NVIDA STUDIO – technologia na usługach kreatywności
Komputery towarzyszą nam już od kilkudziesięciu lat. Od samego początku mieliśmy do czynienia z jasno zaznaczonym podziałem na wysokowydajne ogromne jednostki wykorzystywane w przemyśle i nauce oraz domowe mikrokomputery. W latach 80. XX wieku na naszych biurkach pojawiły się skrzynki mieszczące w sobie coraz szybsze komponenty, ale i tak nigdy nie oferowały one na tyle mocy, aby można było realizować z ich pomocą zaawansowane projekty graficzne. Szybki rozwój technologii zaowocował radykalnym wzrostem wydajności i obecnie mamy do czynienia z rozwiązaniami, które pozwalają realizować na komputerach domowych nawet ray tracing w czasie rzeczywistym. Pionierami na tym polu są urządzenia wyposażone w karty graficzne RTX firmy NVIDIA, będące częścią platformy Studio przeznaczonej dla szeroko rozumianych twórców.
NVIDIA Studio – wydajna kreatywność
NVIDIA Studio to zarówno sprzęt, jak i wykorzystujące go oprogramowanie. To techniki ułatwiające i zwiększające wydajność pracy kreatywnej, pomagające twórcom realizować ich unikalne wizje. Jej elementami są między innymi karty graficzne Quadro RTX oraz GeForce RTX w laptopach i komputerach stacjonarnych, które przyspieszają tworzenie treści, a także dedykowane sterowniki Studio, które zapewniają najwyższą wydajność i stabilność pracy aplikacji kreatywnych.
Kiedyś zawód architekta kojarzył się głównie z deską kreślarską, którą w obecnych czasach najczęściej zastępuje właśnie ekran komputera. Gotowy budynek jest składową wielu godzin dyskusji nad pomysłem, aranżowania przestrzeni pod kątem wymogów inwestora, zaplanowania funkcjonalności poszczególnych pomieszczeń czy omawiania detali związanych z wyglądem zewnętrznym. I tutaj z pomocą przychodzą komputery wyposażone w wydajne karty graficzne, które akcelerują kluczowe aplikacje wykorzystywane do wizualizacji architektonicznych.
Na nasze pytania związane z projektowaniem domów odpowiada Renata Majchrzak z biura architektury Majchrzak Pracownia Projektowa.
Projekt pracowni Majchrzak Pracownia Projektowa wykonany z wykorzystaniem technologii NVIDIA STUDIO
© Majchrzak Pracownia Projektowa | NVIDIA
Od jak dawna projektujecie budynki i w czym się specjalizujecie?
Działamy od 1995 roku, a obecny kształt pracowni jest wynikiem 11 lat pracy oraz procesu reorganizacji i poszukiwania swojego miejsca na rynku architektonicznym. Wcześniejsze doświadczenia pozyskane podczas współpracy z deweloperami, firmami oraz doświadczenie zdobyte przy kreowaniu różnych obiektów skierowały nasze zainteresowanie na trudny temat, jakim są jednorodzinne budynki mieszkalne.
Które projekty są największym wyzwaniem dla architekta?
Trudność i złożoność realizacji projektów mieszkaniowych wynika w głównej mierze ze społecznego doświadczenia oraz niestety braku edukacji architektonicznej od najmłodszych lat. Doświadczenia płynące z warunków mieszkaniowych, jakie jako społeczeństwo wynieśliśmy z ostatnich dziesięcioleci, przez długie lata kształtowały architekturę mieszkaniową opartą na zasadzie głodu mieszkaniowego, którego konsekwencją jest wchłanianie przez rynek mniej i bardziej udanych realizacji oraz powstania tzw. patodeweloperki, która w sposób niezwykle surowy obrazuje jakość niektórych projektów. Doskonale ten temat ujął i opisał ceniony przeze mnie Filip Springer w swojej książce „13 pięter”, która wg mnie powinna być lekturą obowiązkową!
Z drugiej strony znajdują się właśnie architekci ze swoimi zdolnościami krytycznego myślenia, inteligencją emocjonalną oraz kreatywnością, które w połączeniu ze zdolnościami komunikacyjnymi przekładają wizję inwestora na rzeczywisty obiekt. Komunikacja w naszym zawodzie odgrywa poza biznesem jedną z ważniejszych ról. Biznes, nie tylko w kategoriach zarabiania na architekturze pieniędzy, jest ściśle powiązany z architekturą, a jego kondycja bezpośrednio wypływa na stan architektury i jakość pracy architektów. Komunikacja natomiast jest główną umiejętnością, która decyduje, poza portfolio oczywiście, o możliwości nawiązania z danym inwestorem współpracy, znalezieniu wspólnego języka oraz kontynuowaniu jej na zasadach profesjonalnego kontaktu.
Do tych wszystkich cech należy dodać odpowiedzialność, bez której architekt może stać się złem nie tylko dla inwestora ale przede wszystkim otoczenia. Odpowiedzialność jest tym czynnikiem, który decyduje, że architekt nie jest wyłącznie usługobiorcą spełniającym wszystkie życzenia inwestorów, ale jest również twórcą również przestrzeni, w której projektuje.
Tutaj warto przytoczyć historię pałacu Castle Ward w północnej Irlandii, który wybudowano dla hrabiego Bernarda Warda i jego małżonki lady Anne Bligh. Oboje byli miłośnikami architektury, ale każde innego stylu. Na etapie projektu nie potrafili się porozumieć. Architekt znalazł z tego wyjście, projektując pałac w dwóch stylach: przód w stylu klasycystycznym, tył w gotyckim. Podział ten odnosił się również do wnętrz. Przykład skrajny, ale dość obrazowo pokazuje rolę odpowiedzialności architekta w kształtowaniu przestrzeni oraz skalę problemów, z jakimi musimy czasami się mierzyć.
Projekt pracowni Majchrzak Pracownia Projektowa wykonany z wykorzystaniem technologii NVIDIA STUDIO
© Majchrzak Pracownia Projektowa | NVIDIA
Ile w waszym przypadku zazwyczaj trwa przygotowanie projektu domu pod indywidualne zamówienie?
Wszystkie wymienione wcześniej elementy złożyły się na wybór tego zawodu oraz charakter naszej pracy. Na tym etapie działalności tworzymy domy jednorodzinne, które są uniwersalne pod względem stylistyki zewnętrznej i nie łamią przestrzeni, w której są budowane. Domy, które są również uniwersalne wewnątrz dzięki ograniczaniu elementów konstrukcyjnych uniemożliwiających ich swobodną modyfikację dla zmieniającej się z biegiem lat rzeczywistości ich mieszkańców.
Pracując nad projektami, etap wstępny poświęcamy głównie na komunikację, wymianę spostrzeżeń o planach i działce. Po nim następuje etap pracy nad koncepcją, który czasami trwa miesiąc jak w przypadku niedawnego projektu domu dla inwestorów planujących dużą rodzinę. Ale zdarzają się również projekty, w których proces powstawania koncepcji trwa wiele miesięcy, w których czasie jest ona kilkukrotnie modyfikowana, a potrzeby korygowane poda kątem zmieniającej się sytuacji. Czasami powód wynika z narzucenia ram powierzchniowych lub finansowych dla rozbudowanego programu funkcjonalnego.
Jakie nowe trendy możemy zaobserwować we współczesnej architekturze użytkowej?
Ostatnie dwa lata pandemii zmieniły podejście do projektowania domów i zmodyfikowały pojęcie gabinetu, który wcześniej stanowić miał jednocześnie pokój gościnny. Obecnie w naszych projektach stanowi on odrębne jednofunkcyjne pomieszczenie do pracy zdalnej. Zmiany nie dotyczą wyłącznie aspektów funkcjonalnych. Prawdziwe skutki pandemii będą widoczne zapewne za kilka lat. Aktualnie większą uwagę zwraca się na kwestie środowiskowe, ekologiczne projektowanie domów oraz ślad węglowy, jakie pozostawiają. Jest to temat, poruszany przez nas na etapie projektowania i powoli ale skutecznie rozwiązania projektowe są wprowadzane do dokumentacji. Z drugiej strony inwestorzy coraz bardziej dążą do zapewnienia samodzielności energetycznej swoich domów, by zapewnić im bezpieczeństwo w sytuacji ewentualnych problemów ogólnoświatowych.
Środowisko, a raczej jego stan, będzie mieć decydujący wpływ na stan architektury w przyszłości i formę projektowanych budynków. Najprawdopodobniej przy zastosowaniu nowych materiałów, z których podejrzewam nowoczesne aluminium, będzie stanowić podstawę konstrukcyjną, zaczniemy się piąć w górę, jednocześnie zmniejszając metraże naszych mieszkań. Zaczniemy zajmować powierzchnie wód, budując pływające domy, jednocześnie domy będą maksymalnie przezroczyste. I nie mam tutaj na myśli szkła, a raczej nowy inteligentny materiał, który będzie jednocześnie prześwitujący i poddający się obróbce. Mamy wiele problemów do rozwiązania, zaniedbaliśmy środowisko i w obecnej chwili należy podejmować działania dla jego ratowania i w rezultacie siebie.
Projekt pracowni Majchrzak Pracownia Projektowa wykonany z wykorzystaniem technologii NVIDIA STUDIO
© Majchrzak Pracownia Projektowa | NVIDIA
Z jakich komputerów korzystacie w swojej pracowni?
W codziennej pracy korzystamy praktycznie wyłącznie z laptopów. Główną jednostką do pracy w aplikacji Blender jest MSI Creator 15 zaopatrzony w kartę graficzną GeForce RTX 3070. W pozostałych komputerach również mamy karty GeForce, wykorzystywane zarówno do renderingu, jak i do pracy w środowisku AutoCAD.
Dziękujemy za rozmowę.
Więcej informacji na stronie firmy NVIDIA w portalu PdA
oraz na stronie dedykowanej NVIDIA STUDIO