OPINIA nr ZR 39: Niezależne garaże
Dotyczy
Zasady projektowania garaży celem uznania ich za oddzielne budynki.
Interpretacja
Odpowiedź Zastępcy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, nadbrygadiera Janusza Skulicha (27 sierpnia 2010 r.):
27 sierpnia 2010 r. Zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, nadbrygadier Janusz Skulich, odpowiedział na pytanie zadane zapewne przez projektanta, treść poniżej:
W odpowiedzi na pismo z dnia 15 lipca 2010r w sprawie wyjaśnień do stosowania wymagań §277, ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.75, poz.690 z późn. zmianami) wyjaśniam co następuje:
Zmiana w podejściu do oddymiania garaży spotkała się z dużym niezrozumieniem w środowisku. Pojawiły się wątpliwości, czy dwa odrębne garaże w jednym budynku, posiadające niezależne wjazdy, należy wyposażać w oddymianie, jeżeli żaden z nich nie przekracza powierzchni 1500 m².
Główną przesłanką wprowadzenia zmiany przedmiotowego przepisu było usunięcie zagrożenia, jakie wynikało z faktu dzielenia garaży o dużych powierzchniach na wiele stref pożarowych powiązanych funkcjonalnie (np. jeden wspólny wjazd oraz dojazd do kolejnych stref przez oddzielenia przeciwpożarowe zamykane bramami o określonej klasie odporności ogniowej), co w przypadku pożaru mogło powodować znaczne utrudnienia w ewakuacji osób i mienia oraz w prowadzeniu działań ratowniczych. Jak należy domniemywać wprowadzając wspomniany przepis w obecnym brzmieniu zakładano, mając na względzie występujące dotychczas realia, że co do zasady w jednym budynku zlokalizowany jest jeden garaż.
W związku z powyższym, rozważając kwestię możliwości traktowania różnych części garażowych w jednym budynku, jako odrębnych garaży, należy mieć na względzie wspomniane uwarunkowania, z których wynika, że „sztuczne” mnożenie liczby garaży w jednym budynku, w celu uniknięcia obowiązku ich wyposażenia w samoczynne urządzenia oddymiające, jest niedopuszczalne. Niemniej w ocenie tutejszej Komendy, możliwe jest traktowanie, bez uszczerbku dla poziomu bezpieczeństwa pożarowego, jako odrębnych garaży następujących przestrzeni:
1) dwóch przestrzeni garażowych zlokalizowanych na tym samym poziomie, oddzielonych od siebie elementami oddzielenia przeciwpożarowego, posiadających oddzielne, niezależne i niekolizyjne wjazdy, które ze względu na usytuowanie zapewnią spełnienie wymagań przepisów techniczno-budowlanych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego (np. wymagań dotyczących odległości otworów w ścianach zewnętrznych różnych stref pożarowych), niepowiązanych funkcjonalnie (brak połączenia samochodowego i pieszego) oraz instalacyjnie (bez żadnych otworów i przejść instalacyjnych przez elementy oddzielenia przeciwpożarowego);
2) dwóch przestrzeni garażowych zlokalizowanych na kolejnych kondygnacjach (jedna nad drugą) spełniających wymagania analogiczne jak w punkcie 1; oznacza to, iż niedopuszczalne jest traktowanie, jako odrębnych garaży np. kondygnacji połączonych wspólną, nawet wydzieloną „pożarowo", klatką schodową, czy szybem windowym;
Jednocześnie nadmieniam, że Komendant Główny PSP wystąpi do Ministra Infrastruktury, który jest właściwy do interpretacji przepisów cytowanego na wstępie rozporządzenia o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.
Od roku 2010 odpowiedź tą należy traktować jako stanowisko KG PSP. Wiedzę taką posiadają również rzeczoznawcy do spraw ppoż. i to właśnie oni w pierwszej kolejności nie wyrażają zgody na uzgodnienie inaczej rozwiązanego projektu.
Nie wiadomo, czy zgodnie z zapowiedzią KG PSP wystąpił do Ministra Infrastruktury ale zgodnie z nowelizacją ustawy o ochronie przeciwpożarowej Dz.U.2016.191 z dnia 2016.02.17 — akt obowiązujący od: 9 marca 2016 r. i wprowadzonymi tam nowymi zapisami w Art.6, który mówi o obowiązku spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej ze szczególnym uwzględnieniem Art.6e.
Art 6e. [Unieważnienia uzgodnienia projektu budowlanego]
1. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej właściwy dla miejsca lokalizacji obiektu do dnia uzyskania pozwolenia na jego użytkowanie unieważnia uzgodnienie projektu budowlanego obiektu budowlanego, który zawiera rozwiązania niezgodne z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej mające istotny wpływ na stan bezpieczeństwa pożarowego obiektu budowlanego.
2. Uzgodnienie projektu budowlanego obiektu budowlanego unieważnia się w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
3. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej informuje niezwłocznie właściwy organ administracji architektonicznobudowlanej oraz organ nadzoru budowlanego o unieważnieniu uzgodnienia.
4. W przypadku unieważnienia uzgodnienia komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej właściwy dla miejsca lokalizacji obiektu budowlanego może na wniosek inwestora:
1) w przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuścić możliwość spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej w sposób inny niż określony w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej, jeśli we wniosku wykazano spełnienie warunków, o których mowa w art. 6a ust. 1; przepis art. 6a ust. 2 stosuje się odpowiednio;
2) w drodze postanowienia uzgodnić poprawiony lub opracowany na nowo projekt budowlany obiektu budowlanego.
5. Inwestor do wniosku o uzgodnienie projektu budowlanego obiektu budowlanego dołącza co najmniej 5 egzemplarzy tego projektu.
daje obecnie bardzo szerokie kompetencje Państwowej Straży Pożarnej przy odbiorach budynków.
Wnioski
W świetle powyższych opinii oraz znowelizowanych zapisów ustawy o ochronie pożarowej Małopolska Okręgowa Izba Architektów zaleca swoim członkom stosowanie się do punków 1 i 2 interpretacji KG PSP celem uniknięcia możliwości unieważnienia projektu budowlanego przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.
Kondygnacje garaży lub garaże przyległe do siebie, aby można było uznać za niezależne, muszą spełniać równocześnie cztery podstawowe wymagania: nie mogą łączyć się ze sobą poprzez klatkę schodową lub dźwig, nie mogą łączyć się poprzez przeprowadzanie jakichkolwiek instalacji, nawet przy zastosowaniu na nich zabezpieczeń ppoż. zgodnie z przepisami, muszą mieć oddzielne wjazdy, ściany, leżących równolegle do siebie garaży muszą być zdylatowane — co stanowi o ich oddzielności (wymagane dwa oddzielne budynki), budynki takie muszą mieć podwojone zaplecze techniczne tzn. dwie wymiennikownie, dwa przyłącza wody, dwa ZTG itd. Jest to możliwe do zaprojektowania na odpowiednio wczesnym etapie. Wówczas, takie garaże można uznać za niezależne i przy powierzchni całkowitej (wliczając do obliczeń powierzchni grubość ścian zewnętrznych garażu) poniżej 1500 m² nie jest konieczne oddymianie. Celem uzyskania pewności co do prawidłowych założeń najskuteczniejszym sposobem jest uzgodnienia koncepcji u Komendanta Miejskiego PSP.
(I.P.)
Niniejszy dokument nie stanowi oficjalnej wykładni przepisów prawa i nie może być stosowany jako podstawa prawna do rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach. Opinie i propozycje zawarte w stanowiskach Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów RP należy traktować jako materiał pomocniczy.
17 października 2016
aktualizacja: 31.12.2018 r.