or
Architektura i wino
Architektura i wino
architektura i wino
Go Hasegawa, młody japoński architekt mówił w kontekście swojej architektury o pustce. O tym, jak bardzo z punktu widzenia jego projektowania jest ona ważna. W zachodnim kręgu kulturowym zauważoną i zdefiniowaną pustkę chcemy jak najszybciej czymś wypełnić. Domową — meblami, przestrzenną — obiektami, wewnętrzną — emocjami.
Pustka jest nieekonomiczna. Jest jakby stratą miejsca. Jej świadomemu istnieniu trudno nadać jakiś sens. Istniejącą trudno dostrzec.
W architekturze japońskiej, silnie zakorzenionej w tradycji zen, gdzie pustka jest zasadą świata, ta sama przestrzeń — pustka, znaczy coś innego. To przestrzeń wolna, otwarta. W architekturze Go Hasegawy znaczenia nadaje jej intencja, z jaką jest podarowana użytkownikowi: „wniesie oddech […] pozwoli odpocząć […] zauważyć siebie nawzajem”.
W szumie komunikacyjnym, miejskim hałasie, ciągłym ruchu, nieustającym pośpiechu stanowi przeciwwagę. Ciszę. Z empirycznego punktu widzenia staje się więc czymś nieodzownym, koniecznym dla zachowania równowagi. Czymś brakującym. Czymś, z czego nie warto rezygnować. Również podczas projektowania.
Polecam w tym numerze nie tylko uważną lekturę wspomnianego wywiadu z Go Hasegawą, ale również materiał przedstawiony w dziale „Kontrowersje”
czy artykuły poświęcone głównemu tematowi tego wydania — architekturze wina. Być może niektóre z nich, sprowokowane wiodącym tematem, trawione będą lepiej właśnie z kieliszkiem głębokiego wytrawnego wina.
Małgorzata Tomczak
WYDARZENIA
-
Dyplom Roku 2008 (oprac.: Magda Broniatowska) 16
-
Co przekazuje polska architektura? (Olga Bogucewicz) 18
-
Przebudzanie miasta (Bartosz Gurawski) 19
-
Przestrzeń bez barier (Marek Wysocki) 20
-
Projektując dla wszystkich (Jerzy Łątka) 20
-
Galeria Jednego Projektu (Michał Duda) 21
-
Zmieniając pokopalniany krajobraz (Kuba Pstraś) 22
-
Architektura światła (Ryszard Janek) 22
-
Komercjalizacja przestrzeni (Tomasz Bradecki) 23
-
Trójmiejski romans z architekturą (Marcin Rożek) 24
-
Snując plany na przyszłość (Marta Boguta) 24
-
Młodość i fotografia (Jan Balbierz) 25
-
Przemiany architektury słoweńskiej (Grażyna Krzechowicz) 26
-
Poezja detalu (Anna Popiel-Moszyńska) 27
-
Ms2 – nowy budynek Muzeum Sztuki w Łodzi 28
-
Informacje o konkursach, zaprosili nas… 29
-
Rozłam po śląsku (Tomasz Malkowski) 30
- Ekologia i humanitarny minimalizm – MRKK (Agnieszka Szeffel) 32
TEMAT NUMERU: ARCHITEKTURA WINA
-
kult wina 36
Kinga Baumann
wprowadzenie do zagadnienia kultury wina na podstawie wybranych winnic -
architektura butelki 40
Weronika Boszko
Centrum Kultury Wina Loisium, dolina Wachau, Austria, proj.: Steven Holl Architects; Sam Ott-Reinisch -
wzór cegły 52
Piotr Fortuna
budynek winnicy Gantenbein, Fläsch, Szwajcaria, proj.: Bearth & Deplazes Architekten -
winna turystyka 60
Agnieszka Stępień
budynek winnicy Darien, region La Rioja, Hiszpania, proj.: JMP y Asociados -
(nie)winny krajobraz 66
Inga Olszańska
winnica Antinori, proj.: Marco Casamonti; Archea Associati -
ROZMOWY A&B
pusty dom 68
Aureliusz Kowalczyk
rozmowa z Go Hasegawą — młodym tokijskim architektem -
DESIGN
Spłaszczony świat 74
Paweł Kraus
przenikanie się drugiego i trzeciego wymiaru w designie -
WSPOMNIENIA I REFLEKSJE
„Śmierć przez przeciętność. Wspomnienia architekta” 76
Wojciech Albert Leśnikowski
„W poszukiwaniu zaginionej stabilizacji” — osiemnasta część autobiografii Wojciecha Leśnikowskiego