Absolwenci Wydziału Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego — Patrycja Migała i Filip Bielecki zaprojektowali uniwersalne przedszkole przy ulicy Cukrowej w Szczecinie, będące odpowiedzią na problemy, z jakimi borykają się rodzice przy wyborze odpowiedniej placówki. Modelowy projekt młodych architektów uwzględnia potrzeby dzieci i ich rozwój psychofizyczny.
widok na teren przedszkola
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
projektowanie
Wstępem do pracy była analiza historii i obecnego stanu tematu projektowania przedszkoli. Zbadano szereg obiektów z Polski z czasów PRL oraz współczesnych, a także europejskie przedszkola reprezentujące często nowatorskie podejście. Wyniki analizy wskazały na brak jasnych i spójnych wytycznych do projektowania takich obiektów.
Twórcy projektu szczególną wagę przywiązali do stworzenia otwartej przestrzeni, sprzyjającej integracji dzieci. Zabawa odbywa się poza salami, bez podziału na grupy wiekowe, co sprzyja wspólnym zabawom i rozwijaniu zainteresowań. Głównym miejscem integracji jest korytarz, który został dostosowany do realizacji różnych gier i zabaw.
strefa zabaw na korytarzu
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
funkcjonalność
Dzięki wprowadzeniu dużych przesuwnych drzwi pomiędzy salami oraz otwarciu sali multifunkcyjnej na cztery strony, możliwe jest przedłużenie przestrzeni do zabaw oraz dostosowanie jej do organizacji zajęć dodatkowych i wydarzeń, także tych niezwiązanych z pracą przedszkola. Przedszkole wyposażono w jadalnię, zlokalizowaną przy sekcji kuchennej, która może pomieścić 40 dzieci jednocześnie.
sala multifunkcyjna
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
Wariant podstawowy przewidziany jest na sześć oddziałów przedszkolnych, a jego funkcje są rozłożone w kształcie litery H. Budynek charakteryzuje się jasnym podziałem bloków funkcjonalnych, rozmieszczonych wokół centralnie umiejscowionego korytarza. Budynek można podzielić zasadniczo na dwie części: jedna przeznaczona wyłącznie dla dzieci, a druga składająca się z bloku gastronomicznego wraz z jadalnią oraz bloku administracyjno-technicznego.
przekrój 3D
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
Obiekt został dostosowany do skali dziecka, dzięki zróżnicowaniu poziomów. Sekcja przeznaczona dla dzieci została posadowiona 50 centymetrów wyżej, co sprawia, że jest niższa. Budynek posadowiono na płycie fundamentowej. W projekcie uwzględniono wysunięte okna, które pełnią funkcję elementów kształtujących elewację oraz funkcję meblową we wnętrzu.
Na dachu wprowadzono warstwy wegetatywne, rekompensujące powierzchnię zieloną zabudowaną przez budynek. Przedszkole zostało doświetlone od góry za pomocą świetlików dachowych, co zwiększa uniwersalność projektu i umożliwia jego lokalizację w miejscach o różnym natężeniu światła.
główny korytarz
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
konstrukcja
Konstrukcja budynku została zaprojektowana w drewnianym systemie szkieletowym, co w założeniu obniża koszty inwestycji i skraca czas realizacji, a także umożliwia wykorzystanie materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Architektom zależało ponadto na wykreowaniu przestrzeni dla dzieci, umożliwiającej samodzielnie tworzenie miejsca zabaw, co sprzyja ich rozwojowi. Zabawki i meble zaprojektowano tak, aby były uniwersalne i pobudzały kreatywność, nie sugerując konkretnych zabaw i rozwiązań. Aby regulować dostęp światła do pomieszczeń, wprowadzono ruchome łamacze światła, które znajdują swoje przedłużenie na elewacji.
sala przedszkolna
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
wariantowość
Zgodnie z planem przewidzianym dla tego obszaru, zaprezentowano zarówno niezależny obiekt przedszkolny w wariancie podstawowym, jak i drugi, będący dopełnieniem kompleksu szkolnego. Dla wybranej lokalizacji zaprojektowano również kompleksowe zagospodarowanie terenu, w tym ogród oraz uwzględniono dojazd i obsługę obiektu.
ogród
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
Partia wejściowa stanowi niezwykle ważny element identyfikacji tego typu obiektów. Stworzono zadaszony dziedziniec, będący miejscem spotkań dzieci i rodziców wokół centralnie umiejscowionej jabłoni, która dla dzieci stanowi element przedszkolnej tożsamości — to ich drzewo.
Korytarz łączy wszystkie partie budynku i umożliwia dzieciom wyjście na ogród. Szafki oraz umywalki zlokalizowane są w tej części, co pozwala na sprawne przebranie się i wyjście na zewnątrz oraz zachowanie higieny po powrocie.
widok na partię wejściową — zadaszony dziedziniec
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
Zrytmizowana elewacja wzbogacona została o elementy funkcjonalne, takie jak ławki, donice czy ścianki wspinaczkowe, dzięki czemu możliwe jest różnicowanie jej.
Schemat funkcjonowania obiektu w założeniu ma być prosty i intuicyjny, budzić w dzieciach poczucie bezpieczeństwa i przynależności do przedszkolnej społeczności. Każde dziecko znajdzie tutaj swoje miejsce.
widok na elewację z ławką i donicą
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
W przestrzeni korytarza wydzielono strefę wyciszenia, przeznaczoną dla dzieci, które mogą czuć się chwilowo przytłoczone nadmiarem bodźców i emocji. Sale mają swoją identyfikację kolorystyczną, a przyjęta w projekcie paleta kolorów jest spójna i nienachalna. W salach wydzielono strefy zabawy, nauki, aneks kuchenny, łazienkę oraz pomieszczenie do przechowywania. Całe wyposażenie jest lekkie, modułowe i umożliwia łatwe przearanżowanie wnętrz.
sala przedszkolna
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
system modułowy
Modularność obiektu pozwoliła na stworzenie kilku podstawowych kombinacji bazujących na prostej geometrii — wariant złamany, wariant pomniejszony czterooddziałowy oraz wariant podwójny. Ponadto zaprojektowano wariant piętrowy, który łączy kompaktowe wymiary z dużą pojemnością. W korytarzu umieszczono dwie klatki schodowe oraz dwie windy. Schody pełnią nie tylko funkcję komunikacyjną, ale stały się również integralnym elementem estetycznym dzięki swojej drewnianej obudowie.
przekrój 3D wariantu piętrowego
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
Plac zabaw został podzielony na sekcje, zapewniające dostęp do różnych aktywności. Zróżnicowano nawierzchnie oraz ich wysokości, a przestrzeń wzbogacono o ogród owocowo-warzywny, którym opiekowałyby się także dzieci. Ponadto na placu umieszczono zacieniające drzewa, drabinki oraz inne elementy zabawowe.
plac zabaw
© Patrycja Migała i Filip Bielecki
Poniżej animowana prezentacja projektu: