or
Architektura i edukacja
Architektura i edukacja
architektura i edukacja
Fotograf Krzysztof Zieliński w pamiętnym czerwcu 1989 roku miał 15 lat. Parę tygodni po przełomowych wyborach parlamentarnych odebrał świadectwo ukończenia Szkoły Podstawowej nr 3 w Wąbrzeźnie. Niecałe dwadzieścia lat później przyjechał do rodzinnego miasta i sfotografował swoją dawną podstawówkę, jedną z ponad 1 400 placówek wybudowanych w okresie PRL-u w ramach zadekretowanego przez Władysława Gomułkę planu „Tysiąc szkół na Tysiąclecie Państwa Polskiego”. Zdjęcia z cyklu „Millenium School” przedstawiają prawie niezmienione po latach szkolne wnętrza, wyposażone w te same od dziesięcioleci meble i pomoce naukowe. Jedynie pstrokato pomalowane ściany współgrają z duchem nowej, wolnorynkowej rzeczywistości.
Nostalgiczne fotografie Zielińskiego w pewnym sensie obrazują architektoniczne oblicze przeciętnej polskiej instytucji oświatowej w dwie dekady po upadku komunizmu. O ile wzrost zapotrzebowania na usługi edukacyjne na poziomie szkolnictwa wyższego i silna konkurencja pomiędzy prywatnymi i państwowymi uczelniami zaowocowały szeregiem ciekawych realizacji, o tyle na palcach jednej ręki można policzyć nowe żłobki, przedszkola czy szkoły, które wyróżniałyby się jakością rozwiązań architektonicznych. Stare siedziby szkół poddawane są jedynie kosmetycznym zabiegom renowacyjnym. Dobra współczesna architektura i design po prostu nie mieszczą się w budżecie. Pozostaje docieplić budynek styropianem i pomalować ściany w jakiejś optymistycznej tonacji.
„Szkoły tysiąclecia” i ich późniejsze mutacje będą służyć jeszcze wielu rocznikom polskich uczniów. Czy można je przekształcić w ekologiczne, przyjazne i dostosowane do potrzeb współczesnych użytkowników obiekty? Jako inspiracje mogłyby posłużyć prezentowane w tym numerze A&B przykłady „architektonicznego recyklingu” z Paryża (Périphériques), Nowego Jorku (Steven Holl Architects) i Wrocławia (Maćków Pracownia Projektowa).
Dobra architektura sprzyja edukacji. Pozostaje mieć nadzieję, że wraz z rozwojem społecznym i (oby!) regularnym wzrostem naszego PKB następne dekady wolności przyniosą pozytywne zmiany także na tym polu. Czego sobie i naszym Czytelnikom życzymy, oprócz, oczywiście, udanych wakacji.
Marta Karpińska
WYDARZENIA
- Szczecińska szkoła architektury i urbanistyki (dr Lechosław Czernik) 14
- Najlepsze domy Austrii (Grażyna Krzechowicz) 18
- Arena designu (Olga Bogucewicz) 19
- Alicja w Krainie Czarów (Marcin Pala) 19
- Obrazy ewolucji (Justyna Juchimiuk) 20
- Galeria Jednego Projektu (Michał Duda) 21
- Sztuka w mieście (Joanna Sokołowska) 22
- XX wiek pod lupą (Michał Duda) 22
- Co z tą polityką? (Anna Cymer) 22
- Projektowanie zysku (Anna Cymer) 23
- Świadomi kreatorzy (oprac.: Magda Broniatowska) 23
- Słowna obsesja (Magda Broniatowska) 23
- Pytanie o kształt placu Wolnica (Magda Broniatowska) 23
- Czy mniej znaczy lepiej? (Anna Cymer) 24
- Pionierska twórczość Jeana Prouvé (Grażyna Krzechowicz) 24
- 102 lata niemieckiego Werkbundu (Magdalena Sądel) 25
- Zabierz swój samochód do domu (Anna Pleszko) 26
- Informacje o konkursach 27
- Architekt za obiektywem (Małgorzata Tomczak) 27
- Zaprosili nas… 27
- Zjednoczone kolory (oprac.: Marta Karpińska)
- Nauka poprzez zabawę (oprac.: Marta Karpińska)
- Szkoły z różnych stron świata (oprac.: Maria Bojanowska)
TEMAT NUMERU: ARCHITEKTURA I EDUKACJA
- budynek-wzgórze 32
Marcin Szoska
kampus Ewha Womans University, proj.: Dominique Perrault Architecture - non stop kolor 42
Anna Popiel-Moszyńska
atrium uniwersytetu Jussieu, proj.: Périphériques - oaza ładu 50
Michał Duda
budynek dydaktyczno‑naukowy Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, proj.: Maćków Pracownia Projektowa
PUBLICYSTYKA - inna szkoła 56
Niemcy: „Teraz patrzę zupełnie inaczej” (s. 56)
Anna Pleszko
Hiszpania: dobre wychowanie (s. 58)
Agnieszka Stępień
Holandia: szkoła otwarta (s. 60)
Marcin Kołtuński, współpraca: Rudi Nieveen
Wielka Brytania: ucz się szkoło, ucz! (s. 62)
Marcin Mateusz Kołakowski, Mikołaj Skrzypiec
Norwegia: przestrzeń dla edukacji (s. 64)
Marian Mikołajski
architektura i edukacja w Europie
OD WEWNĄTRZ - perforowana przestrzeń 66
Anna Krenz
Instytut Filozofii NYU, proj.: Steven Holl Architects
ROZMOWY A&B - halo, tu dzieci!!! 72
Marta Boguta
rozmowa z Aleksandrą Machowiak i Danielem Mizielińskim
autorami elementarza architektury „D.O.M.E.K.”
DESIGN - Mediolański tydzień… designu 78
Aleksandra Chmielewska, Maciej Miękina
relacja z tegorocznych targów designu w Mediolanie