mamy dla Ciebie więcej informacji na temat pomp ciepła! Kliknij TUTAJ
Opracowanie: KATARZYNA SZOSTAK