Architekci ze studia MOTIV tworzą projekty wykorzystując platformę NVIDIA Omniverse

13 lutego '23


Renderowanie oparte na kartach graficznych.
Z cyklu „Narzędzia do projektowania, modelowania, renderowania – przegląd 2023”

Wydajny komputer to podstawowe narzędzie pracy każdego architekta. O ile szkice powstają często jeszcze na papierze, to wizualizacje tworzone są już praktycznie wyłącznie z wykorzystaniem nowoczesnych aplikacji uruchomionych na najszybszych laptopach oraz komputerach stacjonarnych.

Pracownicy studia projektowego używają najczęściej oprogramowania jednej firmy, ponieważ pozwala im to szybciej realizować zlecenia. Ale nawet w takim przypadku mogą się oni znajdować w różnych biurach lub pracować zdalnie. Przesyłanie między sobą plików z wprowadzonymi zmianami zabiera cenny czas, który mógłby być spożytkowany na twórczą pracę. Od niedawna artyści mogą korzystać z platformy NVIDIA Omniverse do pracy grupowej, integrującej wiele aplikacji do tworzenia grafiki 3D. Dzięki temu użytkownicy różnych lub tych samych programów mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu poświęconego na pobieraniu plików, ich konwertowania i ponownego przesyłania.

rendering oparty na kartach graficznych

rendering oparty na kartach graficznych

wiz.: © Paweł Podwojewski, Motiv Studio

Omniverse jest częścią platformy NVIDIA Studio, przeznaczonej dla twórców. Studio to zarówno certyfikowany sprzęt, dedykowane darmowe oprogramowanie jak i specjalne sterowniki, które zapewniają najwyższą wydajność i stabilność pracy aplikacji kreatywnych. Omniverse wspiera format USD (Universal Scene Description), dzięki czemu pozwala na współpracę twórców przy jednym projekcie w różnych aplikacjach, w czasie rzeczywistym.

Jedną z firm wykorzystujących najnowocześniejsze narzędzia wspomagające projektowanie jest studio MOTIV, kierowane przez Pawła Podwojewskiego, założyciela i jednocześnie dyrektora artystycznego.

rendering oparty na kartach graficznych

rendering oparty na kartach graficznych

wiz.: © Paweł Podwojewski, Motiv Studio

Jego zawodowa przygoda z grafiką komputerową i architekturą rozpoczęła się ponad 15 lat temu. Jako absolwent architektury chciał tworzyć mosty, projektować domy i do tego od zawsze pomocne były komputerowe narzędzia 3D. Klientami studia są korporacje architektoniczne, przeważnie amerykańskie, które realizują projekty na całym świecie. Głównym oprogramowaniem z jakiego korzysta MOTIV to 3ds Max. Towarzyszy im od samego początku, więc znają je na wylot i ich procesy twórcze oparte są właśnie na nim.

Korzystamy z kilku silników renderujących. Mamy możliwość, aby dokonywać obliczeń w oparciu o tradycyjne CPU, ale najczęściej wykorzystujemy GPU, czyli rendering oparty na kartach graficznych — powiedział Paweł Podwojewski. — Działamy w Polsce — mamy studio w Gdyni oraz w Warszawie, ale także oddział w Bordeaux we Francji. Łączymy te trzy biura pracując codziennie nad wspólnymi projektami.

rendering oparty na kartach graficznych

rendering oparty na kartach graficznych

wiz.: © Paweł Podwojewski, Motiv Studio

Liderem warszawskiego teamu MOTIVE jest Tomasz Saracen:

Zajmujemy się grafiką 3D i szeroko pojętym kreatywnym podejściem do projektowania. Na co dzień zajmujemy się wizualizacjami, projektowaniem koncepcyjnym, realizacją różnego typu prezentacji. Nasze warszawski oddział jest częścią większego zespołu, który pracuje w Gdyni. Nasza codzienna współpraca nad projektami opiera się na wspólnym serwerze, na którym dzielimy pliki. Istnieje duża potrzeba tej koordynacji i współpracy w czasie rzeczywistym, którą umożliwia nam platforma NVIDIA Omniverse.

Omniverse pozwala studiu MOTIV łączyć procesy twórcze z różnych biur w czasie rzeczywistym. Proces projektowania w architekturze, ale też w wielu innych dziedzinach, polega właśnie na kreatywnej interakcji. Dostępne teraz narzędzia są dużo lepsze niż kiedyś.

rendering oparty na kartach graficznych

rendering oparty na kartach graficznych

wiz.: © Paweł Podwojewski, Motiv Studio

Można pracować dużo szybciej i płynniej — dodał Paweł Podwojewski. — Ale najczęściej w obrębie jednej stacji roboczej, swojego pliku. To znaczy, że jeżeli ja pracuję na laptopie, a mój kolega będzie po drugiej stronie stołu, to tak naprawdę muszę do niego podejść, żeby zobaczyć nad czym pracuje w tej chwili. Omniverse jest właśnie taką kartką papieru, gdzie architekci oraz inni twórcy mogą jednocześnie rysować. Wykorzystuje pliki w formacie USD i właśnie dzięki temu jesteśmy w stanie korzystać i współpracować w czasie rzeczywistym z innymi twórcami na jednym pliku.

Praktyczny przewodnik korzystania z aplikacji NVIDIA Omniverse

rendering oparty na kartach graficznych

rendering oparty na kartach graficznych

wiz.: © Paweł Podwojewski, Motiv Studio

Jak działa Omniverse w życiu codziennym? Pracując nad wizualizacjami wnętrz i znajdując się w różnych miejscach na świecie, architekci mogą współdzielić jeden plik w przestrzeni wirtualnej. Są w stanie dokonywać różnych zmian, edycji, komentarzy, a także dodawać i usuwać elementy w tym samym czasie. W standardowej procedurze musieliby pracować nad trzema różnymi plikami, dzielić się nimi poprzez wysyłanie archiwów oraz komentować na udostępnionych ekranach. Używając Omniverse współpracują nad projektem poprzez edycję elementów, które każdy z nich widzi, może skomentować i modyfikować. Edycje, których dokonują w aplikacji Omniverse, automatycznie synchronizują się z plikiem w 3ds Max i innych programach. Dzięki temu wszyscy mogą śledzić w czasie rzeczywistym wszelkie wprowadzane zmiany.

rendering oparty na kartach graficznych

rendering oparty na kartach graficznych

wiz.: © Paweł Podwojewski, Motiv Studio

Omniverse daje nieograniczone możliwości w kontekście współpracy twórców z różnych miejsc, nie tylko w danym mieście czy kraju, ale i na całym świecie — powiedział Paweł Podwojewski. — Jesteśmy częścią Omniverse i będziemy w MOTIV bacznie obserwować wszystkie nowe możliwości, jakie otwiera przed nami to oprogramowanie. Pamiętajmy też, że Omniverse daje nam pełną kontrolę nad plikiem. To znaczy, że współpracując ze znajomymi lub klientami cały czas posiadamy wersję podstawową pliku wyjściowego, który jest modyfikowany i zawsze możemy wrócić do oryginału. Zatem patrzymy w przyszłość, patrzymy w Omniverse i mamy nadzieję, że z coraz większą płynnością będziemy się tam spotykać. Do czego serdecznie zapraszam.

Więcej informacji na stronie firmy NVIDIA w portalu PdA.

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE