Czy jesteśmy świadomi tego, czym realnie jest stan deweloperski oraz czego możemy oczekiwać, kupując mieszkanie w podstawowym lub podwyższonym standardzie?
Kupujemy kota w worku
Skanska we współpracy z Otodom Analytics, przeprowadziła badanie wśród potencjalnych nabywców nieruchomości. Warto zaznaczyć, że w okresie przeprowadzania ankiety, wielu klientów poszukiwało mieszkań, dążąc do skorzystania z programu Bezpieczny Kredyt 2%.
Respondenci zostali zapytani o ich wiedzę na temat stanu deweloperskiego
Fot. Pch.vector © Freepik
Respondenci zostali zapytani o to, czy ich zdaniem stan deweloperski jest określony przez prawo. Ponad połowa ankietowanych (53%) stwierdziła, że tak, zaś niewiele mniej (47%), że nie. Kto ma zatem rację? Pojęcie „stanu deweloperskiego” nie zostało nigdy sprecyzowane w polskim prawie. Stąd wynikają różnice w standardzie mieszkań oferowanych przez deweloperów.
Aż 44% respondentów wykazało, że najchętniej wybrałoby gotowe, wykończone mieszkanie. Nieco mniej, bo 32% zdecydowałoby się na mieszkanie w podstawowym stanie deweloperskim, natomiast w podwyższonym standardzie 24% badanych.
Większość respondentów najchętniej wybrałaby gotowe, wykończone mieszkanie
© Freepik
Podstawowy czy podwyższony?
Co według ankietowanych powinien obejmować podstawowy standard deweloperski? Najliczniej wskazywanymi odpowiedziami były: instalacje elektryczne i wyprowadzenia pod oświetlenie (65%), instalacje grzewcze, wentylacyjne i grzejniki (65%), tynki na ścianach i sufitach (63%), instalacje wodnokanalizacyjne i odpływy (63%), okna wyposażone w parapety wewnętrzne i zewnętrzne (63%) oraz drzwi wejściowe (62%). Większość ankietowanych oczekuje, że podstawowy stan deweloperski obejmuje wykończone mieszkanie, gotowe do dalszych prac, często wykonywanych już „na własną rękę”.
Z kolei zdaniem respondentów w mieszkaniu w podwyższonym standardzie deweloperskim, powinny przede wszystkim znajdować się: wygładzone ściany gotowe do malowania (48%), wysokiej klasy stolarka okienna o niskim współczynniku przenikania ciepła (46%), balkony z posadzką mrozoodporną i antypoślizgową (46%) oraz system automatyki mieszkaniowej smart home (39%). Ankietowani zwrócili także uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem, wskazując odpowiedzi takie, jak: drzwi antywłamaniowe o wysokiej klasie (45%) czy antywłamaniowe rolety zewnętrzne (39%). W podwyższonym standardzie deweloperskim nie może również zabraknąć miejsca na ekologiczne rozwiązania służące środowisku – za zamontowaniem paneli fotowoltaicznych i rekuperacją opowiedział się aż co trzeci respondent.
Ponad połowa ankietowanych błędnie twierdzi, że stan deweloperski jest uregulowany w polskim prawie
Fot. Karolina Grabowska © Pexels
Skąd czerpiemy informacje?
Badani zostali zapytani również o to, gdzie szukają informacji dotyczących standardu wykończenia mieszkania. Zdecydowana większość, bo aż 68% z nich, poszukuje ich na stronie internetowej danej inwestycji deweloperskiej. Zaledwie 6% osób wybiera się bezpośrednio do biura sprzedaży w celu uzyskania szczegółów dotyczących wybranego lokalu czy samej inwestycji. Klienci często kształtują swoje wyobrażenia na podstawie informacji na temat mieszkań kupionych przez bliskich i znajomych, wizualizacji inwestycji i marketingowych materiałów.
Zaledwie 5% klientów sięga po prospekt informacyjny, który stanowi integralną część umowy. Dokument ten jest obowiązkowo przygotowany przez dewelopera i bezpłatnie przekazywany przed zawarciem umowy w biurze sprzedaży, zgodnie z wymogami ustawowymi. Brak znajomości prospektu i bazowanie na wyobrażeniach może prowadzić do późniejszego rozczarowania zakupem, np. wielu nabywców zakłada, że w nowych mieszkaniach sufit jest standardowo wytynkowany, a nie zawsze tak jest.
Zdecydowana większość respondentów poszukuje informacji na stronie internetowej danej inwestycji deweloperskiej
Fot. Dragen Zigic © Freepik
Badanie jednoznacznie pokazało, że ankietowani mieli ograniczoną wiedzę na temat rynku pierwotnego, zarówno w standardzie podstawowym, jak i podwyższonym. Powoduje to, że klienci nie są w pełni świadomi tego, co dokładnie kupują i mają problem z porównywaniem ofert. Konsekwencją może być niezadowolenie w momencie odbioru kluczy do nowego mieszkania.
Jednym z kluczowych wniosków z badania, jest konieczność ciągłej edukacji nabywców na temat różnorodnych standardów na rynku deweloperskim. Pojawia się też potrzeba jeszcze bardziej klarownego definiowania i komunikowania standardu deweloperskiego.
Kupujesz mieszkanie? Mamy dla Ciebie więcej inspiracji!
Opracowanie: KATARZYNA SZOSTAK